Springen naar inhoud

fasescheiding THF en H2O

• Log in om te kunnen reageren

emmynellen

emmynellen

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2005 - 15:17

Hoe kan er eigenlijk een fase scheiding ontstaan tussen water en THF bij extractie van een alkyl succinic anhydride (ASA) uit papier?

Voorschrift:
Voeg aan het papier in de rondebodemkolf 60 g van 12%HCl toe en 50 ml THF. Refluxen en daarna afkoelen. Neutraliseer het HCl tot een pH van 1 a 2 door 50% NaOH oplossing (ca. 13 g) toe te voegen.

Door het toevoegen van NaOH komt er veel warmte vrij. Koe kan dit??? Na dit toevoegen ontstaat er een scheiding met als bovenste laag de THF laag met het geextraheerde monster erin en de onderste laag waterlaag.

Hoe kan er een scheiding zijn ontstaan??? Lost het polaire gedeelte van de ASA misschien op in het THF waardoor de apolaire staarten naar buiten steken en het water afstoten??? Of slaat dit helemaal nergens op???

Ik heb ditzelfde voorschrift kunnen doen met CDCl3 en ook tolueen ipv THF. Die mengen zowieso niet met water. Ik zou dit ook graag doen met Methanol. Kan ik op deze manier ook een scheiding krijgen van methanol-water?

Wederom bedankt voor het lenen van jullie hersenen!!!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Pruts0r

Pruts0r

• >100 berichten
  • 243 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2005 - 15:32

Als je een mengsel van THF en water een tijdje met rust laat bij kamertemperatuur, krijg je vanzelf een twee fasen systeem, net als met tolueen.
Als je het mengsel echter (krachtig) roert, mengen de twee oplosmiddelen zodat je een (bijna) homogeen oplosmiddel krijgt. Dit gaat nog veel beter als je daarbij de temperatuur ook nog verhoogt (zoals in jouw geval).

Voor je andere vraag: wat gebeurt er wanneer je NaOH toevoegt aan een zure oplossing ? Wat voor reactie treedt er op ?

Veranderd door Pruts0r, 17 november 2005 - 15:32

emmynellen

emmynellen

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2005 - 15:57

Bedankt voor je reactie, maar THF en water zijn gewoon mengbaar toch???? Het ontstaan van de twee fasen duurt geen 'tijdje' maar ontstaat gewoon direct. In de HPLC gebruiken ze ook mengsels van THF-H2O. En mijn andere vraag is niet welke reactie er optreedt als je Natronloog bij zoutzuur doet, maar hoe het kan dat er zoveel energie vrijkomt.

Iemand anders een idee??? Ook toevallig een idee of ik THF kan vervangen door methanol?

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 november 2005 - 17:01

Door de reactie van NaOH met HCl vorm je een oplossing van NaCl. Zoute waterige oplossingen mengen slechter met organische stoffen (zoals THF). Je zou het uitzouten kunnen noemen.

Wanneer je THF vervangt door methanol krijg je geen fase scheiding. Methanol mengt immers ook in de aanwezigheid zouten goed met water.

De warmte ontwikkeling van HCl met NaOH komt doordat de reactie tussen een sterk zuur en een sterke base nu eenmaal exotherm verloopt.

emmynellen

emmynellen

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2005 - 20:16

Bedankt; aan zo'n informatie heb ik tenminste echt wat aan. Slimmerd 8-[

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures