Springen naar inhoud

MeOH bij H2O

• Log in om te kunnen reageren

jb31dec

jb31dec

• >100 berichten
  • 238 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 november 2005 - 16:52

waarom wordt de oplossing warm als je water bij methanol giet, maar koud als je methanol bij water giet?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 november 2005 - 18:01

Als de verhoudingen gelijk zijn is dat niet mogelijk. Waar komt de opgave vandaan? Eigen meting?

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 november 2005 - 18:57

Als de verhoudingen gelijk zijn is dat niet mogelijk. Waar komt de opgave vandaan? Eigen meting?

Methanol is toch niet hygroscopisch?
Ik heb nog nooit een bekerglas snel weg moeten zetten omdat het warm werd.
Bij welke verhouding is het wel mogelijk dan?

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 november 2005 - 19:17

Wat ik bedoelde is dat als je hetzelfde mengresultaat maakt (dus allebei 90% methanol en 10% water of allebei 50% water en 50% methanol) het niet mogelijk is dat de een warm en de ander koud wordt. De twee experimenten zijn dan thermodynamisch equivalent: De enthalpie is een toestandsfunctie, en hangt aldus niet af van de manier waarop het resultaat wordt bereikt.

Of er werkelijk een meetbare afkoeling of opwarming plaatsvindt laat ik met plezier aan de praktische chemici over, ik heb het over de rein theoretische thermodynamica: in elk geval moet het resultaat gelijk zijn als de resulterende oplossing gelijk is. Er zou wat mij betreft verschil kunnen zijn tussen 10% water in methanol en 10% methanol in water.

jb31dec

jb31dec

• >100 berichten
  • 238 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 november 2005 - 21:23

eigen meting, giet maar eens 400ml MeOH bij 500ml H2O of andersom.
of ben ik nou aan het flippen?? 8-[

FYI:
MeOH en water mengen perfect

MeOH is een vloeistof he, niet hygroscopisch

..........::::::::::::: Geplaatste afbeelding

Dkakebeeke

Dkakebeeke

• >25 berichten
  • 58 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 november 2005 - 21:39

Vloeistoffen mixen is altijd maar raar en resultaten hangen van de mix-omstandigheden af (temperatuur gelijk, snel of langzaam mixen etc.)

Water en alcohol mixen schijnt volgens google al helemaal gek te zijn:
Alcohol and water don't mix

Zo ver ik het artikel snel heb doorgelezen, zou het kunnen dat het mixen van water en methanol leidt tot een verlaging van de entropie doordat er thermodynamisch stabielere structuren ontstaan in de oplossing.

Dat mag natuurlijk niet zomaar van Gibbs en zijn formule geeft aan dat hij het alleen toelaat als er dan maar wel veel warmte vrijkomt.
Misschien is dit de reden dat de oplossing warm wordt ? : het verlagen van de entropie wordt gecompenseerd door warmteproductie?

Dat geeft alleen nog geen reden voor het warmer/kouder worden als je ze op andere manieren mixt, en is inderdaad nogal raar zoals rwwh al opmerkte gezien toestandfuncties

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 november 2005 - 22:19

eigen meting, giet maar eens 400ml MeOH bij 500ml H2O of andersom.

Hoe meet je de temperatuur?

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 november 2005 - 23:10

MeOH is een vloeistof he, niet hygroscopisch

Een verbinding hoeft geen vaste stof te zijn om hygroscopisch te zijn. Pure methanol is bijvoorbeeld best hygroscopisch (neemt water op uit de lucht), net als ethanol, THF etc.

jb31dec

jb31dec

• >100 berichten
  • 238 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 november 2005 - 10:48

ja absoluut
maaruh laat maar ik was aan het flippen schijnbaar
ik dacht al wel dat het niet theoretisch onderbouwbaar zou zijn, en dat wordt hooguit vanuit de praktijk gesteund. ik weet ook niet hoe ik erbij kwam, het zal de drukte wel zijn, of het vervormde brein van een chemist...

Geplaatste afbeelding

Dkakebeeke

Dkakebeeke

• >25 berichten
  • 58 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 november 2005 - 12:28

Of een van de vloeistoffen was om te beginnen kouder dan de ander ...
( Ik denk dat rwwh daarop doelde met zijn vraag hoe je de Temp. meet)

Als je de temperatuur namelijk met je handen meet, dus gewoon door het bekerglas vast te pakken, meet je met een nogal subjectief instrument.

Als je het water neerzet en vervolgens een bekerglas methanol pakt en erbij giet, kan het best zijn dat de methanol kouder was dan het water. Als je daarna het bekerglas met totaalmix pakt lijkt het warmer geworden/voelt het warmer aan.
Andersom heb je het omgekeerde effect...

Eigenlijk dus gewoon dat oude biologieprooefje waar je 3 bekerglazen met water hebt: warm - lauw - koud
Met 1 vinger in warm en 1 in lauw, voelt lauw koud aan... met 1 vinger in koud en 1 vinger in lauw, voelt lauw warm aan. 8-[

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 november 2005 - 12:40

Wat wel het geval is, is dat MeOH + water wordt warm, en ACN + water wordt koud (laten we zeggen 50 + 50 mL).
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

jb31dec

jb31dec

• >100 berichten
  • 238 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 november 2005 - 15:14

heee dat zal hem zijn geweest
ik was een beetje aan het prutsen met eluens vandaar.
helaas had ik dat op woensdag gedaan en is woensdag mijn slechte dag
Geplaatste afbeelding

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 november 2005 - 15:24

Wat wel het geval is, is dat MeOH + water wordt warm, en ACN + water wordt koud (laten we zeggen 50 + 50 mL).

ook met andere verhoudingen treed dit op; alleen is het dan minder goed te voelen.

ps. @ jb31dec: woensdagen...altijd lastig. 8-[

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures