Taalgebruik op chemieforum.nl

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 592

Taalgebruik op chemieforum.nl

betekenT????

rwwh: ik heb dit maar even afgesplitst, want, hoezeer ik het ook eens ben met de stelling dat iedereen op chemieforum moet proberen op zijn spelling te letten, de hele discussie hoorde niet thuis als antwoord op een vraag.

Berichten: 238

Re: Taalgebruik op chemieforum.nl

mmm ja

maar wij zijn chemisten he, geen docenten nederlands

8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Taalgebruik op chemieforum.nl

Dus wij zouder nog beter op onze spelling moeten letten [!] amine is iets anders dan amide 8-[ (voorbeeldje dus)

Berichten: 89

Re: Taalgebruik op chemieforum.nl

Dus wij zoudeR nog beter op onze spelling moeten letten [!] amine is iets anders dan amide 8-[ (voorbeeldje dus)
:)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Taalgebruik op chemieforum.nl

Lolbroek, de E en R zitten naast elkaar en na het indrukken van de N (ik tel het aantal aanslagen die ik doe als ik typ) heb ik de N dus gebackspaced (is dat een woord?) 8-[

Berichten: 48

Re: Taalgebruik op chemieforum.nl

Werkwoordspelling is gewoon heel lastig.

Berichten: 170

Re: Taalgebruik op chemieforum.nl

Ik weet niet of het mogelijk is om een spellingscontrole te laten doorvoeren

zou wel handig zijn
maar wij zijn chemisten he, geen docenten nederlands


Mee akkoord, maar in het dagelijks leven (mijn werk dus) moet ik regelmatig rapporten indienen die verder verspreid worden en als daar een zware taalfout instaat Afbeelding ben ik het pispaaltje

Grts

El Blanco

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Taalgebruik op chemieforum.nl

Wat spel en typfoutjes zijn natuurlijk niet echt een probleem, maar als je een zin ziet zoals de volgende:

k d8 ff van wel maar cker weten doek ut nie.

Dan gaat het toch wel te ver. Het moet wel leesbaar blijven. Spellingscontrole lijkt me overbodig wanneer iedereen zijn posting gewoon een keertje naleest.

Berichten: 2.035

Re: Taalgebruik op chemieforum.nl

Het laatste is een voorbeeld van 'breezer'- of 'MSN'-taal..... zowiezo niet handig op een forum waar ook veel 'oudere' mensen rondhangen :)

De grote huidige problemen zijn spelling en interpunctie. Alhoewel iedereen dit nog steeds op school leert, lijkt men dit allemaal 'vergeten' te zijn zodra men het echte leven in gaat.....

Als ik af en toe 1 post tegenkom ZONDER spellingsfout of verkeerde/ontbrekende interpunctie, ben ik blij verrast 8-[

We zullen wel oud worden.... :D

Berichten: 1.153

Re: Taalgebruik op chemieforum.nl

Als ik af en toe 1 post tegenkom ZONDER spellingsfout of verkeerde/ontbrekende interpunctie, ben ik blij verrast
je moet niet gaan overdrijven. Zo erg is het echt niet.

Het is een blijft een feit dat chemici meestal echte beta's zijn. Gamma's en alfa's zijn veel beter in taal. Er zijn helaas weinig mensen die alleskunner zijn.

Vandaar dat soms wel echte taalfouten voorkomen op dit forum.

Maar net als DrQuico zegt die turbotaal (breezer is toch een limonade met alcohol??) is niet handig. Er lopen ook "oudere" mensen rond hier die dat echt niet gewend zijn.

Berichten: 2.035

Re: Taalgebruik op chemieforum.nl

ok ik overdrijf :)

Maar.. op sommige dagen vindt je in 1 op de 2 posts wel ernstige fouten (dit aantal is NIET overderven!) 8-[

'Turbotaal' is overigens een door Jan Kuitenbrouwer geintroduceerd begrip, en slaat meer op taal van 25-35 jarigen, die veel afkortingen, modewoorden e.d. gebruiken.....

Berichten: 592

Re: Taalgebruik op chemieforum.nl

Dante schreef: betekenT????

rwwh: ik heb dit maar even afgesplitst, want, hoezeer ik het ook eens ben met de stelling dat iedereen op chemieforum moet proberen op zijn spelling te letten, de hele discussie hoorde niet thuis als antwoord op een vraag.
Ik wou de twee posters boven mij in die topic er gewoon even op wijzen dat ze een joekel van een DT-fout gemaakt hadden. Ik wou helemaal geen discussie starten ofzo. Dit was ook niet als een terechtwijzing of zoiets bedoeld.

Dus mijn welgemeende excuses.

Berichten: 857

Re: Taalgebruik op chemieforum.nl

DrQuico schreef: Wat spel en typfoutjes zijn natuurlijk niet echt een probleem, maar als je een zin ziet zoals de volgende:

k d8 ff van wel maar cker weten doek ut nie.

Dan gaat het toch wel te ver. Het moet wel leesbaar blijven. Spellingscontrole lijkt me overbodig wanneer iedereen zijn posting gewoon een keertje naleest.
:D Inderdaad DrQuico, het is zeer storend als mensen hier een topic openen of op een vraag reageren met MSN-taal.

Natuulijk is het logisch dat de mensen wel hun best moeten doen om zo goed mogelijk te schrijven maar een spelfoutje hier en daar vind ik niet storend. Ik ben zelf een ramp in Nederlands ... Ja, dat is schadalig 8-[ :)

Berichten: 660

Re: Taalgebruik op chemieforum.nl

taalgebruik blijft natuurlijk wel belangrijk als je (zoals el blanco zei) rapporten moet inleveren met veel taalfouten dan ben je (zoals el blanco zei) het pispaaltje.

en volgens mij staat het ook niet echt goed als je een solicitatiebrief inlevert met een hoop taalfouten.

mijn vader heeft een eigen bedrijf en gooit mensen die soliciteren met veel taalfouten er al gelijk uit daar heeft hij niks aan zegt hij.

dus jullie mogen wel geen docenten nederlands zijn maar taal blijft natuurlijk wel belangrijk ...

Re: Taalgebruik op chemieforum.nl

Ik ben het er eens dat je taalgebruik zonder taalfouten zou moeten zijn, maar op het forum tik ik een antwoord redelijk snel in en dan maak ik wel eens fouten hetgeen ik op zich niet zo'n probleem vindt.

Ik heb wel een ander probleem, taal is primair om te communiceren dat wil zeggen dat de anderen moeten begrijpen wat je wilt.

Zeker bij de vragen zie regelmatig dat wordt aangenomen wordt dat de anderen weten wat je wilt zeggen en dus veel informatie wordt weggelaten die nodig is om een antwoord te kunnen geven.

Zeker op forum als dit is het gewenst dat je alle relevante informatie voor de vraag verstrekt omdat dan een adeqaat antwoord gegeven kan worden en we niet moeten raden wat er nu weer bedoeld wordt.

Reageer