[scheikunde] chromatografie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] chromatografie

Ik snap niet goed wat chromatografie nu precies is, heb gezocht op dit forum, maar vond niets(sorry als ik toch iets gemist heb).Wat is nu eigenlijk chromatografie?

Naar mijn idee is chromatografie het scheiden van stof en bestandsdelen. dit denk ik omdat een blauwe stip op chromatografie papier, in een reageerbuis met water-aceton mengsel, uitloopt naar verschillende gradatie's blauw. en dat doordat de inkt zich verplaatst en de kleurstoffen ook maar niet altijd even snel als de inkt.

Klopt dit??

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] chromatografie

Dat klopt, maar dat is maar 1 voorbeeld van chromatografie. Het gaat in alle gevallen om een evenwicht tussen een mobiele en een stationaire fase, in dit geval dus je water-acetonmengsel en je papier, in die volgorde.

Berichten: 592

Re: [scheikunde] chromatografie

Inkt bestaat uit verschillende componenten, die componten hebben een verschillende meeloopsnelheid. Vandaar dat je verschillende banden krijgt

In CSI miami (misdaadreeks) hebben ze nog niet zo lang geleden aangetoond dat je via dat patroon van banden kan nagaan wanneer de inkt gemaakt is. Dit komt doordat de componenten door de jaren heen veranderen. Hoe waarheidsgetrouw dat is weet ik niet, maar het was best wel mooi om te zien.

Verder denk ik dat je toch niet zo goed naar chromatografie gezocht hebt op dit forum. Kijk maar eens bij het onderdeel analytische chemie. Daar kan je al een heleboel vinden.

Een simpele uitleg vind je hier

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] chromatografie

CSI miami zou ik niet als een wetenschappelijk programma willen beschouwen. Hier komen ze alleen maar met leuke resultaten waarvan de helf niet eens kan. Ik heb ze ook eens een keer een vaste stof in een vakje zien leggen, vakje dicht en toen zei de massa spectrometer dat het lijm was. Als je een massa spectrometer snel om zeep wilt helpen moet je dr lijm in gaan stoppen.

Volgens mij kun je door middel van chromatografie dit ook helemaal niet doen, ik weet dat er mensen bezig zijn met dingen als raman spectroscopie etc om inkten te bestuderen, dit lijkt mij een veel betere methode.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] chromatografie

sorry, maar ik had er niet aan gedacht dat het doel van gaschromatografie natuurlijk hetzelfde is als papierchromatografie.

en als ik op chromatografie zoek vind ik drie resultaten. nu nagekeken waarom, en tot de conclusie gekomen dat ik een letter fout getypt had

Berichten: 592

Re: [scheikunde] chromatografie

Napoleon1981 schreef: CSI miami zou ik niet als een wetenschappelijk programma willen beschouwen. Hier komen ze alleen maar met leuke resultaten waarvan de helf niet eens kan. Ik heb ze ook eens een keer een vaste stof in een vakje zien leggen, vakje dicht en toen zei de massa spectrometer dat het lijm was. Als je een massa spectrometer snel om zeep wilt helpen moet je dr lijm in gaan stoppen.

Volgens mij kun je door middel van chromatografie dit ook helemaal niet doen, ik weet dat er mensen bezig zijn met dingen als raman spectroscopie etc om inkten te bestuderen, dit lijkt mij een veel betere methode.
ja daar heb je wel gelijk in.

Ze maken het altijd wel iets te mooi, en toevallig zijn er altijd aanwijzingen op de crime scene. Dit doen ze waarschijnlijk omdat het anders ietsje te saai wordt.

Reageer