alcoholbepaling

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

alcoholbepaling

Ik heb ff een vraagje: wij zijn voor ons PWS bezig en moeten met verschillende methodes het alcoholpercentage in verschillende dranken aantonen.

Wij zijn erachter gekomen dat dit kan door bijv. dichtheidsmeting, spectofotometrie etc. Maar we moeten hierbij zelf proeven bedenken, deze kunnen wij alleen niet opstellen, we hebben hier geen ervaring, nou hoop ik dat iemand suggesties heeft om ons te helpen

Alvast bedankt!

Berichten: 90

Re: alcoholbepaling

een eenvoudige destillatieopstelling kan een (ruwe) schatting geven van het alcoholpercentage.

succes!

Berichten: 161

Re: alcoholbepaling

Weeg de vloeistof in een maatkolf van bv 25 ml en bepaal de dichtheid.... in het handbook kan je dan het alcoholpercentage opzoeken

Berichten: 3.145

Re: alcoholbepaling

Weeg de vloeistof in een maatkolf van bv 25 ml en bepaal de dichtheid.... in het handbook kan je dan het alcoholpercentage opzoeken
Deze methode is erg onnauwkeurig. Dranken bevatten vaak ook suikers en daarnaast nog diverse andere stoffen, die ook de dichtheid beïnvloeden.

Selectieve oxidatie van alcohol tot acetaldehyde in combinatie met titratie zou een mogelijkheid kunnen zijn, maar dan moet je wel zeker zijn dat de suikers niet ook meegeoxideerd worden. Een geschikte oxidator is een oplossing van K2Cr2O7, aangezuurd met verdund H2SO4. Dit oxideert gewone suiker niet, druivesuiker wordt wel geoxideerd hierdoor voor zover ik mij kan herinneren. Gebruik wel een redox indicator, omdat het eindproduct zelf ook sterk gekleurd is (donker groen of donker violet).

Verder zou inderdaad destillatie een optie kunnen zijn, maar dat is wel lastiger om op te zetten en ook daar kun je op veel manieren grote fouten introduceren.

Berichten: 12

Re: alcoholbepaling

ooit al eens gehoord van Gaschromatografie? Je maakt standaarden met ongeveer dezelfde hoeveelheid alchohol(let op wel zuivere ethanol gebruiken) en een interne standaard Je kunt verdunt je monsters en voegt dezelfde interne standaard toe...Vervolgens injecteer je ze in een gaschromatograaf en voila...je kunt er een berekening op los laten....

groetjes francis...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: alcoholbepaling

Met GC zou ik wel oppassen. Het is zeer zeker mogelijk, maar de suikers en zouten in de drank zou ik niet op mijn kolom willen hebben. Je moet je monster dan voorbehandelen, of misschien een headspace injectie toepassen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 12

Re: alcoholbepaling

dat is idd waar.. met behulp van een extactie zou een idd zijn...Al hoewel...als je damp injecteerd heb je er geen last van...er worden bij ons ook patientenmonsters geinjecteerd(hoeveel troep zal daarin zitten?

Re: alcoholbepaling

Photometric Assay for Methanol in the Presence of Ethanol

Authors: Rodionov Y.V.1; Sukhacheva M.V.2; Keppen O.I.1

Source: Applied Biochemistry and Microbiology, Volume 38, Number 6, November 2002, pp. 607-609(3)

At the first step of analysis, total alcohol is determined by using alcohol oxidase and peroxidase. This step is followed by determination of formaldehyde, the

product of methanol oxidation, using the acetylacetone assay:

CH3CH2OH + O2 alcoholoxidase> CH3CH2O + H2O2 (1)

CH3OH + O2 alcoholoxidase> CH20 + H2O2 (2)

At the first step of analysis, total alcohol is determined by using alcohol oxidase and peroxidase. This step is followed by determination of formaldehyde, the product of methanol oxidation, using the acetylacetone assay:

(

H2O2 + 4-aminoantipyrine + 8-hydroxyquinoline peroxidase H2O2 + quinonimine, (3)

aldehydes + acetylacetone + NH4------> Chromogen (4)

Reactions (1)-(3) allow determination of the total concentration of alcohols in the sample. When methanol is present in trace amounts, this total value is mostly determined by ethanol. However, the rate of reaction (4) is much higher with formaldehyde than with acetaldehyde, permitting quantitative determination of formaldehyde even in the presence of high concentrations of ethanol

Berichten: 161

Re: alcoholbepaling

[QUOTE]Dranken bevatten vaak ook suikers en daarnaast nog diverse andere stoffen, die ook de dichtheid beïnvloeden.

Als je van te voren een mooie selectie maakt op dit soort 'verontreinigingen' kan je met de dichtheid toch wel een eindje in de richting komen: rode wijn, zuiver bier, jenever en andere ' zuivere' destilaten. Je moet niet aan de mix zooi willen beginnen.

Reageer