[scheikunde] HNH-bindingshoeken en apolaire moleculen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[scheikunde] HNH-bindingshoeken en apolaire moleculen

We moetten 2 oefeningen voorbereiden, maar aan geen van de 2 kan ik een echt begin knopen. Zou iemand deze even kunnen toelichten?

- In een molecule NH3 bedragen de HNG-bindingshoeken 107°. Verklaar met EPR- en MO-model.

- Beoordeel de volgende uitspraak:

SiCl4 , BCl3 en CH2Cl2 zijn apolaire moleculen.

Van een EPR- en MO- model heb ik nog nooit gehoord dus lijkt me die al redelijk moeilijk Afbeelding.

Iemand enige raad? thx

Berichten: 328

Re: [scheikunde] HNH-bindingshoeken en apolaire moleculen

Misschien heb je HIER en HIER al iets aan.

Berichten: 10

Re: [scheikunde] HNH-bindingshoeken en apolaire moleculen

bij de eerste lijkt het mij dan zoiets:

Volgens EPR- model: De ruimtelijke bouw van een molecule of de geometrie wordt bepaald door de elektronenparen in de buitenste schil van de elektronen. Deze elektronen zijn zowel de bindingselektronenparen als de vrije elektronenparen. Deze paren stoten mekaar af waardoor ze zich zover mogelijk uit elkaar oriënteren.  Vrije elektronenparen bevinden zich iets dichter bij de kern en hebben wat meer ruimte nodig. Dat verklaart dat de experimenteel gevonden bindingshoeken kleiner zijn naarmate er meer vrije elektronenparen meespelen.

De ruimtelijke structuur wordt bepaald door een sterisch getal (n+m), bij NH3 is dit:

m=1  sg= 1+3 = 4

n=3

Volgens MO- model: Hoek is groter dan 90° omwille van de coulomb- afstoting tussen de partiële positieve ladingen op de waterstofatomen

- Ze zijn idd apolair maar het uitleggen valt me nog moeilijk 8-[

Berichten: 328

Re: [scheikunde] HNH-bindingshoeken en apolaire moleculen

CH2Cl2 is zeker geen apolaire stof. De dipoolmomenten heffen elkaar niet op. Als je CH2Cl2 ruimtelijk tekent kun je het zien. Het is een tetraeder. De chlooratomen zijn elektronegatief en trekken de elektronen naar zich toe, hierdoor zijn ze delta- geladen, het koolstofatoom in het midden wordt dan delta+ geladen. En omdat de delta+ en delta- niet op hetzelfde punt liggen, is het een polaire stof. Dichloormetaan lost ook goed op in water.

SiCl4 is wel een apolaire stof, omdat de dipoolmomenten elkaar opheffen, net als bij BCl3.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] HNH-bindingshoeken en apolaire moleculen

Vraagje voor Emtec: weet je of NH3 en BCl3 er gelijkvormig uitzien? Waarom wel/niet? Heeft dit invloed op de polariteit van de twee verbindingen?

Berichten: 857

Re: [scheikunde] HNH-bindingshoeken en apolaire moleculen

Vraagje voor Emtec: weet je of NH3 en BCl3 er gelijkvormig uitzien? Waarom wel/niet? Heeft dit invloed op de polariteit van de twee verbindingen?
Ik mag aannemen dat hij het weet met chemlevel 5. Hij had het net nog over het sterisch getal en de berekening ervan. Dit duidt op het weten van de elementen.

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] HNH-bindingshoeken en apolaire moleculen

Roytje schreef: Dichloormetaan lost ook goed op in water.
Dat is niet correct.... ze ontmengen! Extraheren van organische verbindingen uit water wordt daarom meestal gedaan met ether of DCM.

Er kan ca. 5% DCM oplossen in water, als de omstandigheden juist zijn.... DCM lost dus op zijn best 'matig' op in water 8-[

DCM is inderdaad wel ZEER polair, maar geen 'protisch' oplosmiddel; daarom mengt het slecht met water.

De hoek van 107° wordt in het MO-model verklaard door repulsie tussen het lone pair en de drie bindende electronenparen tussen stikstof en de H-atomen; hierdoor verkleinen de 'normale' tetraeder-hoeken (109.43°) naar 107°.

Berichten: 328

Re: [scheikunde] HNH-bindingshoeken en apolaire moleculen

Dat is niet correct.... ze ontmengen! Extraheren van organische verbindingen uit water wordt daarom meestal gedaan met ether of DCM.
Oeps, je hebt gelijk. 8-[ Heb het zelf vaak genoeg als extractiemiddel gebruikt bij de organisch practica.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] HNH-bindingshoeken en apolaire moleculen

de 'normale' tetraeder-hoeken (109.43°)
Even Pietje Precies: de tetraëderhoek is 109.47122....° , namelijk cos-1 -1/3

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] HNH-bindingshoeken en apolaire moleculen

Had mijn zakjapanner niet bij de hand.... dus het moest uit het hoofd 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] HNH-bindingshoeken en apolaire moleculen

We gaan een beetje offtopic, maar als je een berichtje op chemieforum intikt zit je achter een machine die 106 keer krachtiger is dan een zakjapanner.... 8-[

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] HNH-bindingshoeken en apolaire moleculen

lol.... wel een leuke 'offtopic' !

Berichten: 114

Re: [scheikunde] HNH-bindingshoeken en apolaire moleculen

Vraagje voor Emtec: weet je of NH3 en BCl3 er gelijkvormig uitzien? Waarom wel/niet? Heeft dit invloed op de polariteit van de twee verbindingen?
Nee, die zien er toch wel behoorlijk anders uit...

BCl3: B heeft 3 val.elektronen, Cl 7, samen dus 24. Als je die gaat verdelen over het molecuul, krijg je b in het midden en Cl met hoeken van 120 graden eromheen. Dat molecuul is dus 'plat'.

NH3: N heeft 5 val.elektronen, H 1, samen dus 8. Als je die verdeelt, is er 3 keer een binding tussen N en H en één ongebonden elektronenpaar (lone pair) op de N. Omdat om de N eigenlijk 4 'groepen' zitten krijg je een tetraëder, dus een ruimtelijke vorm.

BCl3 is niet polair, alles heft elkaar op, en NH3 wel, omdat de lone pair aan de bovenkant van de N zit en de 3 H's aan de onderkant.

Reageer