Van deemtervergelijking

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 37

Van deemtervergelijking

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met de Van Deemter vergelijking, de formule is:

H = A + (B/u) + C · u

A = de Eddie diffusie

B= longitudinale diffusie

C = onvolledige evenwichtsinstelling

u = lineaire gassnelheid.

Alleen wat is eingelijk Eddie diffusie en B en C??

Alvast bedankt

Groeten, Rob.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Van deemtervergelijking

Het is Eddy-diffusie en dit is geen naam van een persoon, maar is de engelse benaming voor een soort draaikolk. Die kunnen ook voorkomen in je systeem. De lineaire diffusie (B) is de mate waarop je eluens en analiet(en) verspreiden in je kolom, eigenlijk de interactie tussen SF en MF dus.

Berichten: 857

Re: Van deemtervergelijking

Ik meen dat eddy-diffussie een verschijnsel is waarbij componenten uit het componentenmengsel tegen de kolomflow ingaat. Het is niet zo dat een component de halfe kolom terug terug gaat maar dit zal logischerwijs op moleculair niveau zijn.

ik weet net niet zeker!!!...wellicht kan een Croma prof als Napoleon1981 helpen Afbeelding

Eddy-Diffusie plaatje

In de bovenstaande link kan je goed zien dat Eddy-diffussie een verschijnsel is waarbij het component een alternatieve route aflegt in de kolom. Dit ipv een keurige rechte lijn te volgen. Hierbij gaat het component bochten maken en kan het ook even tegen de stroming van het eluens ingaan. Dit is wat ik in de les heb opgepikt en herrinner na het zien van het plaatje.

Je kan het wellicht vergelijken met een stromingsverschijnsel.

Ipv van een rechte lijn te volgen (laminaire stroming) gaat het een alternatieve route volgen, er is geen structuur in "looprichting" (turbulente stroming)

Er zijn toch meerdere wegen die naar Rome lijden

nog weet ik het niet geheel zeker...iemand zal het vast wel willen bevestigen of corrigeren.

Check deze link maar:

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?...ic=1737&hl=Eddy

Hier staat duidelijke informatie over de gehele Van Deemter Vergelijking

gezocht met de zoekterm: Eddy...

Berichten: 2.399

Re: Van deemtervergelijking

Ik heb al eens eerder wat over de van Deemter vergelijking geschreven zie link

Persoonlijk zou ik de A term anders beschrijven. Een molecuul kan in een LC kolom verscheidene wegen kiezen om een deeltje (dit wordt goed geillustreerd in het plaatje in de post van jeffrey). Sommige wegen zullen langer zijn dan andere waardoor sommige deeltjes achterop zullen raken.

Omdat dit topic over GC gaat, in capilaire open tubulars zul je dus GEEN A term hebben. Hoe het echter zit in gepakte GC kolommen weet ik eigenlijk niet. Ik moet bekenen dat ik erg weinig weet van gepakte GC kolommen. Ik heb het idee dat de pakking graad van deze kolommen zo laag is, dat de A term verwaarloosbaar klein zal zijn (maar pin me hier niet opvast).

Berichten: 9

Re: Van deemtervergelijking

De A term: (Eddy diffusie)

A = 2ldp

Waarbij: l = pakkings factor

dp = pakkingsmateriaal dikte (mm)

De A term zal kleiner worden naarmate je een hogere flowsnelheid gebruikt. De pakkingsfactor is ook erg afhankelijk van de kwaliteit van je kolom

De B term:

B = 2gDm

Waarbij: g = obstructie factor

Dm = diffusiecoefficient (cm2/s)

Hoe beter een kolom gepakt is hoe lager de g factor. Naarmate een kolom ouder wordt zal de g toenemen.

De C term:

C = (θ(k0+k+ k0k)2dp2me)/(30Dmk0(1+k0)2(1+k)2)

Waarbij: θ = obstructie factor voor de porieen structuur van het component

k0 = verhouding tussen het lege volume tussen de onderlinge moleculen en de afstand tussen twee moleculen

me = snelheid van het volume tussen de onderlinge moleculen (ml/min)

k = capaciteitsfactor

dp = pakkingsdikte (mm)

Dm = diffusie coefficient (cm2/s)

Deze waarde is verwaarloosbaar klein. Hij kan zelfs 0 worden indien je met grote flowsnelheden werkt.

Hopelijk helpt dit? :P :eusa_sick:

asmo26

Berichten: 16

Re: Van deemtervergelijking

In het geval als je een capillaire kolom gebruikt, is de A term (eddy diffusion) gelijk aan 0, omdat er geen pakkingmateriaal is.

De vergelijking komt er dan als volgt uit te zien:

H=(B/u)+Cu

Reageer