MS API 3000

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 19

MS API 3000

Hoi ik moet voor school een verslag schrijven over de werking van een MS, nu heb ik tijdens stage met een API 3000 gewerkt, dus wil ik hier mn verslag over schrijven.

De werking is mij in grote richtlijnen bekend, het begint bij ionisatie- selectie- fragmentatie- selectie- detectie.

De Selectie gaat met zogenoemde quadrupolen, ik snap niet goed hoe dat werkt!

Kan iemand mij helpen?????/

Groeten Kees

Berichten: 1.153

Re: MS API 3000

juist, wat weet je wel van de quadrupolen? Da tis wat makkelijk om een uitleg aan vast te knopen.

dus roept u maar!

Berichten: 19

Re: MS API 3000

Ik weet dat het met spanning te maken heeft, wissel- en gelijkspanningen.

Berichten: 1.153

Re: MS API 3000

ok. Een Quadrupole bestaat uit vier zeg maar metalen pijpen. Over deze pijpen kan je verschillende spanningen en voltages zetten. Door de juiste instellingen kan je moleculen met bepaalde massa's selecteren.

Hoe gaat dat:

Na de ionisatie heb je geladen moleculen. Door de massa-lading verdeling van die geladen moleculen, kan je in een spanningsveld selecteren. De baan die geladen deeltjes afleggen in een spanningsveld is afhankelijk van de m/z verdeling. Deze deeltjes gaan altijd in een bepaalde cirkel vorm, door nu de spanningen zo te kiezen dan bepaalde deeltjes door de buizen heen gaan en andere er tegen aan botsen kan je selecteren.

Bij een bepaalde spanning gaan dus laten we zeggen m/z 354 door de buizen heen. Zonder er tegen aan te komen. Moleculen met hogere m/z komen eerder tegen de buizen aan..die zijn te zwaar. Lichtere buigen later af en knallen tegen de buizen erboven aan. zodoende is je m/z 354 door de quadrupoole geselcteerd.

Berichten: 19

Re: MS API 3000

ok bedankt!

Was er zelf ook net achter. 8-[

Berichten: 19

Re: MS API 3000

Deze deeltjes gaan altijd in een bepaalde cirkel vorm,
dat van die circelvorm snap ik niet helemaal, kan ik niet gewoon spreken over een specifieke amplitude bij een bepaalde m/z verhouding?

http://www.fergutec.nl/gasanalyse/quadtheory.pdf

uit de engelse tekst van deze site kom ik er ook niet helemaal uit.

Het lukt mij niet goed om in het normaal nederlands uit te leggen hoe zo'n quadrupool werkt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: MS API 3000

Ze draaien een soort kurkentrekker. Helpt dat?

Reageer