zwavelzuur of salpeterzuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

zwavelzuur of salpeterzuur

maak een eindwerk over zure regen en moet een aantal proeven uitvoeren

een van de mogelijkheden is de simulatie van de vorming van zure regen dus het maken van zwavel of salpeterzuur

indien niet mogelijk kan iemand mij mischien een andere proef voorstellen naast regenwater controleren op zuurtegraad

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: zwavelzuur of salpeterzuur

Denk je niet dat het een goed idee is om je vraag dusdanig te bewerken dat wij een idee hebben van wat je wilt weten, wilt gaan doen en wat wij dus voor je kunnen betekenen? Dat wij het dus normaal kunnen lezen...

Zie trouwens deze pagina voor meer informatie over chemlevel 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: zwavelzuur of salpeterzuur

Ik dacht dat in eerste instantie zwavelig zuur wordt gevormd:

SO2 + H2O -> H2SO3

Dit kan dan vervolgens geoxideerd worden met zuurstof uit de lucht tot zwavelzuur.

Je kunt dit simuleren door SO2 (g) door water te leiden. Let wel op: SO2 is smerig spul.

Je zult dan de pH van de oplossing snel zien dalen.

Een dergelijk experiment met nitreuze dampen kan ook al is het wel een stukje bewerkelijker/smeriger.

Berichten: 6

Re: zwavelzuur of salpeterzuur

ik bedoel dat ik zwavelzuur of salpeterzuur op laboschaal wil kunnen maken liefst uit SO2 gas of NOx gas

deze kunnen door middel van een andere reactie gewonnen worden maar dat weet ik niet juist

Berichten: 6

Re: zwavelzuur of salpeterzuur

hoe kan ik SO2 gas produceren?

Berichten: 37

Re: zwavelzuur of salpeterzuur

SO2 gas zou je kunne produceren door H2SO4 te gaan koken(wel uitkijken smerig gas, maar goed tevens krijg je dan SO3 gevormd)

Een andere optie is natuurlijk gewoon zwavel verhitten. Alleen weet ik dan niet of SO2 het enige gas is dat onstaat.

Nog een mogelijkheid is electrochemisch. Met behulp van electrodes.

Neem een koperelectrode als reductor en een zwavel electrode als oxidator en probeer eens wat. Waarschijnlijk zullen je koperionen reduceren en je zwavelionen oxideren waarbij gas onstaat.

Als oplossing voor de koperelectrode zou je kunnen denken aan kopersulfaat ofzoiets. En voor je zwavel pak je gewoon water, want er ontstaat dan SO2 opgelost in water dat wel (het lost zeer goed op in water). Maar als je daarna dat water bijvoorbeeld rustig verwarmt en vervolgens het zwavelopvangt. Waarin of waarmee??

Dit zou moeten kunnen want SO2 heeft een kookpunt van -10 graad C.

Zoals je ziet zijn er een aantal opties, alleen raad ik de laatste ten sterkste aan, want dan heb je het gas in water opgelost en dat is toch een stuk veiliger dan de andere 2.

Je enigste zorg dan is waar vang ik het gas in op? Denk daar zelf maar ns over na 8-[ Veel succes

Berichten: 6

Re: zwavelzuur of salpeterzuur

dank jullie allemaal voor de info

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: zwavelzuur of salpeterzuur

Zwaveldioxide wordt in een kleine hoeveelheid geproduceerd als je een lucifer (zwavelstokje?) afstrijkt....

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zwavelzuur of salpeterzuur

Zwaveldioxide wordt in een kleine hoeveelheid geproduceerd als je een lucifer (zwavelstokje?) afstrijkt....
Je kan dit daarna over een vanadiumoxide-katalysator leiden met een O2-fles erop, hiermee wordt dan SO3 geproduceerd en dit gas kun je weer door water leiden. Zo wordt zwavelzuur dus op industriële schaal gemaakt, kan een leuke kanttekening zijn 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zwavelzuur of salpeterzuur

hoe kan ik SO2 gas produceren?
Nou je kan gewoon vast zwavel in de hens steken, doe dit wel met kleine hoeveelheden, aangezien dit goedje snel brandt en dus veel gas in een korte tijd ontstaat, niet op explosieniveau welliswaar.

Berichten: 219

Re: zwavelzuur of salpeterzuur

Salpeterzuur wordt gemaakt door NH3 te oxideren. Vervolgens heb je stikstofoxide, dat wordt onder invloed van een katalysator (weet niet meer welke, kan het nog wel een keer terugkijken op video van science bank 8-[ )gexideert tot stikstofdioxide, dat vervolgens oplossen geeft HNO3.

Berichten: 2.746

Re: zwavelzuur of salpeterzuur

zwaveldioxide en water levert zwaveligzuur en niet zwavelzuur

je hebt wel degelijk zwaveltrioxide nodig

SO2 + H2O => H2SO3

S + O2 => SO2

SO2 + V2O5 => SO3 + V2O4(nadien wordt het divanadiumtetraoxide weer ongezet tot pentaoxide om opnieuw te gebruiken)

SO3 + H2O => H2SO4

ik denk dat zwaveltrioxide ook eerst wordt opgelost in zwavelzuur om de reactie met water minder heftig te maken

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zwavelzuur of salpeterzuur

Kerckhof schreef: zwaveldioxide en water levert zwaveligzuur en niet zwavelzuur

je hebt wel degelijk zwaveltrioxide nodig

SO2 + H2O => H2SO3

S + O2 => SO2

SO2 + V2O5 => SO3 + V2O4(nadien wordt het divanadiumtetraoxide weer ongezet tot pentaoxide om opnieuw te gebruiken)

SO3 + H2O => H2SO4

ik denk dat zwaveltrioxide ook eerst wordt opgelost in zwavelzuur om de reactie met water minder heftig te maken
Ik zeg precies hetzelfde 2 posts boven die van jou 8-[

Berichten: 2.746

Re: zwavelzuur of salpeterzuur

oeps ik merk dat ik een aantal posts niet gelezen heb

8-[

zie het dan als verduidelijking, een paar reactievergelijkingen staan niet mis

Berichten: 41

Re: zwavelzuur of salpeterzuur

Je kunt beter salpeterzuur maken dan zwavelzuur. alleen is salpeterzuur agressiever dan zwavelzuur. ik kan 3 mogelijkheden geven om het zuur te maken.

1. je kunt 100 ml ammonia in 900ml water verdunnen. als ik jou was zou ikeen erlenmeyertje nemen. voeg hieraan nitriet bacterien. nitreit bacterien zitten filters van aquariums, in varkensmest of in rioolwater. Deze bacterien zetten NH3 om in NO2 en H30. deze bacterien zijn eigenlijk de oxidatoren en de katalysatoren.

2. Je kunt ook ammonia verbranden en dan opvangen in een ruimte bijv. een erlenmeyer. je krijgt dan deze reactie NH3 + (O2)2 = H2O = NO2 + H3O = H2NO3. want als je de dampen opvangt reageren de waterdamp en stikstofdioxide al met elkaar tot salpeterzuur

3. Je kunt nog gebruik maken van het oxideren van ammonia door waterstofperoxide toe te voegen. volgens mij is waterstofperoxide een prima oxidator. nu heb je nog een katalysator nodig. de dure weg is platina poeder in het goedje te doen. en de goedkope weg is een eenvoudige kurk in het goedje te doen..

het is deze reactie: NH3 + H2O2 = H2O + NO2. Suiker is volgens mij ook een goede katalysator. alleen blijft er dan een hoopje koolstof over. de andere stoffen ontleden dan al weet ik dit laatste niet zeker. je kunt het geoxideerde ammonia ook nag gewoon koken. en het stikstofdioxide gas opvangen en in ijskoud water te sturen.

Reageer