Hydroxyl getal

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Hydroxyl getal

Hallo allemaal!

Op mijn stage heb ik het hydroxyl getal moeten bepalen van een aantal monsters met een bekende structuur formule. Deze heb ik met een formule kunnen berekenen die in het werkvoorschrift te vinden was:

(V(blanco-V monster)*titer*56,1)/ massa monster

Mijn vraag is: Hoe kan je theoretisch berekenen wat het hydroxyl getal zou moeten zijn?

Het gaat hier om de stof polyethylenglykol (m.w. 400) waarbij de hydroxyl groepen zijn geacetyleerd met een bekende hoeveelheid Azijnzuur anhydride. De overmaat anhydride wordt ontbonden met water en het gevormde azijnzuur wordt getitreerd met methanolische oplossing van KOH.

Alvast bedankt! 8-[

Groeten,

Berichten: 161

Re: Hydroxyl getal

Beste Elin,

Aan 1 molecuul polyethyleenglycol zitten twee OH groepen. Als je uitgaat van 1 gram monster je kan berekenen hoeveel mol PEG aanwezig is .... maal 2 geeft het aantal mol OH.

Als je de definitie van het OH getal bekijkt kan je het nu verder berekenen.

Succes.

Berichten: 5

Re: Hydroxyl getal

Hey!

Bedankt voor je snelle reactie!

het eerste gedeelte van je reactie waren we inderdaad ook achtergekomen maar we zitten nog met 1 ding.

We hebben 3 verschillende monsters van PEG dat is met m.w. van 200, 400 en 600.

Hieruit verkregen we bij alle 3 hetzelfde getal (in de practijk). Volgens ons kan dit niet?

Dan hebben we eigenlijk nog een vraag: wat wordt er precies gezegd in de definitie van het OH getal?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Hydroxyl getal

Tuurlijk kan dat, het enige dat verschilt is de lengte van je polymeer, maar aan elke polymeerketen zitten nog steeds maar 2 -OH groepen. 8-[

Berichten: 161

Re: Hydroxyl getal

Er zijn er twee....

- het hydroxylgetal is het aantal mg KOH dat nodig is om de hoeveelheid azijnzuur te neutraliseren dat zich bij het acetyleren met 1 gram vet verbindt

- de hydroxylnorm is het milliequivalenten zuur dat nodig is vor de acetylering van van de hydroxylgroepen in 10 gram stof.

Een beetje van dezelfde getallen, dat kan inderdaad niet. Hebben jullie tijdens de reactie genoeg water toegevoegd om al het anhydride om te zetten (monster en blanco)?

Berichten: 161

Re: Hydroxyl getal

'Tuurlijk kan dat, het enige dat verschilt is de lengte van je polymeer, maar aan elke polymeerketen zitten nog steeds maar 2 -OH groepen....'

dus per gram heb je minder OH naar mate het molgewicht groter wordt..

Berichten: 5

Re: Hydroxyl getal

Hardstikke bedankt voor jullie reacties!

Het is allemaal inderdaad nu wat duidelijker geworden, het bleek dus dat het voorschrift niet klopte en er bijna geen water wordt toegevoegd.

We laten het weten als de bepaling gelukt is 8-[

Groeten

Reageer