Tandglazuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 23

Tandglazuur

kan iemand mij vertelle wat de PH waarde is van Hydroxyapatiet/ tandglazuur

Berichten: 238

Re: Tandglazuur

heeft geen pH want het is vast

alleen een oplossing kan een pH hebben, en die hangt van de concentratie H+ af en

al zou je tandglazuur willen oplossen in water heb je nogal wat zuur nodig, en da's maar goed ook, want het zou lullig zijn als je tanden goed oplosbaar waren in water.

Het is dus simpleweg niet te zeggen.

Wel bestaat de glazuurlaag gedeeltelijk uit calcium en de hydroxieapatiet, wat neigt naar basisch

Berichten: 23

Re: Tandglazuur

kan iemand me nog wat meer informatie geven over tandglazuur, want ik moet er een werkstuk over maken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Tandglazuur

Wat heb je al? Heb je al elders gezocht? Dit is geen http://www.wijmakenuwverslagvooru.nl/ !

we willen best helpen met concrete vragen, maar "geef eens informatie over XXX" is niet concreet genoeg.

Berichten: 23

Re: Tandglazuur

nee maar ik wil de pH waarde weten waar het pricies tegen kan de rest hebt ik al ben slim hoor 8-[

Berichten: 23

Re: Tandglazuur

oke wat is de laagste en hoogste pH waarde waarbij het tandglazuur onaangetast blijft.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Tandglazuur

De oplossnelheid neemt toe bij afnemende pH, maar er is geen specifieke grens.

Zie bijvoorbeeld: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...6&dopt=Abstract

Het helpt om het glazuur gedeeltelijk om te zetten in fluorapatiet....

Re: Tandglazuur

Dat hangt niet alleen van de pH af maar van het milieu in de mond.

Als je een tand op het lab in gedestilleerd water legt en dit voordurend ververst lost de hele tand op, nog beter zelfs roestvrijstaal lost op.

Afbeelding

Gerard

Berichten: 238

Re: Tandglazuur

joh (met chemielevel 4)

dat is niet zomaar te zeggen.

zelfs al laat ik buiten beschouwing dat de ene persoon veel beter glazuur heeft dan de ander... (ik heb nog nooit een gaatje gehad en dat heeft echt niet volkomen te maken met goed poetsen)

het is een mineraal dat veel calcium bevat en wat fosfaat. Het is vrij sterk, mede door zijn hexagonale structuur (dat zijn meestal sterke en stabiele moleculen).

Het zal sneller worden aangetast door zuren dan door basen, vanwege het feit dat het zelf een zwakke base is.

Berichten: 58

Re: Tandglazuur

In mijn nederige eerstejaars vakstage op de afdeling anorganische chemie -(katalyse centrum) meende ik ooit gehoord te hebben dat vaste stoffen weldegelijk een pH kunnen hebben?

(Misschien een zeoliet met aluminium binnenin o.i.d. ?)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Tandglazuur

Er moeten protonen (bronsten) of elektronen (lewis) op de een of andere manier kunnen worden afgegeven/opgenomen. Kan de stof dat, dan heeft het een pH in mijn ogen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Tandglazuur

Er moeten protonen (bronsten)
Je bedoelt Brønsted 8-[
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Tandglazuur

Er moeten protonen (bronsten) of elektronen (lewis) op de een of andere manier kunnen worden afgegeven/opgenomen. Kan de stof dat, dan heeft het een pH in mijn ogen.
Toch is dat, gezien de definitie pH = -log [H+] wel moeilijk te verantwoorden.... Misschien bedoel je iets in de richting van een pKa?

Berichten: 58

Re: Tandglazuur

Hmmm,

en wat als je een vast ionenkristalrooster hebt en de concentratie (mol/L) gaat opvatten als (mol/dm3) ?

Berichten: 238

Re: Tandglazuur

nee, dan nog niet

dan zou de buitenkant van een 'klompje' materiaal een andere pH hebben dan de binnekant, omdat alleen aan de buitenkant een reactie kan plaatsvinden.

en zowieso is volgens mij de definitie van pH de -log concentratie van H+ ionen in een oplossing

maar mij is niet helemaal duidelijk waar de starter van dit topic heenwil...??

Reageer