polyvinylacetaat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

polyvinylacetaat

Hallo allemaal,

Weet iemand hoe ik polyvinyacetaat kan maken?

Dat wil ik als een bestanddeel voor ons project hotmelt lijm gebruiken in combinatie met polystyreen,

Groetjes

Alvast bedankt

Ramak

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: polyvinylacetaat

Uit vinylacetaat en een initiator (zelfde als bij de polymerisatie van styreen bijvoorbeeld)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: polyvinylacetaat

Een initiator zou dan BPO kunnen zijn (benzoylperoxyde), in ieder geval een stof die makkelijk radicalen vormt. Deze vallen aan op de dubbele bindingen in de vinyl, die zelf dan ook radicaal worden (kromme zin) en weer andere dubbele bindingen gaan aanvallen.

Wat je ook kan proberen is TiCl5 (dacht ik, in ieder geval moet de titaan nog een vrij elektronenpaar hebben) als katalysator, hier ontstaan mooie rechte ketens mee, wat met radicaliseren nogal eens problemen geeft, aangezien vooral bij PE-polymerisatie het radicaal op zichzelf kan aanvallen en een waterstof meeneemt van de vijfde plaats achteruit, hierdoor zul je als je het even uittekent, dat er dan dus mooie n-butylsubstituenten willekeurig in je polymeer zitten.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: polyvinylacetaat

Wat je ook kan proberen is TiCl5
??!??

Dit beweerde je in deze topic ook al een keer. Waar heb je dat toch vandaan? De electronenconfiguratie van Ti is [Ar]3d24s2. Titaan zal dus nooit in de +5 oxidatietoestand voorkomen (zeer extreme omstandigheden daargelaten). Er zijn naar mijn weten in ieder geval geen Ti(V) verbindingen bekend. Theoretisch TiCl5 zal direct uiteenvallen in TiCl4 en Cl2

Bij de isotactische polymerisatie van alkenen wordt TiCl4 gebruikt in combinatie met Et3Al waardoor je door reductie TiCl3 als actief deeltje vormt. De eigenlijke polymerisatie vindt plaats op de randen van TiCl3 kristalletjes of in defecten van de kristalstruktuur. Hier zijn Cl-groepen vervangen door ethylgroepen.

Het alkeen coördineert aan een lege valentieorbitaal van TiCl3 (of beter TiCl2Et) en wordt gevolgd door insertie (alkylmigratie) van het alkeen in de Ti-C binding. Dit proces blijft zich tijdens de polymerisatie telkens herhalen. Terminatie van de polymerisatie krijg je door beta-waterstof eliminatie van de aan het titaan gebonden alkylketen (Cossee mechanisme voor Ziegler-Natta polymerisatie).

Met de combinatie Et2AlCl en VCl4 kan syndiotactisch materiaal worden verkregen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: polyvinylacetaat

Ik heb dat nu eenmaal in mijn hoofd zitten dat dat TiCl5 is, en volgens mijn organisch leraar is dat ook zo.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: polyvinylacetaat

Ik heb dat nu eenmaal in mijn hoofd zitten dat dat TiCl5 is, en volgens mijn organisch leraar is dat ook zo.
Dan heeft je organisch leraar het helemaal fout. Vraag hem/haar maar eens de electronenconfiguratie van Ti(V) te geven.

Hiernaast zou er bij TiCl5 veel te weinig ruimte zijn voor de coördinatie van een alkeen.

Berichten: 4

Re: polyvinylacetaat

He jongens,

Deze discussie is leuk maar ik kan nog steeds maandag geen polyvinylacetaat maken, hoe maak ik nou een polyvinylacetaat. Zullen we een alchemist

inschakelen.

Help help

Ramak

Berichten: 328

Re: polyvinylacetaat

ramak schreef:Deze discussie is leuk maar ik kan nog steeds maandag  geen polyvinylacetaat maken, hoe maak ik nou een polyvinylacetaat. Zullen we een alchemist

inschakelen.
Je vraag is toch beantwoord?
Uit vinylacetaat en een initiator (zelfde als bij de polymerisatie van styreen bijvoorbeeld)
Een initiator zou dan BPO kunnen zijn (benzoylperoxyde)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: polyvinylacetaat

Als voorschrift kun je dus het voorschrift voor de polymerisatie van styreen gebruiken, maar dan met in plaats van styreen dus vinylacetaat. Let wel op de molgewichten van styreen en vinylacetaat bij het omschrijven van het voorschrift.

Succes!

Berichten: 2.035

Re: polyvinylacetaat

Ik zou toch even oppassen met het polymeriseren van vinyl acetaat!

Naast het feit dat verschillende experimentele omstandigheden verschillende polymeren oplevert (er kan zelfs poly-vinyl alcohol gevormd worden :) ), staan VAM's (Vinyl Acetate Monomers) er om bekend dat ze nogal HEFTIG kunnen polymeriseren!

Hier vind je een voorbeeld van wat er zoals mis kan gaan:

http://pubs.acs.org/cgi-bin/abstract.cgi/o.../op050097f.html

Zoals je ziet, kunnen er dingen voor, tijdens en na de polymerisatie misgaan 8-[

Quico, je advies: 'Als voorschrift kun je dus het voorschrift voor de polymerisatie van styreen gebruiken, maar dan met in plaats van styreen dus vinylacetaat' is goed bedoeld, maar KAN een recept voor een ongeluk(je) zijn.....

Ramak, als ik jou was zou ik zoeken naar een BEWEZEN veilig reactievoorschrift voor een VA-polymerisatie.....

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: polyvinylacetaat

The Herminator schreef: Ik zou toch even oppassen met het polymeriseren van vinyl acetaat!

Naast het feit dat verschillende experimentele omstandigheden verschillende polymeren oplevert (er kan zelfs poly-vinyl alcohol gevormd worden :) ), staan VAM's (Vinyl Acetate Monomers) er om bekend dat ze nogal HEFTIG kunnen polymeriseren!

Hier vind je een voorbeeld van wat er zoals mis kan gaan:

http://pubs.acs.org/cgi-bin/abstract.cgi/o.../op050097f.html

Zoals je ziet, kunnen er dingen voor, tijdens en na de polymerisatie misgaan 8-[

Quico, je advies: 'Als voorschrift kun je dus het voorschrift voor de polymerisatie van styreen gebruiken, maar dan met in plaats van styreen dus vinylacetaat' is goed bedoeld, maar KAN een recept voor een ongeluk(je) zijn.....

Ramak, als ik jou was zou ik zoeken naar een BEWEZEN veilig reactievoorschrift voor een VA-polymerisatie.....
Daar moet ik je gelijk in geven.

Berichten: 4

Re: polyvinylacetaat

Dr. Quico,

Wees niet bang, ik heb inmiddels 10 jaar werkervaring op het lab, alleen niet met polymeerchemie.

Het vak boeit me niet (with al do respect), is een verplicht deel van mijn studie.

Bedankt voor de moeite en bezorgdheid

Ramak

Reageer