functionele groepen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 19

functionele groepen

Wat bedoelen ze met de atoomvolgorde van functionele groepen?

de naamgeving? of..? 8-[

Berichten: 238

Re: functionele groepen

Nee, de volgorde....

je hebt een eindstandige groep (bijv C-C-C-C-C-COOH)

de eindgroep is een zuurgroep.

Nu begin je de C-atomen met functionele groepen te tellen vanaf de eindstandige C.

Dus als zich een funct groep bevind aan de tweede C en een aan de vierde C heb je de volgorde.

bijv

2, ethyl, -4methyl propaanzuur.

in de naamgeving is dan de alfabetische volgorde weer van belang 8-[

Bedoel je dat?

Berichten: 170

Re: functionele groepen

ziehier een goede link

http://nl.wikipedia.org/wiki/Functionele_groep

Effe google en eerste resultaat.

Verder hebben de functionele groepen nog een gradiatie. het is wel zo zoals jb31dec zei dat men begint te tellen vanaf de functionele groep die de belangrijkste is

met level 5 moet je dit toch weten, of ik moet dringend mijn level aanpassen 8-[

Grts

El Blanco

Berichten: 19

Re: functionele groepen

ook al heb je chemlevel 10! dat betekent toch niet dat je alles weet! of wel El blanco? als we alles weten bestond deze site niet eens! denk eens na!!!!

Berichten: 170

Re: functionele groepen

ook al heb je chemlevel 10! dat betekent toch niet dat je alles weet! of wel El blanco? als we alles weten bestond deze site niet eens! denk eens na!!!!


Sorry Afbeelding mijn bedoeling was niet om dergelijke reactie uit te lokken. je hebt gelijk we zijn er hier om elkander te helpen

Maar ik ben nu eenmaal van mening dat men het Chemlevel naar eer en geweten moet invullen. Dit heeft zo zijn voordelen

- bij een hoger level kan men de uitleg al iets grondiger en gedetailleerder geven, termen gebruiken die veel omvatten en gekend (zouden moeten) zijn

- terwijl iemand met een chemlevel 1 probeer ik alles uit te leggen met "simpele" woorden

- bij verschillende oplossingen zou ik eerder geneigd te zijn de oplossing aan te nemen van een hoger chemlevel omdat deze toch al meer chemische studies achter de rug heeft.



- bij mijn weten is chemlevel 5 al een behoorlijk level en veronderstel ik dat je fynctionele groepen kent. Dit is immers toch zeer belangrijk begrip voor al in de Organiche Chemie

dit gezegd zijnde

wens ik je nog veel plezier aan dit forum 8-[

Grts

El Blanco

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: functionele groepen

ook al heb je chemlevel 10! dat betekent toch niet dat je alles weet! of wel El blanco? als we alles weten bestond deze site niet eens! denk eens na!!!!
El Blanco gebruikte toch een ' 8-[ ' smiley, dus vat het niet te direct op.

Zo fel reageren heeft niet echt een positief effect op een topic, gun elkaar een beetje ruimte.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.035

Re: functionele groepen

ook al heb je chemlevel 10! dat betekent toch niet dat je alles weet! of wel El blanco? als we alles weten bestond deze site niet eens! denk eens na!!!!
In mijn ervaring bestaan er inderdaad 'chemlevel 10' mensen.... een paar hoogleraren, en ook een paar industriele 'kanonnen'.... zulke mensen weten van alle soorten chemie wel WAT af (ruim voldoende om de vragen op dit forum te beantwoorden), en van enkele specifieke gebieden ALLES 8-[

Verder met El Blanco eens, dat 'chemlevel' op dit forum ERG relevant is, als iemand zich hier bijv. 'chemlevel 8' noemt (en dus door anderen serieus wordt genomen), en vervolgens allemaal chemische basiskennis blijkt te missen, vind ik dat genant :)

Ook zijn opmerkingen over hoe chemlevel bepaalt op wat voor manier je de vraag beantwoord is erg raak....

'denk eens na!!!!' -> is een goede tip voor jezelf, als je niet snel van forums geschopt wil worden... dit soort taalgebruik is nergens voor nodig, ZEKER niet als reaktie op iemand die een keurige, behulpzame post heeft geplaatst :D

Reageer