Springen naar inhoud

Aluminiumchloride

• Log in om te kunnen reageren

lizelotte

lizelotte

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2005 - 11:15

Okť weeeer een vraag:s!!
Ik heb hier zojuist iets ontdekt:
in een oefening hebben we zo : Aluminiumchloride...
en dan moeten wij zo gaan kijken hoe dat zal reageren
en wij hebben opgeschreven :
Cl- al als base reageren.. (dat klopt) maar dan...
Al reageert als zuur
da kan toch ni:s?!!!! want da heeft geen waterstof aan hem gebonden?!!!

rwwh: Bedenk de volgende keer even een duidelijke titel. Titels als "vraag" of "project" zijn zo nikszeggend. Probeer ook in correct Nederlands te schrijven.

rwwh: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door rwwh, 27 november 2005 - 11:38

men moet appels niet met peren vergelijken

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 november 2005 - 11:36

Cl- is een base van nix! Daar hoef je niet veel van te verwachten.

Al3+ heeft in oplossing een watermantel om zich heen (Al3+(aq) dus), uit die watermantel kan wel eens een H+ ontsnappen.

Roytje

Roytje

• >250 berichten
  • 328 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2005 - 12:01

Aluminiumchloride is een Lewiszuur. Lewiszuren zijn electronen paar acceptoren. AlCl3 zal dus reageren met water, omdat het zuurstofatoom van water vrije electronenparen heeft. Het valt niet uiteen in Al3+ en Cl- ionen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 november 2005 - 17:49

Je krijgt uiteindelijk dit in water (ik adviseer zelf wel het bekerglaasje sterk te koelen in een bak ijs)

AlCl3 + 3 H2O --> Al(OH)3 + 3 HCl

HCl + aq --> H3O+ + Cl-

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2005 - 20:46

Aluminiumchloride is een Lewiszuur. Lewiszuren zijn electronen paar acceptoren. AlCl3 zal dus reageren met water, omdat het zuurstofatoom van water vrije electronenparen heeft. Het valt niet uiteen in Al3+ en Cl- ionen.

Er komen wel degelijk Cl- ionen vrij bij oplossen van AlCl3. Je krijgt in eerste instantie het volgende:

AlCl3 + 6H2O ---> Al(H2O)63+ + 3Cl-

Hierbij komt heel erg veel warmte vrij en je moet goed oppassen als je AlCl3 toevoegt aan water.

Dat gehydrateerde aluminium ion gaat H+ ionen afgeven in een evenwichts reactie:

Al(H2O)63+ <--> [Al(H2O)5(OH)]2+ + H+

Dit kan ook nog wel iets verder gaan:

[Al(H2O)5(OH)]2+ <--> [Al(H2O)4(OH)2]+ + H+

Vervolgens ontstaan er complexere structuren met -Al-(μ-OH)-Al- structuren (met water en hydroxo liganden er om heen) en als deze structuren voldoende groot zijn, dan kan dat leiden tot een neerslag met empirische formule Al(OH)3.nH2O

Voor lizelotte: Ga er maar van uit dat het aluminium ion hydrateert en dat er H+ ionen kunnen worden afgesplitst, daarom is het zuur in oplossing. Deze zuurte is zelfs redelijk sterk.

Roytje

Roytje

• >250 berichten
  • 328 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2005 - 21:06

Er komen wel degelijk Cl- ionen vrij bij oplossen van AlCl3. Je krijgt in eerste instantie het volgende:

AlCl3 + 6H2O ---> Al(H2O)63+ + 3Cl-

Krijg je niet de reactie die FsWd geeft?

AlCl3 + 3 H2O --> Al(OH)3 + 3 HCl

Het zuurstof atoom van water maakt een binding met het aluminium atoom -> Cl3Al(+)-O(-)H2

Aluminum wordt negatief en water positief, dus wordt er Cl- en H+ afgesplitst -> Cl2Al-OH

En dit kan dat nog 2 keer. Ik kan me herinneren dat dit ook in de les is uitgelegd.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 november 2005 - 21:17

Dit is toch hetzelfde? Zes watermoleculen coordineren het Al3+ ion, en drie daarvan kunnen een H+ afstaan. In welke volgorde dat precies gebeurt weet denk ik helemaal niemand.

Roytje

Roytje

• >250 berichten
  • 328 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 november 2005 - 22:32

Bij woelen krijg ik de indruk dat het AlCl3 oplost in Al3+ en Cl- ionen.
Maar ik zeg dat AlCl3 als geheel een reactie met water aangaat. En dan onstaat er dus Al(OH)3. Of gaan hier dan weer 3 watermoleculen omheen zitten? Zodat je het volgende krijgt: Al(OH)3(H2O)3

Dan neem ik aan dat [Al(H2O)4(OH)2]+ verder reageert tot Al(H2O)3(OH)3 en H+.

Dan is de uitkomst dus hetzelfde, alleen een ander mechanisme?

Veranderd door Roytje, 27 november 2005 - 22:32

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 november 2005 - 14:32

Niet alleen een ander mechanisme, ook een ander resultaat. Je krijgt gewoonweg niet alleen maar Al(OH)3 en H+ en Cl- in oplossing. Je krijgt ook allerlei tussenvormen met ťťn of twee hydroxo-liganden gekoppeld aan het aluminium en allerlei nog veel complexere ionen, met meerdere Al-kernen, met allemaal water, hydroxo en chloro-liganden er omheen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures