hevelen? Waar mijn aftapkraan?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 38

hevelen? Waar mijn aftapkraan?

nou wat is hevelen en welke methode's zijn er om te hevelen?

en een aftabkraantje voor op een vat... waar moet die aftabkraan komen? onderaan of halverwege?

rwwh: Bedenk de volgende keer even een duidelijke titel. Titels als "vraag" of "project" zijn zo nikszeggend.

oké rwwh 8-[
MBO

Berichten: 12

Re: hevelen? Waar mijn aftapkraan?

mbv. hevelen haal je grote hoeveelheden vloeistoffen uit vaten die vaak moeilijk op te zuigen zijn...denk aan watertank die groot is...

door er een slang in te doen deze aan te zuigen (bij gevaarlijke stoffen uitkijken (een mens vriendelijke manier van aanzuigen zoeken(pomp)..er onstaat druk verschil waardoor de vloeistof gaat lopen. Een kraantje moet aan de onderkant van een vat komen zodat alle vloeistof door dit kraantje kan, is ook effiecienter, anders heb je telkens een half leeg/vol vat waar je niets meer mee kan behalve heel scheef houden...

groetjes francis

Berichten: 238

Re: hevelen? Waar mijn aftapkraan?

ehm

tja.

heb je geen woordenboek??

wat wil je hevelen? en waarin?

een aftapkraantje hoort onderaan natuurlijk!

hoe kun je anders de onderste helft van het vat aftappen? 8-[

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: hevelen? Waar mijn aftapkraan?


Berichten: 38

Re: hevelen? Waar mijn aftapkraan?

nou misschien vanwege milieuredenen dat het kraantje niet helemaal onderaan mag... als het kraantje afbreekt of lekt loopt het hele vat leeg
MBO

Berichten: 238

Re: hevelen? Waar mijn aftapkraan?

nou je hebt tegenwoordig ook 'platte kraantjes' die niet onder het vat uitkomen maar toch helemaal onderin zitten 8-[

8-[

Berichten: 38

Re: hevelen? Waar mijn aftapkraan?

jb31dec schreef: nou je hebt tegenwoordig ook 'platte kraantjes' die niet onder het vat uitkomen maar toch helemaal onderin zitten 8-[

8-[
heb je misschien daar een afbeelding van? :S het is nogal moelijk een idee ervan te krijgen hoe die 'plaate kraantjes' eruit zien...
MBO

Berichten: 238

Re: hevelen? Waar mijn aftapkraan?

SO!

een plaatje.

ik ken het principe van grote erlenmeyers waar ook een tapje aan zit.

Dit tapje of kraantje zit dan onderaan vast zodat zo goed als alles er uit kan lopen, maar ik heb hier geen plaatje van.

Ik zou eigenlijk niet eens weten hoe zoiets heet.... 8-[

ik weet wel dat dit kraantje er uitziet als een gewoon kraantje, maar loopt het uiteinde niet naar beneden af, zoals hier:

kraantje

(de linkerkant, na het bochtje, is dan platter)

snappie nog?? 8-[

Berichten: 38

Re: hevelen? Waar mijn aftapkraan?

hmmmm ik geloof het wel 8-[
MBO

Berichten: 184

Re: hevelen? Waar mijn aftapkraan?

twee redenen om een kraan niet aan de onderkant te plaatsen:

1: in de vloeistof zou zich een neerslag kunnen bevinden die je niet wil overhevelen. Hiervoor wordt de kraan iets boven het laagste punt geplaatst. (den k bv. aan een wijnvat, regenton)

2: Het is niet mogelijk om het vat hoger te plaatsen, en je wil toch de mogelijkheid hebben om een beker onder de kraan te plaatsen zodat je de beker toch kan vullen (denk hierbij aan een biertender, hierbij is aan de binnenkant de kraan aangesloten op een dippijp dit tot aan de bodem reikt, vervolgens wordt op het vat een lichte overdruk geplaatst, het is nu mogelijk om de kraan boven te plaatsen en toch het vat in zijn geheel te ledigen.)

Berichten: 6

Re: hevelen? Waar mijn aftapkraan?

De plaats van de kraan maakt niet uit, zolang ze zich maar onder het oppervlakteniveau van de op te zuigen vloeistof bevindt. Anders bestaat de kans dat er bij het openen van de kraan lucht wordt ingezogen en de vloeistof terug in het voorraadvat stroomt.

(tenzij je natuurlijk een overdruk op het vat zet, zoals mmaar zegt)

Om te zorgen dat er geen bezinksel wordt meegezogen, plaatst men de hevel gewoon niet zo diep in de oplossing. :)

Afbeelding

Berichten: 238

Re: hevelen? Waar mijn aftapkraan?

juist

bovenstaand voorbeeld met de hevel is wel anders dan met een kraantje.

het plaatje laat duidelijk een hevel zien, terwijl een kraantje onderin het vat geen hevelwerking geeft..!

Reageer