Synthese van Adipinezuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 218

Synthese van Adipinezuur

Hoi hoi,

Voor een school hebben we de synthese van adipinezuur uitgevoerd.

Hierbij werd 250 ml 5,0g cyclohexanon, 15,2 g KMnO4 en 125 ml water.

Hierna voeg je 2,5 ml 10% NaOH toe.

Het filtraat damp je in en zuur je aan tot een pH van 1. Waarna je het laat afkoelen en het adipinezuur kristalliseert.

Nu hebben wij in de boeken liggen zoeken en het orginele practicum gevonden. Echter, deze literatuur geeft niet alle informatie met betrekking tot de vragen die we hebben.

De voornaamste vraag die we beantwoord zouden willen zien, is de reactievergelijking waarmee we dan de theoretische opbrengst zouden kunnen berekenen.

We zaten zelf te denken aan het volgende:

C6H10O + KMnO4 + H2O = MnO2 + MnO4- + OH- + KX-+ Y 8-[

Verder denk ik dat het zoutzuur dient voor verlaging van de pH zodat de volledige reactie tot Adipinezuur C6H10O4 plaatsvindt.

Kan iemand ons helpen, door wat tips te geven? Afbeelding

P.s Hoe zou je achter de kloppende reactievergelijking van een willekeurige reactie kunnen komen?

Berichten: 2.035

Re: Synthese van Adipinezuur

Op het gevaar af dat je deze pagina al kent: http://81.207.88.128/science/chem/chemeq/index.html

Met deze tool kan je alle rv's kloppend krijgen.....

De reactie vindt plaats aan het enol, niet aan de keto-vorm... zou het zuur iets met (de verschuiving van) het tautomeer-evenwicht te maken kunnen hebben?

Berichten: 218

Re: Synthese van Adipinezuur

The Herminator schreef:Op het gevaar af dat je deze pagina al kent: http://81.207.88.128/science/chem/chemeq/index.html

Met deze tool kan je alle rv's kloppend krijgen.....

De reactie vindt plaats aan het enol, niet aan de keto-vorm... zou het zuur iets met (de verschuiving van) het tautomeer-evenwicht te maken kunnen hebben?
Dat is inderdaad een handig programma-tje Afbeelding
De reactie vindt plaats aan het enol, niet aan de keto-vorm... zou het zuur iets met (de verschuiving van) het tautomeer-evenwicht te maken kunnen hebben?
Dit volg ik niet helemaal, welllicht omdat ik nu pas bezig ben mijn org. chemisch niveau op te krikken...... 8-[

Enig idee, waar je dergelijke reactievergelijken met producten (boek c.q. internet) zou kunnen vinden?

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Synthese van Adipinezuur

De reactie voer je uit onder basische condities. Hierdoor produceer je het enolaat (R-CH=CH(O-)-R) wat wordt geoxideerd tot het dizuur met kaliumpermanganaat.

Wanneer je het zuur toevoegt is de reactie al klaar en heb je dus al een oplossing van het dianion van adipinezuur. Door zuur toe te voegen protoneer je het dianion tot het dizuur. Dit verlaagt de oplosbaarheid in water waardoor het adipinezuur uitkristalliseerd.

Berichten: 37

Re: Synthese van Adipinezuur

Om even op je laatste vraag te komen:

Hoe maak je een willekeurige reactie kloppen?

Nou ik heb ook adipinezuur gemaakt, alleen dan met zwavelzuur, natriumdichromaat oplossing en cyclohexeen.

Dit is een redox reactie, de reactievergelijkingen waren:

Cr2O72- + 14 H+ + 6 e- <--> 2 Cr3+ + 7 H2O

Dit is de oxidator, oftewel de reductiereactie.

Voor de oxidatie reactie kwam ik er in eerste instantie niet uit, totdat ik ging kijken in het boek Skoog & West.

Ik had alleen C6H10 en als product Adipinezuur, ik heb in eerste instantie zonder SKoog & West de reactie uit die van de reductie afgeleid, dit kan trouwens alleen als je de totaal reactie als hebt.

Maar in het algmeen geldt:

Eerst O's kloppend maken, links teveel rechts H2O toevoegen en andersom.

Dan rechts H's te veel links H+toevoegen en dan gewoon de lading kloppend maken door links(reductie) of rechts(oxidatie)electronen toe te voegen.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Wat jij als reactie hebt gegeven klopt niet, ik zag al dat iemand een geautomatiseerd programmatje neer had gezat, maar het is altijd handig dit ook met de hand te kunnen dus...

Je oxidatiereactie is die van het cyclohexanon en je reductiereactie is die van het permanganaat.

Het is een redox reactie, dus 2 halfrectie en een totaalreactie.

De eerst half reactie, je hebt als beginstof cyclohexanon en als product adipinezuur.

De tweede (reductie) heb je als beginstof permanganaat en als product MnO2(s).

Probeer er nu met bovenstaande info maar eens uit te komen, ik zou zo denken dat het moet lukken 8-[ (Ik heb het zelf ook even gedaan en het was niet zo moeilijk als je maar consequent bent in je invullen van waterstof ionen en waters.)

Ik hoor et wel als et niet mocht lukken, veel succes ermee 8-[

Berichten: 857

Re: Synthese van Adipinezuur

De reactievergelijking was reeds gegeven op dit forum.

Zoekopdracht: Hexaandizuur

alleen moet je dan ffies 1 halfreactie aanpassen.

Berichten: 218

Re: Synthese van Adipinezuur

rob18 schreef: Om even op je laatste vraag te komen:

Hoe maak je een willekeurige reactie kloppen?

Nou ik heb ook adipinezuur gemaakt, alleen dan met zwavelzuur, natriumdichromaat oplossing en cyclohexeen.

Dit is een redox reactie, de reactievergelijkingen waren:

Cr2O72- + 14 H+ + 6 e- <--> 2 Cr3+ + 7 H2O

Dit is de oxidator, oftewel de reductiereactie.

Voor de oxidatie reactie kwam ik er in eerste instantie niet uit, totdat ik ging kijken in het boek Skoog & West.

Ik had alleen C6H10 en als product Adipinezuur, ik heb in eerste instantie zonder SKoog & West de reactie uit die van de reductie afgeleid, dit kan trouwens alleen als je de totaal reactie als hebt.

Maar in het algmeen geldt:

Eerst O's kloppend maken, links teveel rechts H2O toevoegen en andersom.

Dan rechts H's te veel links H+toevoegen en dan gewoon de lading kloppend maken door links(reductie) of rechts(oxidatie)electronen toe te voegen.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Wat jij als reactie hebt gegeven klopt niet, ik zag al dat iemand een geautomatiseerd programmatje neer had gezat, maar het is altijd handig dit ook met de hand te kunnen dus...

Je oxidatiereactie is die van het cyclohexanon en je reductiereactie is die van het permanganaat.

Het is een redox reactie, dus 2 halfrectie en een totaalreactie.

De eerst half reactie, je hebt als beginstof cyclohexanon en als product adipinezuur.

De tweede (reductie) heb je als beginstof permanganaat en als product MnO2(s).

Probeer er nu met bovenstaande info maar eens uit te komen, ik zou zo denken dat het moet lukken 8-[ (Ik heb het zelf ook even gedaan en het was niet zo moeilijk als je maar consequent bent in je invullen van waterstof ionen en waters.)

Ik hoor et wel als et niet mocht lukken, veel succes ermee ;)
Het kloppend maken is mij 'natuurlijk' wel duidelijk. Het ging mij meer om de producten.Maar met jouw antwoorden zullen ik en mijn partner wel een heel stuk op weg zijn. 8-[

Bij enige vragen hoor je het wel

Groetjes

Berichten: 53

Re: Synthese van Adipinezuur

rob18 schreef: Om even op je laatste vraag te komen:

Hoe maak je een willekeurige reactie kloppen?

Nou ik heb ook adipinezuur gemaakt, alleen dan met zwavelzuur, natriumdichromaat oplossing en cyclohexeen.

Dit is een redox reactie, de reactievergelijkingen waren:

Cr2O72- + 14 H+ + 6 e- <--> 2 Cr3+ + 7 H2O

Dit is de oxidator, oftewel de reductiereactie.

Voor de oxidatie reactie kwam ik er in eerste instantie niet uit, totdat ik ging kijken in het boek Skoog & West.

Ik had alleen C6H10 en als product Adipinezuur, ik heb in eerste instantie zonder SKoog & West de reactie uit die van de reductie afgeleid, dit kan trouwens alleen als je de totaal reactie als hebt.

Maar in het algmeen geldt:

Eerst O's kloppend maken, links teveel rechts H2O toevoegen en andersom.

Dan rechts H's te veel links H+toevoegen en dan gewoon de lading kloppend maken door links(reductie) of rechts(oxidatie)electronen toe te voegen.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Wat jij als reactie hebt gegeven klopt niet, ik zag al dat iemand een geautomatiseerd programmatje neer had gezat, maar het is altijd handig dit ook met de hand te kunnen dus...

Je oxidatiereactie is die van het cyclohexanon en je reductiereactie is die van het permanganaat.

Het is een redox reactie, dus 2 halfrectie en een totaalreactie.

De eerst half reactie, je hebt als beginstof cyclohexanon en als product adipinezuur.

De tweede (reductie) heb je als beginstof permanganaat en als product MnO2(s).

Probeer er nu met bovenstaande info maar eens uit te komen, ik zou zo denken dat het moet lukken  :lol: (Ik heb het zelf ook even gedaan en het was niet zo moeilijk als je maar consequent bent in je invullen van waterstof ionen en waters.)

Ik hoor et wel als et niet mocht lukken, veel succes ermee  ;)
ja rob, goed bezig...

Beryllium: Het spammen met onzinnige berichten is niet toegestaan. En heb je al eens gekeken naar de datum?? Plaats alleen opmerkingen als je echt iets toe te voegen hebt!

Berichten: 2

Re: Synthese van Adipinezuur

Hoi,

ik had dezelfde vraag als deze topic-starter, dus hoop ik dat ik mag reageren op dit bericht die toch al een tijdje oud is.

Als ik dan even alles samenvoeg zou ik aan het volgende komen:

Reductie:

(MnO4-+4H++3e-->MnO2+2H2O)x2

Oxidatie:

C6H9O-+3H2O-> C6H10O4+5H++6e-

Totale reactie:

C6H9O-+2H2O+2KMnO4-> C6H10O4+3KOH+2MnO2



Maar het lijkt me wat raar dat in de totale reactie die C6H9O- daar staat.

Of moet de toegevoegde NaOH ook nog in deze reactie komen?

Dankjewel voor de moeite!

Berichten: 2.035

Re: Synthese van Adipinezuur

Eerst wat zorgvuldiger werken.... je ladingen links en rechts kloppen niet, en ook je aantal atomen niet! Als je dus even de precieze halfreacties uitschrijft (BINAS?), zal je zien dat e.e.a. vanzelf duidelijk wordt! ;)

Reageer