Karl Fischer waterbepaling

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 16

Karl Fischer waterbepaling

Water en methanol & water en ethanol vertonen een interactie

Ik zou graag weten welke waarde die 2 mengsels dan hebben?

Hoe dicht de 2 moleculen bij mekaar komen, de dichtheid

Waar kan ik dit vinden? of weet dit iemand?

Thanks

Patje

Berichten: 12

Re: Karl Fischer waterbepaling

ik weet vrij veel van Karl Fisher...ben ik momenteel een poster over aant maken, maar zou het zo niet weten..want wij gebruiken Hydranal® composite 5 als titrant

groetjes Francis

Berichten: 2.035

Re: Karl Fischer waterbepaling

Patje schreef: Water en methanol & water en ethanol vertonen een interactie

Ik zou graag weten welke waarde die 2 mengsels dan hebben?

Hoe dicht de 2 moleculen bij mekaar komen, de dichtheid

Waar kan ik dit vinden? of weet dit iemand?

Thanks

Patje
De belangrijkste interacties tussen water en ethanol/methanol zijn waterstof-bruggen.... maar: zoals je vragen er nu staan is het in het geheel niet duidelijk wat je bedoelt..... Kan je je vragen wat duidelijker formuleren?

Gebruikersavatar
Berichten: 160

Re: Karl Fischer waterbepaling

ik weet vrij veel van Karl Fisher...ben ik momenteel een poster over aant maken
Sta ik er goed op? 8-[


Berichten: 12

Re: Karl Fischer waterbepaling

[QUOTE]Sta ik er goed op?

Ja hoor je staat er prima op 8-[

Goetjes francis

Berichten: 16

Re: Karl Fischer waterbepaling

Dag,

Voor mijn IKZ-werk moet ik verschillende solventen vergelijken met mekaar

Ik krijg daarbij ook een onbekende van de docent waarvan ik dan het watergehalte moet bepalen, dit is water in methanol of water in ethanol.

Echter om de correcte conc te kennen van de onbekende (ter controle op de gemeten waarde, wat is de procentuele fout?), moet men weten hoe sterk de interactie is tussen methanol-water (of ethanol-water), daar dit een volume-contractie heeft en dus een concentratiewijziging...

Kan iemand helpen?

Thanks

Patje

Berichten: 2.035

Re: Karl Fischer waterbepaling

Waarom plaats je dezelfde vraag twee keer? Handel eerst je andere thread netjes af (er hebben mensen antwoord gegeven) aub..... 8-[

rwwh: deze vraag was wel veel duidelijker gesteld dan de vorige. Ik heb het even samengevoegd met het oude onderwerp om de zaak bij elkaar te houden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Karl Fischer waterbepaling

Hoe moet je de waterconcentratie bepalen? Als gram per kilogram? Als milliliter per liter? of als mol per liter?

De conversiefactoren tussen dezen zijn allemaal eenvoudige dichtheden en molgewichten, dus als je er één kunt meten met je titratie, dan kun je de anderen berekenen. De dichtheid van je monster moet eventueel door een simpele pipettering te vinden zijn!

Berichten: 2.035

Re: Karl Fischer waterbepaling

Dank je RWWH voor het transport, en helemaal met je uitleg eens 8-[

Berichten: 16

Re: Karl Fischer waterbepaling

Ik moet de concentratie bepalen als aantal gram water per 100 ml alcohol-oplossing (ethanol of methanol)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Karl Fischer waterbepaling

Dan heb je geen dichtheidswaarde nodig als je een volume van je monster neemt om te analyseren.

Reageer