alkenen en alynen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 10

alkenen en alynen

De vraag is welk reactieproduct wordt er gevormd vertrekkende van volgende dingen: 3,4 methylpentaan 1 ol met H2SO4 en bij hoge Temperatuur. We hebben in de cursus enkel voorbeelden gezien met primaire en tertiare alkoholen maar deze is een secundair, wat gaat er juist gebeuren en welk alkeen wordt er gevormd en waarom? 3,4 methyl1penteen, 3,4 methyl2penteen of 3,4 methyl3penteen?

Sorry, kheb 2 opgaves door elkaar gemixt

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Berichten: 328

Re: alkenen en alynen

3,4-methylethaan? Ethaan bestaat toch maar uit 2 C's, hoe kunnen er dan methylgroepen op de 3e en 4e C zitten? Of zeg ik nou iets heel doms? En als je alcohol groep op de 1e C zit, is het toch een primair alcohol?

Re: alkenen en alynen

Ik heb ook heel wazig naar de vraag zitten kijken en me ook zitten afvragen of ik wat heb gemist heb in mijn opleiding

Berichten: 238

Re: alkenen en alynen

nee je zegt niets doms.

het eerste bericht bevat óf een fout óf het is een strikvraag en het antwoord is: betsaat niet/kan niet....

3,4methylethaan 1ol bestaat ind niet

teken het eens?!?!?!

Ook vreemd (lees: twijfelachtig) is het feit dat een 1-ol groep secundair is... 8-[

Haal je niet de nomenclatuur etc door elkaar? Ooh.. Goed opgemerkt Roytje.

je eindprodukten zijn 3,4 methyl-1-propeen, 3,4 methyl-2-propeen of 3,4- methyl-3-propeen

Dit zijn eveneens niet bestaande stoffen!!

propeen is C=C-C

hoe kan dan op de 4e C een methylgroep zitten?!?!

Stél dat het gaat om XX-buteen.

In de organische chemie kom je dit nog heel vaak tegen: het meest stabiele stofje zal gevormt worden... Een dubbele binding is stabieler in het midden van een keten, dan aan het eind van een keten. Dit bepaald de reactie ervoor, waardoor een 2-buteen gevormd zal worden. 1-buteen is onstabieler en dus zal dit minder snel ontstaan.

Maar goed, terug naar jouw voorbeeld:

onmogelijke stoffen :)

Reageer