Motivatie voor GC en HPLC

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Motivatie voor GC en HPLC

MIjn vraag is: Wanneer kies je voor een stof te analyseren om een GC analyse te doen of een HPLC analyse te doen. ?

IK heb zelf onderzoek gedaan in diverse literatuur maar ik kom niet verder...

Ik weet dat, Een GC alle stoffen kan analyseren die een kookpunt hebben onder 700K

Verder weet ik dat een GC zo goed als alles kan analyseren behalve thermisch instabiele stoffen bijvoorbeeld koolhydraten,aminozuren, eiwitten en polymeren.

De HPLC zijn sterke punt is juist dat hij thermisch instabiele stoffen kan analyseren maar ook stoffen die sterk polair zijn, hoge relatieve molecuul massa en die een neiging tot ionisatie in de oplossing hebben.

Dus ik weet wat de HPLC goed kan en de GC niet maar zijn er nog meer verschillen die ik over het hoofd zie of zijn dit de enige verschillen tussen GC en HPLC kwa analyses dan.

Ik kijk uit naar wat info

/ Martijn Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Motivatie voor GC en HPLC

De detectiemethode kan ook sterk verschillen.

Bij GC wordt veel gebruik gemaakt van FID en bij HPLC van UV. Voor UV-detectie moeten er natuurlijk wel chromoforen in de te analyseren moleculen zitten.

Beide technieken zijn ook vaak gekoppeld aan een massadetector zodat ook de totale ionen stroom kan worden gemeten.

Berichten: 6

Re: Motivatie voor GC en HPLC

oke bedankt voor de detectie info

maar mijn vraag is meer gericht naar de soort materialen

althans de eigenschappen ervan als bijvoorbeeld thermisch instabiel of sterk polair zijn er nog meer verschillen/motivaties om juist die stof (eigenschap) op een HPCL og GC te analyseren

Berichten: 677

Re: Motivatie voor GC en HPLC

Fysicochemisch zijn twee parameters van belang voor de keuze GC <-> LC: de molmassa en de polariteit. In een grafiek ziet dat er als volgt uit:

Afbeelding

(SFC is super critical fluid chromatography)

Als het op snelheid aankomt is GC natuurlijk de koploper: GC heeft per eenheid van tijd een veel hogere scheidingscapaciteit dan LC. Dus als je kan kiezen tussen beiden, dan gebruik je best GC

Reageer