nonaan

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

nonaan

hallo

ik zit in het vijfde secundair en ik moet een verslag maken

maar ik heb een aantal vragen

wat is het smeltpunt en het kookpunt van nonaan?

wat is de samenstelling van benzine?

wat betekent de uitdrukking 'kraken van alkanen'?

wat is het verband tussen de smelt- en kooktemperatuur en het aantal C-atomen?

kan iemand mij helpen?

Berichten: 857

Re: nonaan

voor stofgegevens kijk op acros

Kraken van alkanen: Dit betekend dat je een alkaan opsplitst in een kleiner alkaan en alkeen.

Des te meer C-atomen des te hoger het kook en smeltpunt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: nonaan

JeffreyButer schreef: Kraken van alkanen kan niet...wel kan je alkenen kraken. Dit betekend dat je een alkeen opsplitst in een kleiner alkaan en alkeen.
Ben je daar zeker van?

Berichten: 4

Re: nonaan

maar heeft de zin 'kraken van alkanen' enige betekenis?

ik heb enig opzoekwerk gedaan

en heb ergens gevonden dat de samenstelling van benzine alleen uit octanen bestaat

is dit waar?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: nonaan

Nee, benzine bestaat uit méér. Niet alleen C8 (vertakt/onvertakt, verzadigd/onverzadigd), maar ook andere fracties en aromatische verbindingen zal je tegenkomen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 857

Re: nonaan

rwwh schreef:
JeffreyButer schreef: Kraken van alkanen kan niet...wel kan je alkenen kraken. Dit betekend dat je een alkeen opsplitst in een kleiner alkaan en alkeen.
Ben je daar zeker van?
NEE.. 8-[ vorige post is gewijzigd.

TE snel reageren is niet goed!!! Goede conclusie?? Afbeelding 8-[

Het kraken van lange alkanen geeft een korte alkaan en een kort alkeen.

Berichten: 4

Re: nonaan

Nee, benzine bestaat uit méér. Niet alleen C8 (vertakt/onvertakt, verzadigd/onverzadigd), maar ook andere fracties en aromatische verbindingen zal je tegenkomen.
kan je dat iets beter uitleggen zodat ik het begrijp?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: nonaan

Dat kan ik 8-[

Benzine is een heel divers mengsel van koolwaterstoffen.

Als jij zegt, 'zitten er alleen octanen in', dan wil je daar neem ik aan mee zeggen dat er alleen verbindingen met 8 koolstofatomen in zitten.

Dat kan dus een serie zijn van 8 aaneengesloten atomen (onvertakt), of zo dat er atomen aan zijgroepjes zitten (vertakt). Ook kunnen er wel of geen dubbele bindingen voorkomen.

Maarom terug te komen op de benzine: in benzine zitten ook stoffen met andere hoeveelheden koolstofatomen. Bijvoorbeeld aromaten: dat zijn stoffen waar een benzeenring inzit.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 4

Re: nonaan

bedankt iedereen die me geholpen heeft

hartelijk dank

Reageer