aspartaam

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 592

aspartaam

In België was er gisteren en vandaag een topic in het nieuws over een onderzoek dat aangetoond had dat aspartaam nu uiteindelijk toch wel kankerverwekkend zou zijn.


Weet er iemand misschien meer hierover?

Re: aspartaam

Een link naar de orginele publicatie.


http://www.ramazzini.it/fondazione/docs/AspartameGEO2005.pdf


Ik ken het instituut niet naar het oogt betrouwbaar en het tijdschrift is ook van een behoorlijke kwaliteit

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: aspartaam

Vijf gram per kilogram lichaamsgewicht? Nee, dit maakt mij persoonlijk niet bang. Bovendien ben ik een man, en vinden ze een significant effect alleen bij vrouwtjes. En de levensduur wordt niet significant verkort, voor geen van dezen.


Ook: het is WEER een verhaal over methanol. En ook als je een appel eet krijg je methanol uit pectine....

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: aspartaam

Ik ben eerlijk gezegd ook niet echt onder de indruk van de resultaten.


Eigenlijk zouden ze gewoon de ethylester moeten gebruiken, dan ben je in ieder geval verlost van het methanol verhaal. Of zou de ethylester niet zoet (genoeg) zijn?

Berichten: 39

Re: aspartaam

aspartaam bestaat uit aspartaamzuur & phenylalanine. Je hebt de methylester nodig om de bittere smaak van het aspartaamzuur uit te schakelen.

enfin da's toch wat ik begrepen heb 8-[


groetjes

Berichten: 2.746

Re: aspartaam

volgens wat ik gehoord heb hebben ze de ratten ingespoten. heeft dat hetzelfde efect als oraal innemen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: aspartaam

volgens wat ik gehoord heb hebben ze de ratten ingespoten. heeft dat hetzelfde efect als oraal innemen?
Ze hebben het niet ingespoten, maar oraal toegediend. Dit kun je na lezen in de publicatie zelf (zie linkje in de posting van Gerard).

Dit heeft trouwens zeker niet hetzelfde effect. Immers, stoffen die uit het darmstelsel worden opgenomen in het bloed zullen eerst de lever passeren voordat ze de rest van het lichaam bereiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 53

Re: aspartaam

aspartaam zit toch ook kaugum ? :eusa_sick:
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Gebruikersavatar
Berichten: 53

Re: aspartaam

kauwgum (ik typ soms te snel :eusa_sick: )
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Berichten: 2.746

Re: aspartaam

daarvoor bestaat dan een "bewerk"-knop


aspartaam wordt een beetje overal in gebruikt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: aspartaam

In kauwgum zit voornamelijk xylitol, dat naast dat het zoet smaakt ook nog actief is tegen gaatjes. Daarnaast wordt ook wel thaumatine gebruikt: een zoetsmakend eiwit.


aspartaam is hiervoor minder geschikt.

Reageer