Springen naar inhoud

Gel permeation chromatography

• Log in om te kunnen reageren

duckie_CF

duckie_CF

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2005 - 16:08

hallo,

Ik moet er werk schrijven over GPC/SCE, maar echt veel nuttige informatie vind ik niet via google, ofwel weet ik niet de juiste methode om nuttige informatie te zoeken.
Ik ben vooral op zoek naar hoe GPC juist werkt. Via de theorielessen hebben we al een kleine basis gekregen maar nu moet ik het dus verder uitwerken. Maar ik vind enkel toepassingen van GPC en niet de theoretische achtergrond en principes dat erachter zitten. Zou iemand mij kunnen helpen?

MVG Kevin

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Reteip

Reteip

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 november 2005 - 19:24

Vrij simpel.. de naam GPC staat voor gel permeation chromatography, vrij vertaald gel doorlatendheids chromografie. Het is in eerste instantie gebaseerd op de grote van de deeltjes, de energie die het kost om de stof door de gel te trekken. Ten tweede is het gebaseerd (in het geval van GEF Gel electro foresis) op de lading van de deeltjes, deze lading is echter bij bijv een banden patroon van viraal DNA te verwaarlozen. Samen gevat komt het komt erop neer dat de deeltjes naar de negatieve electrode toe getrokken worden, waarbij de kleine deeltjes sneller en dus verder kunnen komen dan de grote deeltjes. Het karacteristieke banden patroon is wat je vervolgens krijgt.. Nog vragen? Stel ze gerust!

LAters, Snowie

jb31dec

jb31dec

• >100 berichten
  • 238 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 november 2005 - 12:06

Inderdaad
het is een chromatografische methode om deeltjes op basis van grootte te scheiden (bijv lengtes van peptides). Bijna altijd wordt gebruik gemaakt van een GPC-kolom, waarin poreuze korrels zitten. Hierover wordt een eluens geleid, waarin je te bepalen stoffen zitten.
De poriŽn van de korrels zijn verschillend van grootte en zorgen ervoor dat de kleinere deeltjes door alle poriŽn heen stromen, terwijl de grotere deeltjes er langs af stromen (ze passen niet in de poriŽn).
Hierdoor zullen de grotere deeltjes een minder lange weg afleggen en dus sneller geŽlueerd worden (=>scheiding)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures