Springen naar inhoud

Logistische groei

• Log in om te kunnen reageren

Persox

Persox

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 november 2005 - 18:22

Hola,

Ik heb twee vragen over logistische groei waar ik even niet uitkom. Dus misschien kan iemand me helpen.

Ten eerste:

Stel je hebt de volgende formule (waarbij "x" keer is):

1000/(1+b x 0.65^t)

Hoe kun je van hieruit bereken voor welke "t" de toenemende stijging overgaat in een afnemende stijging? Ik weet dat het iets te maken heeft met het invullen van twee formules, waarbij de één 1000/(1+b x 0.65^t) is en de andere iets met d/dx of nDeriv is, maar hoe je het precies berekent is me een raadsel.

Ten tweede:

Er wordt na een tijdje N* geintroduceerd zonder een toelichting te geven wat N* precies inhoud. Zou iemand me dit uit kunnen leggen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 november 2005 - 20:03

Bedoel je toevallig logaritmische groei?

1. Een "toenemende stijging" die overgaat in een "afnemende stijging"... stijging van wat? Staat er geen context bij je vraag?
Zonder verdere informatie klinkt het alsof je het buigpunt moet hebben van je functie. Dat doe je door de extreme waarde van de eerst afgeleide te bepalen, en dat doe je weer door de nulpunten van de tweede afgeleide te bepalen.
Dus: je functie twee keer differentiëren, kijken of dat een nulpunt heeft, en als het goed is komt er dan 0.65log(1/b) uit.

2. Ziet die "N" er een beetje uit als :roll:, de verzameling van natuurlijke getallen? In dat geval bedoelen ze met :D* waarschijnlijk de natuurlijke getallen behalve nul, dus {1,2,3,...}
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

• Gast

Geplaatst op 07 november 2005 - 22:55

Kan je de gegeven functie differentieren of moeten jullie dat met de GR doen?

• Gast

Geplaatst op 08 november 2005 - 07:13

Rogier, bedankt voor je antwoord. Ik bedoelde idd logaritmische groei, maar de vermoeidheid van al het wiskunde leren begon zich te uiten...
Allebei je antwoorden lijken te kloppen dus hartstikke bedankt, ik kan weer verder!!

• Gast

Geplaatst op 08 november 2005 - 19:11

Er is hier toch sprake van logistische groei.

N is de gegeven functie en N*=(G-N)/N. Deze wordt zo gedefiniëerd om te kunnen uitgaan van een groeifunctie N*.

Dus hier is N*=b*0.65^t, daarna kan je aantonen dat N=1000/(1+b*0.65^t).

Blijft b een willekeurig constante?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures