Chemische naam vitriool blauw

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 219

Chemische naam vitriool blauw

Weet iemand wat de chemische naam is voor vitriool blauw?

Ik heb een vermoeden dat het CuSO4.XH2O is...

Heeft dit stofje ook een bepaalde geur? Ik hoorde van iemand die 'r tijdens 'n prakticum aan moest ruiken..

Lijkt me overigens geen bijzonder gezond stofje om aan te ruiken!

Berichten: 111

Re: Chemische naam vitriool blauw

Blauw vitriool is inderdaad gehydrateerd kopersulfaat (watervrij kopersulfaat heeft geen kleur), maar ik betwijfel dat het een geur heeft.

Berichten: 219

Re: Chemische naam vitriool blauw

Blauw vitriool is inderdaad gehydrateerd kopersulfaat (watervrij kopersulfaat heeft geen kleur), maar ik betwijfel dat het een geur heeft.
ik wist idd wel dat kopersulfaat ook wel eens wordt gebruikt om water aan te tonen.

Je was d'r trouwens wel erg snel bij 8-[

Joepie, m'n 100e post! :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Chemische naam vitriool blauw

Je kunt uit het pentahydraat (inderdaad: X=5) het watervrije kopersulfaat maken door het droog te verwarmen. Daarbij wordt het een wit poeder. Als daar water bij komt wordt het weer blauw.

Kopersulfaat verdampt niet voldoende om een geur te hebben.

Berichten: 219

Re: Chemische naam vitriool blauw

Joepie, m'n 100e post! 8-[
Nu niet meer :)

Nou is 't voor mij indd ook heel wazig waarom je d'r aan moet ruiken. Ik kwam d'r op omdat ik in een smsje van een kennis las dat die een scheikunde prakticum hadden gehad en dat een leerling dat opgesnoven had (ik weet niet wat er van waar is, ik was d'r zelf niet bij... en 't is via sms, dus erg beperkt). Nou lijkt mij dat bij kopersulfaat niet zo makkelijk om te doen... aangezien 't niet echt een poeder is ofzo.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Chemische naam vitriool blauw

Kopersulfaat is wel degelijk een poeder 8-[ , nou ja als het voldoende vermaald en redelijk droog bewaard blijft.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Chemische naam vitriool blauw

De meeste poeders zijn kristallijn. Hier is de hele techniek van "poederdiffractie" op gebaseerd. Inderdaad zegt men pas "poeder" tegen een poeder als de kristalletjes microscopisch klein zijn.

Berichten: 219

Re: Chemische naam vitriool blauw

Kopersulfaat is wel degelijk een poeder 8-[ , nou ja als het voldoende vermaald en redelijk droog bewaard blijft.
Nouja, 't feit dat het blauw is, zegt al dat het niet watervrij is..

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Chemische naam vitriool blauw

Maar het kan wel nog steeds droog zijn 8-[ , daarom worden dit soort stoffen vaak gebruikt als droogmiddelen, al gebruik ik liever magnesiumsulfaat dat per mol 10 mol water bindt en daarbij is het nog lichter ook :)

Reageer