[scheikunde] Een oef ivb met rekenvaardigheden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 486

[scheikunde] Een oef ivb met rekenvaardigheden

Waterstofchloride wordt bereid door inwerking van zwavelzuur op natriumchloride. Hoeveel liter 10M waterstofchloride oplossing kan men bereiden door inwerking van 2.0 liter zwavelzuur oplossing ( rho.gif opl=1800g/L; 87m%) op een overmaat natriumchloride?

H2SO4+2NaCl=>2HCl+Na2SO4

Alle andere 12 kon ik wel maar hier begrijp ik niet zo veel van... vooral waarom die 87m% erbij staat?
Homer: "in this house we obey the rules of thermodynamics!".

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] Een oef ivb met rekenvaardigheden

dat betekent dat ene oplossing 87 massaprocent bevat, iets anders kan ik er niet van maken, en lijkt me een logisch gegeven omdat ze je niet vertellen wat de concentratie in mol/L is......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: [scheikunde] Een oef ivb met rekenvaardigheden

oh, ja bedankt niet aan gedacht

nog een vraagje (ik ben aan de volgende serie begonnen)

2.50g fosforzuuroplossing is dat water met 2.5g fosforzuur er in of weegt de hele oplossing 2.5g?
Homer: "in this house we obey the rules of thermodynamics!".

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] Een oef ivb met rekenvaardigheden

Als er staat 2,50 g fosforzuuroplossing moet dat gram zijn, dus 2,5 gram oplossing. Of ben je met oude scheikundeboekjes bezig? Misschien dat die g iets betekent van grammolecuul, een oude benaming voor mol of zo?? Het doet me vaag een belletje rinkelen.

Als je de hele opgave hebt kan ik zien welke gegevens ontbreken, en komen we misschien zo aan een verklaring... (of anders aan iemand die het wel weet)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [scheikunde] Een oef ivb met rekenvaardigheden

Het zal wel gewoon gram zijn hoor, dus in de 2.5gram zit je water+fosfor :wink:

Re: [scheikunde] Een oef ivb met rekenvaardigheden

oef! anders zou het wel te erg worden

Reageer