[scheikunde] koolzuur bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] koolzuur bepalen

ik maak mijn profielwerkstuk over de schuimkraag van bier. de schuimkraag ontstaat door het koolzuur. aangezien er in bijv cola ook koolzuur zit wil ik de concentraties koolzuur bepalen in bier en cola. met welke stof kan ik het beste titreren om de concentraties te bepalen.

alvast bedankt

Arjan

Re: [scheikunde] koolzuur bepalen

Een aanzetje

Ik denk dat het verstandig is om de CO2 uit het bier en de cola te verdrijven door aanzuren en verwarmen en het op te vangen in kalkwater.

Dit is denk ik noodzakelijk omdat zeker in cola andere zuren zitten die je niet mee wilt bepalen.

Dan kun je vervolgens met een terugtitratie met zuur de bepaling afronden

De zoekfunktie op dit forum op koolzuur levert ook de volgende link op.

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?...124&hl=koolzuur

Berichten: 9

Re: [scheikunde] koolzuur bepalen

hoezo, aanzuren en verwarmen?

op wat voor manier is dat noodzakelijk om het koolzuur te verdrijven..

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] koolzuur bepalen

Nou kijk, bij aanzuren en verwarmen wordt er uiteindelijk water en CO2 gevormd. Het koolstofdioxide is de enige stof die je wil meten. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het gas door barietwater te leiden en de troebeling te filtreren. Het gewicht van het residu is een maat voor de hoeveelheid koolstofdioxide.

Zoals je weet zit in cola niet alleen koolzuur, maar ook fosforzuur. Door een zuur-base titratie, titreer je niet alleen het zuur afkomstig van koolzuur, maar ook dat van fosforzuur. Ik gok erop dat je dit niet wil. :P

Gebruikersavatar
Berichten: 160

Re: [scheikunde] koolzuur bepalen

Er bestaan ook CO2-electroden. De prijs hiervan is echter om van te huilen.

Berichten: 198

Re: [scheikunde] koolzuur bepalen

je habt hierover nog een topic lopen, daar zijn ze ook over die bepaling bezig, mss mogelijk deze samen te voegen of er 1tje te sluiten ?

Reageer