Wetenschapsquiz

Moderator: Astro

Berichten: 58

Wetenschapsquiz

Hey!

Het leek me een leuk idee om de wetenschapsquiz hier online te zetten en zo een discussie op te zetten die hopelijk leid tot een 100%-score Afbeelding

Ter verdediging voer ik op dat ik tenminste 2 vragen heb gezien die ongeveer over scheikunde gaat (de vraag over een ijsblok in een magnetron en de vraag over een zwembad vol maizenapap)


Deze vraag is natuurlijk allereerst voor de moderators bedoeld ( Ik geloof niet dat er een andere manier is om jullie te bereiken dan via een topic?)




Mocht daar een positief antwoord uitkomen zou ik graag willen weten of er animo voor is!

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Wetenschapsquiz

Je kan ons mailen (zie hier), maar dit kan ook 8-[


Ik vind het best, vorig jaar hadden we vrij levendige discussies over een paar vragen, aangezien die zo vaag waren dat meerdere antwoorden goed zouden kunnen zijn :) .


Vraag 4: Maak in een ijsblok een kuil. Vul de kuil met water. Verwarm het geheel in de magnetron. Wat gebeurt er?

A. Het water wordt heet en het ijs blijft ijs.

B. Het water blijft koud totdat het ijs is gesmolten.

C. Het ijs ontploft.


en


Vraag 7: Kan water branden?

A. Ja, bij zeer hoge druk gecombineerd met zeer hoge temperatuur en voldoende zuurstoftoevoer.

B. Ja, bij zeer lage druk gecombineerd met voldoende koolzuurtoevoer.

C. Nee.


en


Vraag 19: Een zwembad gevuld met maïzena wordt gemengd met water totdat een dikke pap ontstaat. Wat gebeurt er als je over het mengsel naar de overkant probeert te rennen?


A. Je bereikt de overkant zonder weg te zakken.

B. Na elke stap zak je dieper weg.

C. Je zakt direct weg.


Vooral 4 en 7 horen hier wel thuis en 19 op suggestie van Dkakebeeke, maar aangezien we allemaal Brainiac kijken weten we reeds het antwoord, verrassend dat ze zich door zo'n programma laten inspireren :D

Berichten: 58

Re: Wetenschapsquiz

Echt waar? Wat is het antwoord op vraag 19 dan? Mijn intuitie zegt C,.. maar quizpraktijk leert dat het dan automatisch A moet zijn 8-[

Berichten: 328

Re: Wetenschapsquiz

19 = A. Tenminste, ik heb een keer zoiets gezien bij Brainiac.

Berichten: 84

Re: Wetenschapsquiz

Altijd leuk de wetenschapsquiz.... :) Helaas moet ik wel zeggen dat in voorgaande jaren ik weleens soms twijfels had hoe ze de oplossingen tijdens de uitzending benaderden. Niet helemaal wetenschappelijk had ik weleens het idee.

En zoals Jorim al opmerkt, soms zijn vragen dusdanig vaag dat meerdere antwoorden mogelijk zijn.


Maar goed, de quiz is altijd goed voor discussies, vooral op het werk alwaar we hem met de ploeg op proberen te lossen.


Bij vraag 19 moest ik als eerste aan drijfzand denken. Ik geloof dat ze daar vorig jaar ook een vraag over hadden.

Probleem is natuurlijk, wat is de definitie van een dikke pap... Afbeelding Hoeveel water voeg je toe.

En ik denk dat bij maizena ook geldt, hoe lang laat je die pap staan? De zetmeel zal aan het begin niet direct zijn volle bindingskracht hebben denk ik....


Ik ga in eerste instantie voor antwoord B.


De andere vragen denk ik nog even over na.... 8-[

Re: Wetenschapsquiz

Ik ga met roytje mee dus 19A

Ik zie geen verschil tussen B en C

Ofwel je zakt er gelijk in weg als het te dun is of als je doorloopt zak bij je tweede stap evenver weg als bij de eerste want het lijkt mij niet logisch dat door de eerste stap de pap in het hele zwembad van structuur verandert.

Berichten: 58

Re: Wetenschapsquiz

Ja, drijfzand en oppervlakt spanning zullen wel belangrijk zijn ...


wat betreft vraag 4 zie ik twee mogelijkheden:

A. Het water verdampt (een endotherme reactie) en houd het ijs daardoor voldoende koud om ijs te blijven


B. Het ijs sublimeert, wat nog veel endothermer is dan A, en houdt zo het water koud


C kan ik niet beredeneren .. als het al iets doet lijkt het me 'imploderen' aangezien het eerder zal smelten (volume kleiner) dan explosief in volume toenemen.


Zowel A. als B. vind ik nog redelijk logisch klinken . .ideeen?


Wat betref vraag 7

Ik dacht ooit in een programma over Las Vegas te hebben gezien dat daar een hotel staat met een brandende fontein. Hoe het precies zat weet ik niet meer, maar het had in ieder geval te maken met grote zuurstoftoevoer en een vlammetje. Leuke aan dat fonteinvuur was dat je je hand in het vuur kon steken, omdat het aanwezige water de temperatuur van de vlam koelde.

Ik zou gaan voor A

Re: Wetenschapsquiz

Mijn redenering voor vraag 4

Je plaatst het ijsblok met de kuil met water in de magnetron.

Als je de magnetron aanzet voer je energie toe in de vorm van elektromagnetische straling die wordt opgenomen op het nivo van de molecuulbindingen. Aangezien ijs water in een kristalstructuur is zal dit minder makkelijk energie opnemen dan water in vloeibare vorm, daarom zal het water het heet worden in het centrum.

Dus ik kies voor A

Berichten: 328

Re: Wetenschapsquiz

Hoe kan water nou branden? Water is toch al verbrand waterstof, of wordt het dan H2O2?? 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 160

Re: Wetenschapsquiz

Mijn redenering voor vraag 4:


Antwoord C geeft het meest spectaculaire resultaat dus moet dat het goede antwoord zijn. (De VPRO moet aan de kijkcijfers denken.) Luchtbellen in het ijs bevatten waterdamp. Door sterke verhitting zullen die uitzetten en het ijs kapot laten springen.

Berichten: 58

Re: Wetenschapsquiz

Wie offert zijn magnetron en een ijsblokje op ? Afbeelding

Berichten: 2.399

Re: Wetenschapsquiz

Voor vraag 4:


Ik denk B. In een magnetron komt de straling van allekanten. De kans dat de straling ijs als eerste raakt en daar zijn energie afgeeft is het grootst, omdat het water in het ijsblok zit. Het water zal wel een beetje opwarmen door straling die door de kuil naar binnen komt, maar dit geeft zijn warmte meteen weer af aan het ijs waar het in zit.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Wetenschapsquiz

Vraag 4 is een bekend magnetronfenomeen: inderdaad is ijs redelijk transparant voor microgolven. Zet maar eens een bevroren kip (of een liter bolognesesaus ofzo) in de magnetron voor een minuut op vol vermogen. Het grootste gedeelte is nog vast bevroren, maar je brandt je hand aan de buitenkant omdat, zodra er iets is gesmolten, het gesmolten gedeelte veruit de meeste straling absorbeert.


Toevoeging voor gevorderden: microgolven zitten qua energie in het gebied van rotatie-aanslagen van moleculen.

Berichten: 58

Re: Wetenschapsquiz

Toevoeging voor gevorderden: microgolven zitten qua energie in het gebied van rotatie-aanslagen van moleculen


Suggereer je hiermee dat de watermoleculen het meest beinvloed worden, aangezien een vloeistof weldegelijk rotatie-vrijheden heeft, in tegenstelling tot een vaste (kristal)structuur ?

Klinkt leuk 8-[

Berichten: 58

Re: Wetenschapsquiz

Hoe kan water nou branden? Water is toch al verbrand waterstof, of wordt het dan H2O2?? 


Ach, je kan het ook opvatten als volledig gereduceerd zuurstof. In dat geval kan je het dus wel weer oxideren ergo in de fik steken.

Zou wel grappig zijn als je H2O m.b.v. O2 kon oxideren naar O2 en H2O 8-[ Perpetuum incendia Afbeelding

Reageer