Halfreactie zilver en chloride

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 55

Halfreactie zilver en chloride

hey,

Kan er me iemand helpen met het maken van de halfreacties van de de volgende reactie?

Ag+ + Cl- -> AgCl

Groetjes

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken. En bedenk de volgende keer even een duidelijke titel. Titels als "vraag" of "project" zijn zo nikszeggend.

Berichten: 328

Re: Halfreactie zilver en chloride

Halfreacties? als in redox halfreacties? Die zijn er niet, AgCl lost gewoon niet op in water en daarom onstaat er vast AgCl.

Als je in BINAS kijkt bij de standaardelektropotentialen zie je ook dat ze niet met elkaar kunnen reageren in een redoxreactie.

Berichten: 238

Re: Halfreactie zilver en chloride

Nou lost niet op bestaat in feite niet in de chemie.

wanneer in binas staat: lost niet op, dan kun je ook lezen: lost erg slecht op (kleine hoeveelheid in veel water).

de reacties zijn in feite de volgende:

Ag+ + e- -> Ag

en

Cl- -> Cl + e-

toch? het is voor mij ook even geleden, maar dit volgt wel logisch uit het bovenstaande volgens mij....

Of is dat te simpel gedacht??

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Halfreactie zilver en chloride

jb31dec schreef:en

Cl- -> Cl + e-
2Cl- -> Cl2 + 2e-

Heb je vrij aardig onthouden 8-[

Berichten: 328

Re: Halfreactie zilver en chloride

jb31dec schreef: Nou lost niet op bestaat in feite niet in de chemie.

wanneer in binas staat: lost niet op, dan kun je ook lezen: lost erg slecht op (kleine hoeveelheid in veel water).

de reacties zijn in feite de volgende:

Ag+ + e- -> Ag

en

2Cl- -> Cl2 + 2e-
Jaaaaaa ok, het lost heel erg slecht op. 8-[

Dat zijn wel de halfreacties, maar volgens BINAS kunnen de 2 niet met elkaar reageren in een redox reactie. Dus bij het neerslaan zijn er ook geen halfreacties.

Berichten: 238

Re: Halfreactie zilver en chloride

mmm Cl is niet bestaand inderdaad...

Roytje:

ik begrijp niet wat je bedoelt...
Dat zijn wel de halfreacties, maar volgens BINAS kunnen de 2 niet met elkaar reageren in een redox reactie.
Ag+ + Cl- -> AgCl is toch een redoxreactie?

Berichten: 328

Re: Halfreactie zilver en chloride

Nou in BINAS staat een tabel met standaardelektrodepotentialen.

DEZE

In die tabel kunnen alleen de stoffen die links staan, reageren met stoffen die er rechts onder staan. Bijv F2 kan reageren met Co2+. Maar Ce4+ kan niet reageren met Co2+. En aangezien Cl- rechtsboven Ag+ staat, is er dus geen redoxreactie.

Berichten: 238

Re: Halfreactie zilver en chloride

hier een letterlijke copy paste uit de door jouw gelinkte tabel:

AgCl(s) + e- <--> Ag(s) + Cl- +0,22

Berichten: 328

Re: Halfreactie zilver en chloride

jb31dec schreef:hier een letterlijke copy paste uit de door jouw gelinkte tabel:

AgCl(s) + e-  <-->  Ag(s) + Cl-    +0,22
Maar we hebben het hier over Ag+ en niet over vast Ag.

Het ging om de reactie Ag+ met Cl- en niet om de reactie Ag + Cl-.

En wat zou de andere halfreactie dan zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Halfreactie zilver en chloride

Cl- is elektronegatiever dan zowel Cl2 als Ag+, de redoxreactie zal dus niet plaatsvinden. Omgekeerd kan dit wel het geval zijn. Gisteren keer was er ook iemand die precies hetzelfde vroeg, maar dan met ijzer(III)fluoride...

Het enige wat er trouwens kan gebeuren als je bijvoorbeeld AgNO3 en KCl oplost in water dat dan meteen AgCl uitkristalliseert. Meer kan ik er zelf ook niet van maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Halfreactie zilver en chloride

Nog even een extra toegift: AgCl(s) bestaat dus uit een rooster van Ag+ en Cl- ionen. Er is dus niets veranderd, alleen de aggregatietoestand. Dit is een fysische reactie, geen chemische.....

Berichten: 3.145

Re: Halfreactie zilver en chloride

Nog even een extra toegift: AgCl(s) bestaat dus uit een rooster van Ag+ en Cl- ionen. Er is dus niets veranderd, alleen de aggregatietoestand. Dit is een fysische reactie, geen chemische.....
Het is zeker geen redox reactie, maar om te zeggen dat het een fysische reactie is gaat me toch echt iets te kort door de bocht 8-[ .

Als iets geen redoxreactie is, dan kan het nog wel degelijk een chemische reactie zijn.

Als zilver ionen en chloride ionen samenkomen in oplossing, dan gebeurt er toch echt nog wel iets.

De ionen zijn in water gehydrateerd. Bij overgang naar een neerslag worden die watermoleculen losgekoppeld, dat is een chemische reactie. Net zo goed als dat wanneer je koper (II) ionen en ammoniak bij elkaar brengt of het cuprammine complex weer splitst in koper (II) en ammoniak. Alleen bij zilver- en chloride-ionen zie je het niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Halfreactie zilver en chloride

Ach ja, de grens is vaag. Er worden inderdaad coördinatiebindingen gebroken, maar in elk geval geen covalente bindingen of ladingstoestanden veranderd. Tegenwoordig zouden ze dat "supramoleculaire chemie" noemen, of zelfs "nanotechnologie" en "zelfaggregatie".

Een hoogleraar fysica vertelde eens in een college: "maar dat is waterstof, daarin zitten twee atoomkernen en twee elektronen! Daar kan ik niets zonder enge benaderingen aan uitrekenen! Daar heb ik geen verstand van, dat is chemie en geen fysica....."

Berichten: 3

Re: Halfreactie zilver en chloride

rwwh schreef: Ach ja, de grens is vaag. Er worden inderdaad coördinatiebindingen gebroken, maar in elk geval geen covalente bindingen of ladingstoestanden veranderd. Tegenwoordig zouden ze dat "supramoleculaire chemie" noemen, of zelfs "nanotechnologie" en "zelfaggregatie".

Een hoogleraar fysica vertelde eens in een college: "maar dat is waterstof, daarin zitten twee atoomkernen en twee elektronen! Daar kan ik niets zonder enge benaderingen aan uitrekenen! Daar heb ik geen verstand van, dat is chemie en geen fysica....."
Allemaal vriendelijk bedankt voor jullie fantastische hulp 8-[

Vele groetjes

Lies

Reageer