Springen naar inhoud

NaOH oxiderend?

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

Chemistry Master

Chemistry Master

• >100 berichten
  • 219 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 november 2005 - 15:51

Ik heb een vraagje:
Op collo-verpakkingen staan bij gevaarlijke stoffen UN-nummers vermeld; op mijn werk kwam ik een collo-verpakking van Crofty-gootsteenontstopper onstopper tegen. Ik heb dit UN-nummer nagetrokken, en kwam erop uit dat het een "sterk bijtende vaste stof" is. Nu is mijn idee dat het om NaOH gaat. Alleen lijkt NaOH mij niet zo oxiderend....
Weet iemand wat het wel is, of waarom het zo is?

Groet,

Chemistry Master

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 november 2005 - 16:07

Een bijtende stof is niet per definitie oxiderend. Het kan ook een sterke base of zuur zijn.

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 november 2005 - 16:22

Waar haal je het gegeven vandaan dat NaOH oxiderend zou zijn? Of zou moeten zijn?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Chemistry Master

Chemistry Master

• >100 berichten
  • 219 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 november 2005 - 16:27

Op die verpakking staat UN-nummer: 3084
Dan kom ik na een beetje crea googlen uit bij deze site
Aangezien ik er vanuit ga dat gootsteen ontstopper in vaste vorm meestal NaOH is, en omdat NaOH een sterke base is lijkt het mij voor de hand liggend dat het hier NaOH betreft.

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 november 2005 - 17:10

Ik zie toch wat anders voor natriumhydroxide:

http://asp01.asperie...triumhydroxide*

en voor vast NaOH:

http://asp01.asperie...rtID=10918-1706

Chemistry Master

Chemistry Master

• >100 berichten
  • 219 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 november 2005 - 17:14

Maar weet iemand anders anders een sterke base die oxideert? Want als je gaat zoeken naar "iets wat ze hier op het forum liever niet hebben" dan wordt daar ook crofty voor gebruikt, daar gaan ze ook van de werkzame kracht van NaOH uit....

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 november 2005 - 17:21

Even gegoogeld:

Voor de algemene procesbeschrijving van de gaswasser wordt verwezen naar de factsheet van de gaswasser. De alkalisch-oxydatieve gaswasser wordt overwegend ingezet voor geurbestrijding: bij hoge pH (typisch 7 tot 9) wordt, in combinatie met natronloog, een sterke oxydator (natriumhypochloriet: NaOCl of waterstofperoxyde: H2O2) toegevoegd, waardoor geabsorbeerde (geur)componenten (partieel) kunnen worden geoxydeerd. Dimensionering van dergelijke wassers geschiedt vaak uitsluitend op basis van reeds eerder gerealiseerde installaties; pilot-proeven zijn vaak onvermijdelijk.

bron

Chemistry Master

Chemistry Master

• >100 berichten
  • 219 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 november 2005 - 17:26

Gaat in ieder geval al een heel stuk de goede richting op. Maar moet je voor HClO of H2o2 geen oplossing hebben? Want Crofty is wel degelijk een vaste stof...

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 november 2005 - 17:38

bij dat voorbeeld is bleekwater of zuurstofwater de oxidator, niet NaOH

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 november 2005 - 19:20

Gaat in ieder geval al een heel stuk de goede richting op. Maar moet je voor HClO of H2o2 geen oplossing hebben? Want Crofty is wel degelijk een vaste stof...

Een veel gebruikte basische combo die oxiderend is is NaOH/Na-perboraat of NaOH/Na-percarbonaat. Deze mixen zijn sterk basisch en tamelijk sterk oxiderend en daarmee dus erg corrosief.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 november 2005 - 19:24

Crofty is toch gewoon NaOH met Aluminiumkorreltjes?
Aluminium wordt onder de basische omstandigheden geoxideerd en er wordt H+ gereduceerd. Hierdoor krijg je naast de basische werking ook extra warmteontwikkeling en gasvorming. Ideaal om te ontstoppen

Chemistry Master

Chemistry Master

• >100 berichten
  • 219 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 november 2005 - 21:50

Nou, ja, ik hoop eigenlijk niet dat het korreltjes alu zijn.... want Al met NaOH kan flink fout gaan...

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 november 2005 - 21:59

Nou, ja, ik hoop eigenlijk niet dat het korreltjes alu zijn.... want Al met NaOH kan flink fout gaan...

En toch is het zo. Zonder water kun je aluminium en NaOH gewoon mengen zonder dat er direct een reactie optreedt. Pas in de aanwezigheid van water gaat de reactie lopen.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 november 2005 - 22:06

Ik denk dat DrQuico gelijk heeft. Je kunt inderdaad oxiderende mengsels maken met NaOH en de percarbonaat of perboraat zouten, maar in Crofty ontstopper zit NaOH met Al. De gewone goedkope ontstopper bevat alleen NaOH. Die Crofty ontstopper is dus eerder sterk reducerend dan sterk oxiderend.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 november 2005 - 22:13

Het nummer voor vast NaOH is trouwens UN 1823 en voor een oplossing UN1824

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures