Quenching bij (chemo)luminescentie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 22

Quenching bij (chemo)luminescentie

Hallo,

Ik maak een profielwerkstuk over Koud licht (chemoluminescentie e.d.) en ik las op dit forum iets over quenching:

Quencher

Ik wil hier graag meer over weten en ook over het voorkomen van dit verschijnsel bij (chemo)luminescentie. Kan iemand mij wat meer vertellen of weet iemand hier een mooie site over?

Groeten,

Thijs

Berichten: 88

Re: Quenching bij (chemo)luminescentie

ff googlen zou ik zeggen...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Quenching bij (chemo)luminescentie

De uitleg van Beryllium in de topic die je aanhaalt is erg duidelijk en behoorlijk volledig. Zijn er specifieke zaken die je niet begrijpt of waar je meer over wilt weten?

Naast het quenchen van de luminiscentie met een quencher zullen luminiscerende stoffen in hoge concentratie eveneens zichzelf quenchen. Dit kan door de vorming van excimeren.

Berichten: 22

Re: Quenching bij (chemo)luminescentie

Bedankt voor de snelle reacties...

Ik heb al een aantal keren op internet gezocht naar sites, maar nooit wat duidelijks gevonden 8-[ , behalve dan het topic over Quencher.

En deze is duidelijk over het feit quenching e.d. maar ik wilde graag meer te weten komen over quenching bij luminecentie, want is het hierbij mogelijk, je ziet namelijk altijd dat de energie afgegeven wordt in de vorm van licht, of is er een combinatie mogelijk?

Verder zag ik in dit Jablonski-diagram Afbeelding ook quenching vermeld staan. Dit is mij niet helemaal duidelijk...

Aan DrQuico heb ik ook nog de vraag of hij het volgende even kan toelichten:
Naast het quenchen van de luminiscentie met een quencher zullen luminiscerende stoffen in hoge concentratie eveneens zichzelf quenchen. Dit kan door de vorming van excimeren.
Vooral dat laaste over excimeren.

Alvast hartelijk bedankt!

Thijs

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Quenching bij (chemo)luminescentie

ik wilde graag meer te weten komen over quenching bij luminecentie, want is het hierbij mogelijk, je ziet namelijk altijd dat de energie afgegeven wordt in de vorm van licht, of is er een combinatie mogelijk?
Bedoel je of je in het geval van chemoluminescentie ook quenching kan krijgen?

Als je dat wil weten, dan is antwoord ja! Of er quenching optreedt, is afhankelijk van vele factoren. Heel strikt genomen zal er bij luminescentie altijd in meer of mindere mate quanching optreden, maar dat kan in de praktijk verwaarloosbaar zijn t.o.v. de luminescentie zelf.

Als de aangeslagen toestand (S1 in je diagram) relatief lang kan bestaan, neemt de kans op stralingsloos verval (waar quenching dus een vorm van is) toe.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Quenching bij (chemo)luminescentie

Aan DrQuico heb ik ook nog de vraag of hij het volgende even kan toelichten:

QUOTE

Naast het quenchen van de luminiscentie met een quencher zullen luminiscerende stoffen in hoge concentratie eveneens zichzelf quenchen. Dit kan door de vorming van excimeren.

Vooral dat laaste over excimeren.
Een excimeer is een combinatie van twee moleculen (of atomen) met een onderlinge aantrekkende interactie die alleen kan bestaan in een aangeslagen toestand. Het voorkomen van excimeren in geconcentreerde oplossing kan aanleiding geven tot meerdere mogelijkheden van stralingsloos verval.

Een aangeslagen molecuul kan bij hoge concentraties een excimeer vormen met een niet-aangeslagen molecuul. Wanneer de concentratie hoog genoeg is wordt dit proces dominant en zul je geen luminiscentie meer waarnemen.

Het is goed mogelijk dat naast dit proces ook nog andere processen een rol spelen bij het quenchen van luminiscerende verbindingen in hoge concentraties. Ik zou ze alleen zo niet weten.

Berichten: 2.035

Re: Quenching bij (chemo)luminescentie

Een van de belangrijkste paden voor quenching is Intersystem Crossing (naar de triplet toestand), gevolgd door stralingsloos verval (zie Jablonski diagram).....

'Excimer' staat overigens voor 'Excited Dimer'..... zoals Quico opmerkte, kan dit gebeuren (vorming van dimeer) in een en dezelfde stof. Zo'n zelfde interactie tussen twee verschillende moleculen heet een 'Exciplex' (Excited complex)....

Reageer