extraheren van cafeine

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 1

extraheren van cafeine

Hoi,

Voor onze PO van scheikunde hebben wij gekozen voor het onderwerp, cafeine in...

Nou mochten we proefjes doen op het Van Hall, maar zonder werkplan komen we er niet in, duhh... 8-[

Nu willen we dus cafeine extraheren uit koffie, thee, chocolade en goldenpower, maar we hebben geen idee hoe we dat aan moeten pakken, en helaas wil/kan onze leraar ons er ook niet echt mee helpen. Op het forum las ik dat sommigen er, een beetje, ervaring mee hebben en ik hoopte dat iemand iets kan uitleggen en duidelijker maken want we schieten zo helemaal niets op.

Alvast bedankt, groetjes 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: extraheren van cafeine

Als je wil gaan extraheren, zal je eerst moeten gaan bepalen welk oplosmiddel geschikt is om caffeine te extraheren! Een polair of juist apolair oplosmiddel, gebufferd, enzovoorts.

Dat lijkt me de eerste stap; daarna zou je kunnen denken aan een manier om na te gaan hoe zuiver je extract is (geloof me, er zal meer meekomen dan alleen de caffeine).

En voor de achtergrond van je PO: weet je al hoe op industriele schaal meestal caffeine-vrije koffie wordt gemaakt? Is ook wel interessant.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 62

Re: extraheren van cafeine

Met deze Pdf kun je een heel eind komen (Kun je je leraar gelijk even vragen of hij de antwoorden weet welke in het pdf gevraagd worden 8-[ )

Succes

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: extraheren van cafeine

En voor de achtergrond van je PO: weet je al hoe op industriele schaal meestal caffeine-vrije koffie wordt gemaakt? Is ook wel interessant.
Vroeger was dat zelfs nog anders dan nu! Twee totaal verschillende oplosmiddelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: extraheren van cafeine

Je bedoelt, vroeger en nu andere oplosmiddelen?

Hmm, dan vraag ik me af of waar ik aan dacht, nl. superkritisch CO2 nou juist de oude of de nieuwe methode is...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: extraheren van cafeine

Volgens mij was het vroeger wasbenzine, en nu superkritisch CO2

Berichten: 2.746

Re: extraheren van cafeine

vroeger werd methyleenchloride gebruikt (om caffeinevrije koffie te maken) maar dat werd verboden, vooral omdat het de ozonlaag te veel aantast, maar ook omdat er nog een beetje achterbleef in de koffie

propaan op hoge druk wordt nu nog gebruikt

ook stoomdistilatie

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: extraheren van cafeine

vooral omdat het de ozonlaag te veel aantast


Volgens mij verwar je dichloormethaan met de drijfgassen uit spuitbussen (CFK's). Dichloormethaan is inderdaad niet bijzonder goed voor het milieu, maar dat niets met de ozonlaag te maken. Het wordt niet meer bij het verwijderen van caffeine gebruikt vanwege de neurotoxische en (verdacht) carcinogene werking (analoog aan andere gechloreerde oplosmiddelen)

Berichten: 2.035

Re: extraheren van cafeine

Er is nog een ander interessant caffeine/extractie topic bezig, zie http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?showtopic=4369&hl=

Wij extraheerden caffeine uit thee met het mengsel dichloormethaan/methanol... ging als een speer 8-[

Herkristrallisatie uit een methanol/aceton mengsel gaf vervolgens prachtige kristallen.

Over de dichloormethaan-discussie:

Chloroform (CHCL3) is 'bewezen kankerverwekkend'.... dat is het, omdat inspuiting bij muizen na een aantal weken kankergezwellen gaf. Of je dit dan zonder meer door kan trekken naar mensen (die het in een zuurkast, met handschoenen aan, gebruiken), kan je je afvragen.

Dichloormethaan (CH2Cl2) is, 'verdacht kankerverwekkend'... uitsluitend omdat chloroform 'bewezen kankerverwekkend' is! Je ziet, het is een kwestie van extrapolatie en wat rammelende aannames.

Gelukkig werken mensen op universiteiten (misschien ook op HBO's?) met hun hersens, en daar is dichloormethaan dan ook het meest gebruikte oplosmiddel (naast aceton, waarmee glaswerk wordt gespoeld) 8-[

Re: extraheren van cafeine

(die het in een zuurkast, met handschoenen aan, gebruiken
Even een waarschuwing handschoenen zeker de veelgebruikte latexhandschoenen bieden geen of weinig bescherming tegen organische oplosmiddelen soms slechts enkele seconden.

Gerard

Berichten: 2.746

Re: extraheren van cafeine

als je caffeine wil extraheren uit een energiedrank, kan je daar dan gewoon een apolair oplossingsmiddel in kappen, beetje roeren en laten rusten en met een scheidtrechter scheiden en nadien uitdampen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: extraheren van cafeine

Je zal dan waarschijnlijk wel nog andere stoffen mee extraheren! Je zou je product dan nog m.b.v. chromatografie kunnen zuiveren.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: extraheren van cafeine

Dichloormethaan (CH2Cl2) is, 'verdacht kankerverwekkend'... uitsluitend omdat chloroform 'bewezen kankerverwekkend' is! Je ziet, het is een kwestie van extrapolatie en wat rammelende aannames.
Waar heb je die info vandaan gehaald? Misschien rammelen je eigen aannames iets meer? 8-[

Een quote uit de 11th NTP report on carcinogens voor dichloormethaan:
Carcinogenicity

Dichloromethane (methylene chloride) is reasonably anticipated to be a

human carcinogen based on sufficient evidence of carcinogenicity in

experimental animals (NTP 1986). When administered by inhalation, the

compound is carcinogenic in mice and female rats. It caused increased

incidences of alveolar/bronchiolar neoplasms and hepatocellular

neoplasms in mice of both sexes. Dichloromethane inhalation also

increased the incidences of fibroadenoma of the mammary gland in

female rats. There is some evidence of the carcinogenicity of

dichloromethane in male rats, as shown by an increased incidence of

fibroadenoma of the mammary gland (NTP 1986, IARC 1987).

No adequate human studies of the relationship between exposure

to dichloromethane and human cancer were found (IARC 1979,

1982, 1999).
Dichloormethaan komt dan weliswaar niet op de OSHA lijst voor, maar dit lijkt me toch niet een extrapolatie van de eigenschappen van chloroform. Het is enkel een extrapolatie van dierstudies naar de mens. En dat lijkt me toch niet echt een 'rammelende aanname'.
Gelukkig werken mensen op universiteiten (misschien ook op HBO's?) met hun hersens, en daar is dichloormethaan dan ook het meest gebruikte oplosmiddel (naast aceton, waarmee glaswerk wordt gespoeld)
Ik zou toch zeggen dat dit ethylacetaat en/of heptaan (hexaan) moet zijn door het veelvuldig gebruik hiervan bij chromatografische scheidingen.

Berichten: 2.035

Re: extraheren van cafeine

Dat rapport had ik inderdaad even gemist!

Echter, ook hier wordt weer ge-extrapoleerd.... extreme blootstelling van proefdieren aan chemicalien kan je simpelweg niet vergelijken met totaal ander gebruik door mensen. In tegenstelling tot jou, vind ik dat wel degelijk 'rammelend', er zijn zelfs dierstudies bekend waarin blootstelling van bijv. cavia's aan een stof ernstige toxische gevolgen opleverde, terwijl dezelfde stof in ratten NIETS deed.... Zelfs in het hierboven geciteerde rapport zie je al weer verschil tussen muizen, mannelijke en vrouwelijke ratten!

Elk organisme (of zelfs geslacht binnen een organisme) heeft zijn eigen metabolisme en afweermechanisme tegen toxische stoffen, dus van rat -> mens extrapoleren is in mijn optiek vaak niet zonder meer geldig 8-[ Ik snap dat je IETS moet gebruiken om het gevaar van een stof in te schatten, maar met verregaande conclusies uit dit soort gegevens moet je voorzichtig zijn.

W.b. oplosmiddelen: ethylacetaat en heptaan (pentaan en hexaan ook) worden inderdaad veel gebruikt (evenals ether en petroleum ether), maar toch nog wel minder dan DCM.... in mijn ervaring (universitair organisch lab) wordt dit verreweg het meest gebruikt voor bijv. extracties en flash chromatografie (liters!). De 5-liter flessen DCM gingen er in ieder geval dik het hardst door 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: extraheren van cafeine

dus van rat -> mens extrapoleren is in mijn optiek vaak niet zonder meer geldig


Dat is waar. Vandaar ook dat ze zeggen: is reasonably anticipated to be a human carcinogen.

Ikzelf ga er in het gebruik van dichloormethaan hierdoor wel van uit dat het carcinogeen is. Bij het werken met chemische stoffen is het uitgaan van een 'worst case scenario' best verstandig.

Reageer