[scheikunde] kwik oxidatiegetal +3

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] kwik oxidatiegetal +3

Hey,

ik ben bezig met een werkje over kwik en al wat er bij hoort op vlak van eigenschappen, gebruik, winning enzovoort.

Nu ben ik ergens tegen gekomen dat Hg kan voorkomen onder +I, +II en +II (heel zelden), en ik heb al verschillende dingen afgezocht naar meer info over dat laatste, maar veel wijzer ben ik er niet van geworden.

Kan iemand mij wat helpen? in welke molecule komt Hg bijvoorbeeld voor in oxidatietoestand +III, wat zijn de mogelijkheden van Hg(III) op vlak van industrie, onderzoek, gebruik enz. Alle bruikbare info is zeer welkom!

Ook zou ik graag wat meer info vinden over kwik in het algemeen op vlak van industrie en onderzoek. Voor welke processen heeft men zoal kwik nodig? En welke reacties kan kwik kataliseren (als er zijn)?

Bedankt op voorhand voor jullie reacties!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] kwik oxidatiegetal +3

Nu ben ik ergens tegen gekomen dat Hg kan voorkomen onder +I, +II en +II (heel zelden), en ik heb al verschillende dingen afgezocht naar meer info over dat laatste, maar veel wijzer ben ik er niet van geworden.
Zoals je waarschijnlijk wel weet is de +2 oxidatietoestand veruit de meest voorkomende. Er zijn hier een paar uitzonderingen op.

Kwik heeft oxidatietoestand +1 in het (relatief bijzonder stabiele) Hg22+ ion met een metaal-metaalbinding. Hier zijn ondermeer de halides, nitraten en sulfaten van bekend.

Kwik kan ook een partiële oxidatietoestand hebben van bijvoorbeeld +0.33 bij Hg3+. Hierbij is zo ongeveer elke oxidatietoestand <+1 mogelijk. Het zijn lineaire ketens van kwikatomen (metaal-metaalbindingen) met een enkele of meervoudige positieve lading.

Er kunnen ook Hg(III) complexen worden gevormd, maar deze hebben een erg korte levensduur van ongeveer 5 seconden.

Oja, natuurlijk heb je ook gewoon Hg(0)
Kan iemand mij wat helpen? in welke molecule komt Hg bijvoorbeeld voor in oxidatietoestand +III, wat zijn de mogelijkheden van Hg(III) op vlak van industrie, onderzoek, gebruik enz. Alle bruikbare info is zeer welkom!
Naar mijn idee is deze instabiele oxidatietoestand slechts van academische interesse en heeft deze geen industriele toepassing. De oxidatietoestand is bijv. aangetoond door electrochemische oxidatie van [Hg cyclam](BF4)2 in acetonitril bij -78 oC.

Ook zou ik graag wat meer info vinden over kwik in het algemeen op vlak van industrie en onderzoek. Voor welke processen heeft men zoal kwik nodig? En welke reacties kan kwik kataliseren (als er zijn)?
In verband met de bijzondere schadelijkheid van kwikverbindingen voor mens en milieu is het gebruik van kwik (net als cadmium) in de chemie zo veel mogelijk teruggedrongen.

Vanuit organisch synthetisch oogpunt waren organokwikverbindingen wel bijzonder. Het zijn bijzonder milde alkyleringsreagentia die nagenoeg geen basisch karakter vertonen. Tegenwoordig zijn hiervoor minder schadelijke alternatieven voor handen. Hiernaast kun je met organokwikverbindingen cyclopropanen maken van alkenen (kan ook met de Simmons-Smith reactie) en worden kwikverbindingen toegepast in oxymercureringen. In amalgaam reacties (bijvoorbeeld reducties met natriumamalgaam) wordt ook kwik gebruikt. Dit is dan wel Hg(0) en zorgt het enkel voor een betere verdeling van het metaal wat een reactie uitvoert.

Ten slotte

Wanneer je naar specifieke voorbeelden en meer diepte-informatie over kwik zoekt kun je beter naar de universiteitsbieb gaan om te kijken in:

Gmelin (zeer compleet naslagwerk inclusief literatuurreferenties met nagenoeg voor ieder element een apart deel)

Advanced Inorganic Chemistry van Cotton and Wilkinson (zeer goed naslagwerk met veel literatuurverwijzingen)

Berichten: 4

Re: [scheikunde] kwik oxidatiegetal +3

alvast heel erg bedankt, ik zal die naslagwerken zeker eens gaan opzoeken en bekijken. Als er nog mensen zijn die wat toe te voegen hebben, graag! Hoe meer hoe beter 8-[

Reageer