Gedetailleerde uitleg bij huiswerkvragen?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Gedetailleerde uitleg bij huiswerkvragen?

hè, chemgirl, zo leg je alles in detail uit. De vraagsteller leert daar heel weinig van!

rwwh: even afgesplitst om de "niet beantwoorden maar helpen" politiek uit te leggen.

Berichten: 2.035

Re: Gedetailleerde uitleg bij huiswerkvragen?

Er stond ook vrij duidelijk: 'Vraagje voor Emtec', NIET 'Vraagje voor chemgirl' 8-[

Kijk chemgirl, dit forum ziet zwart van de mensen die deze vraag prima kunnen beantwoorden (en vaak waarschijnlijk beter dan jij), maar dat doen ze niet, omdat de vraagsteller anders zo niets leert....

Berichten: 857

Re: Gedetailleerde uitleg bij huiswerkvragen?

The Herminator schreef: Er stond ook vrij duidelijk: 'Vraagje voor Emtec', NIET 'Vraagje voor chemgirl' 8-[

Kijk chemgirl, dit forum ziet zwart van de mensen die deze vraag prima kunnen beantwoorden (en vaak waarschijnlijk beter dan jij), maar dat doen ze niet, omdat de vraagsteller anders zo niets leert....
niet om het zaakje te spammen hoor maar het is aan de vraagsteller of deze het wil begrijpen.

Ik vind het zelf fijn als ik net iets meer weet dan ik eigenlijk hoeft te weten. De details zorgen bij mij vaak voor een beter begrip en als het te moeilijk is vergeet ik het wel weer.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Gedetailleerde uitleg bij huiswerkvragen?

Tuurlijk: er moet altijd een volledige uitleg volgen, dan hebben anderen daar later ook nog wat aan. Maar (en dit is eerder besproken op het forum) voor huiswerkvragen is het nuttiger om iemand op weg te helpen dan om het antwoord te geven.

Als iemand huiswerk meekrijgt is het normaal al een paar keer klassikaal of in het boek voorgedaan. Als iemand er dan toch niet uitkomt betekent dat dat nog een keer voordoen heel weinig leseffect heeft. Het is veel beter om zo iemand eerst zelf te laten ontdekken welke informatie er verzameld moet worden om de vraag te beantwoorden.

Ik denk dat iedereen wel eens een verhaal heeft meegemaakt waarbij hij/zij dacht: dat is logisch, maar het later toch niet zelf kon reproduceren....

Berichten: 2.035

Re: Gedetailleerde uitleg bij huiswerkvragen?

Mee eens. Zoals gezegd, op bijna elke vraag kan wel een uitgebreid antwoord worden gegeven (even zelf googlen als je het niet zeker weet 8-[ ), maar in zo'n huiswerk-geval komt dat vaak neer op het iemand afpakken van het mogelijk ECHT leren begrijpen van de vraag en het antwoord....

Berichten: 857

Re: Gedetailleerde uitleg bij huiswerkvragen?

Ja daar ben ik het helemaal mee eens hoor!!! Maar ik bedoelde met mijn post te zeggen dat meer info dan nodig is niet verkeerd is. Meer info = meer leren maar dan wel eerst even een duwtje de goede richting in geven.

Achteraf zie ik nu dat ik de post van The Herminator verkeerd begrepen heb.

Berichten: 2.035

Re: Gedetailleerde uitleg bij huiswerkvragen?

Ook mee eens... 'meer info' is nooit verkeerd, persoonlijk leer ik ook dagelijks bij op dit forum ondanks m'n chemlevel 8 :)

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: Gedetailleerde uitleg bij huiswerkvragen?

Ik leer vaak iets door het antwoord te zien en deze dan te achterhalen hoe het gewerkt heeft en probeer de opdracht later nog eens.

Dus een antwoord en hoe iemand er gekomen is vind ik juist fijn Afbeelding
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Gedetailleerde uitleg bij huiswerkvragen?

Jurn schreef: Ik leer vaak iets door het antwoord te zien en deze dan te achterhalen hoe het gewerkt heeft en probeer de opdracht later nog eens.

Dus een antwoord en hoe iemand er gekomen is vind ik juist fijn Afbeelding
Jurn, de meeste typen vragen zijn in een andere vorm al in een les of in een hoofdstuk van een boek behandeld met hoe ze moeten worden aangepakt. Als dat niet is blijven hangen, en er bij de opdrachten toch nog iets onduidelijk blijkt, is dat een teken van de "oh, logisch"-ziekte. :)

Ik leidt zelf ook een beetje aan die ziekte. Leiders daaraan vinden een opgave heel makkelijk en logisch als iemand anders hem maakt, en zijn vol vertrouwen dat ze dat zelf ook zo zouden doen. Alleen: als ze een soortgelijke opgave elders zien, weten ze niet hoe ze moeten beginnen.

Voor leiders aan de "oh, logisch" ziekte is het dodelijk als we opgaven helemaal voordoen, want dan blijft er niets over voor ze om uit te vinden dat er toch nog wat ervaring ontbreekt.... Het is veel beter als we ze slechts zover helpen dat er bij ze zelf een euro (kwartje/frank) valt; daarna kunnen ze het echt zelf.

Reageer