Springen naar inhoud

alcholmeting dmv gaschromatografie

• Log in om te kunnen reageren

corrie

corrie

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 november 2005 - 10:32

kan iemand mij de werking van gaschromatografie vertellen?
en hoe je in een zuivere alcoholische drank dmv gaschromatografie heb alcoholpercentage kan meten?

soort uitwerking voor een uit te voeren proef??

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 november 2005 - 10:59

Je vraag is een beetje te algemeen. Probeer eerst zelf iets op te zetten en te lezen, dan helpen we je met specifieke problemen verder.

Vreggie

Vreggie

• >250 berichten
  • 540 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 november 2005 - 12:30

Je kunt het meten via de gc, je zult dan een kalibratielijn moeten maken. Als je een kalibratielijn maakt is het wel handig om een referentiestof toe te voegen bijvoorbeeld butanol. Overigens het alcohol percentage bepalen van een zuivere alcoholische drank? Als het zuiver is dan is het 100% 8-[ :)

Luders

Luders

• >100 berichten
  • 218 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 november 2005 - 16:32

kan iemand mij de werking van gaschromatografie vertellen?
en hoe je in een zuivere alcoholische drank dmv gaschromatografie heb alcoholpercentage kan meten?

soort uitwerking voor een uit te voeren proef??

Hoi Corrie

Ik denk niet dat het onmogelijk is, maar acht het wel erg lastig. Dit ivm met de vele stoffen die een alcoholische drank heeft. Je zult dus hťťl veel pieken krijgen, wat je kunt beperken door de kolomtemperatuur zeer laag te houden. Maar dan duurt het heel lang voordat alles uit de kolom is (> Retention time).

Je zult van tevoren dmv ethanol moeten eiken, zodat je weet welke piek voor de ethanol staat.
Bovendien (zoals al verteldt) dien je 2 referentie stoffen te houden.....

En wat bedoel je met een zuivere alcoholische drank? 8-[

Veranderd door Luders, 29 november 2005 - 16:40

Markosthehunter

Markosthehunter

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 december 2005 - 19:08

Voor de werking en informatie over gaschromatografie kun je het best ff kijke op deze site:

http://nl.wikipedia....schromatografie

:)
greetz....
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!
Homer Simpson

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 december 2005 - 20:28

Ik heb ook ethanolbepalingen moeten doen (morgen nog een keer) maar je hoeft echt niet superveel pieken te verwachten hoor..sterker nog, je krijgt maar 1 piek en dat is de ethanolpiek.
Maar zoals reeds gezegt: Maak een kalibratielijn van 0% t/m 40% (ivm de belaadbaarheid van de kolom) en meet mbv een integrator.

freax19

freax19

• >25 berichten
  • 53 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2006 - 15:07

Waarom moet je een referentiestof hebben zoals butanol?

Ik moet ook via de GC apparaat ethanol meten uit wijn. Maar wij hebben methanol als referentiestof. Ik snap alleen niet waarom...

Ik denk dat je van methanol een ijklijn maakt en dan je ethanol uit wijn vergelijkt met de ijklijn...

Zit ik in de buurt? :oops:
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 december 2006 - 15:14

Omdat je een piekverhouding nodig hebt om de responsefactor te bepalen die je nodig hebt in je berekeningen.

Je vergelijkt een ethanolmonster natuurlijk wel met een ijklijn gebaseerd op ethanol. Want in jou ogen zou ik een ijklijn van keukenzout gemeten op een AAS ook kunnen gebruiken.

freax19

freax19

• >25 berichten
  • 53 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2006 - 15:39

oh okey, ik snap wat je bedoelt. Bedankt voor je snelle reactie !!
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures