Springen naar inhoud

[scheikunde] Optische rotatie van alfa D-glucose

• Log in om te kunnen reageren

Gumis

Gumis

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 november 2005 - 22:29

een tijd terug heb ik een experiment gedaan over de optische rotatie van alfa D-glucose.
wat me opgevallen is dat als je nh3 toevoegt bij alf D-glucose dat de optische rotatie daalt.
mijn vraag is nu is hoe komt het dat de optische rotatie daalt?
ik zat zelf te denken aan dat het aantal asymmetrische koolstofatomen daalt in alfa D-glucose als het reageert met nh3 en dus ook de optische rotatie(hypothese) daalt. het zou fijn zijn als iemand het precies weet. alvast bedankt!

Veranderd door Gumis, 22 november 2005 - 22:30

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JvG_CF

JvG_CF

• >25 berichten
  • 51 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 november 2005 - 00:11

Als lineair gepolariseerd licht door de glucose-oplossing gaat wordt dit ligt afgebogen. Dit verschijnsel wordt veroorzaakt door verschillen in brekingsindex tussen de enantiomeren. Het wordt erg fysisch om er dieper op in te gaan. (En ik weet even niet meer precies hoe zit)

Je zou even op internet kunnen zoeken naar gepolariserd licht en/of chiraliteit of naar optical rotation dispersion of circulair dichroism. Met dit soort zoektermen
kom je vast op een site waar wat meer achtergrond te vinden is.

In ieder geval moet je een meting aan chirale verbindingen altijd met dezelfde concentraties in hetzelfde oplosmiddel uitvoeren anders vindt je andere waarden voor de optische rotatie, want de brekingsindex is veranderd.

Ik ga er nu vanuit dat nh3 (ammoniak?) niet met het glucose reageert (doet het volgens mij ook niet) en er iets van racemisatie optreedt, waardoor de optische rotatie afneemt.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 november 2005 - 10:30

Een oplossing van alpha-D-glucose "bestaat niet". Wel van D-glucose. In welke vormen kan dat allemaal voorkomen in oplossing? Zou daar iets aan kunnen veranderen door toevoeging van ammoniak?

Ik hoop niet dat je zoveel ammonia hebt toegevoegd dat je de oplossing hebt verdund?

Gumis

Gumis

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 november 2005 - 18:33

ik heb geconcentreerd ammoniak toegevoegd. ik heb nu een vermoeden dat het iets te maken kan hebben met mutarotatie (de overgang van alfa naar beta). mischien dat ammoniak daar iets mee te maken heeft. sorry dat ik dit niet eerder naar voren heb gebracht. en bedankt voor jullie reacties!

Gumis

Gumis

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 november 2005 - 19:53

mensen ik ben er al uit:

Optische rotatie

De alfa- en beta-structuur hebben beide een andere specifieke optische rotatie, de alfastructuur een hele hoge (102.2º), de betastructuur een veel lagere (18.5º). Omdat de meeste commercieel verkrijgbare glucose als vaste stof de alfastructuur heeft, is de specifieke optische rotatie van een vers bereide glucoseoplossing heel hoog, het instellen van het evenwicht tussen beide vormen is namelijk vrij traag. In de loop van de tijd zal de specifieke optische rotatie van deze oplossing naar een evenwichtswaarde toe gaan. Deze is ongeveer 52.5º - 52.7º (afhankelijk van de temperatuur en concentratie). Deze rotatie komt overeen met ongeveer 64% beta-glucose en 36% alfa-glucose. Indien men met vers bereide oplossingen werkt, dient men dus rekening te houden met het instellen van dit evenwicht. Door toevoegen van een geringe hoeveelheid zuur of base wordt de instelling van het evenwicht versneld. Voor een uitgewerkt voorschrift voor de bepaling van de optische rotatie van glucose, zie de Ph. Eur. III

ik heb het op de volgende site gevonden. ben eigenlijk geen chem 7 waard 8-[ maarja ik begin ook pas 8-[

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 november 2005 - 20:14

Goed zo! Ik ben blij dat we dit niet hoefden voor te zeggen!

Chemist

Chemist

• >25 berichten
  • 89 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 november 2007 - 19:13

[...]

Door toevoegen van een geringe hoeveelheid zuur of base wordt de instelling van het evenwicht versneld. [...]

Iemand die misschien kan uitleggen waarom de instelling van het evenwicht versneld wordt?

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 november 2007 - 19:48

Weet je wat een katalysator doet?

Chemist

Chemist

• >25 berichten
  • 89 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 november 2007 - 20:00

Ja, die versnelt een reactie zonder zelf verbruikt te worden. Nu is NH3 basisch maar ik weet niet precies wat voor een invloed dit basische karakter heeft.

Veranderd door Chemist, 13 november 2007 - 20:01

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 november 2007 - 19:54

Zuur of base katalyseren de ringvorming.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures