alcohol

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

alcohol

kan iemand mij verschillende methodes voor het meten van alcohol vertellen?

en hier ook een beschrijving van geven hoe het in zijn werk gaat?

alvast bedankt! 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: alcohol

Hoi, deze vraag is ook een beetje vaag. Wat wil je meten aan alcohol? Viscositeit, temperatuur, druk, kleur?

Berichten: 4

Re: alcohol

het percentage alcohol in een drank

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: alcohol

Dat wordt vaak via de dichtheid van de drank gedaan.

Berichten: 541

Re: alcohol

Of je doet het met de gc. Maak je eerst een kalibratielijn, moet je wel een referentie stof toevoegen bijvoorbeeld butanol.

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: alcohol

Gewoon met een vinometer, met dit instrument kan je eenvoudig het alcohol percentage aflezen. Je kan het kopen bij diverse wijn- en brouwersbenodigeden winkels.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: alcohol

Gewoon met een vinometer, met dit instrument kan je eenvoudig het alcohol percentage aflezen. Je kan het kopen bij diverse wijn- en brouwersbenodigeden winkels.
Met een vinometer meet je de dichtheid. 8-[

Re: alcohol

Dichtheid ?

Heb je geen hydrometer, of wil je een berekeningen of een bestaande wijn controleren, dan kan je gebruikmaken van een vinometer. Dit is een eenvoudig en goedkoop instrument om het alcoholgehalte (in volumeprocenten) van de betreffende wijn te bepalen. Het heeft één beperking: het werkt slechts betrouwbaar met droge wijnen.

Als je het alcohol gehalte van een zoete wijn wilt meten of wanneer je een hoog alcohol percentage verwacht, dan is het beter om de wijn te verdunnen met exact dezelfde hoeveelheid water (bijvoorbeeld: 10ml wijn en 10ml water). Het resultaat dat de vinometer dan aangeeft moet je achteraf weer vermenigvuldigen met twee. Als de vinometer dus 5% alcohol aangeeft in de verdunning, dan heeft de echte wijn 10% alcohol.

De vinometer werkt volgens het capillaire principe, het meet dus eigenlijk de viscositeit, die afhankelijk is van de water/alcohol verhouding (zo lang suiker de meting niet verstoort!). Het instrument is gemaakt van glas en bestaat uit een vultrechtertje met een capillair buisje. Op het buisje is een schaalverdeling aangebracht, die het alcoholgehalte aangeeft.

toevoeging: Bron www.dewijnhoek

Berichten: 740

Re: alcohol

Voor het meten van het alcohol percentage bij fermenterend bier is het lastig om het alcohol percentage te meten. Ik heb dit op school gedaan, door een kalibratielijn te maken van malt bier met een bekende hoeveelheid alcohol erin, maar tijdens de fermentatie loopt de dichtheid eerst op, en in verloop van de tijd neemt de dichtheid weer af... Dit kan ook goed mogelijk zijn met fermenterend wijn. Waarschijnlijk wordt dit veroorzaakt door onderandere het suiker gehalte en het CO2 gehalte.

Berichten: 218

Re: alcohol

Voor het meten van het alcohol percentage bij fermenterend bier is het lastig om het alcohol percentage te meten. Ik heb dit op school gedaan, door een kalibratielijn te maken van malt bier met een bekende hoeveelheid alcohol erin, maar tijdens de fermentatie loopt de dichtheid eerst op, en in verloop van de tijd neemt de dichtheid weer af... Dit kan ook goed mogelijk zijn met fermenterend wijn. Waarschijnlijk wordt dit veroorzaakt door onderandere het suiker gehalte en het CO2 gehalte.
Je kunt het inderdaad op een heleboel manieren meten. Ik heb dit namelijk samen met Roy gedaan en zijn nu met de afronding bezig.

Zoals Roy al zegt is het erg lastig, enkele manieren zijn:

Dichtheid: Vinometer, hydrometer, picnometer

Geleiding: D.m.v. een probe die aangesloten is op wisselspanning, om het probleem dat Roy beschrijft te voorkomen.

Oppervlaktespanning: Met bijvoorbeeld de ringmethoden. Een lastig te meten manier maar wel leuk om te doen.

Viscositeit: Ik weet wel een leuke opstelling, maar hier heb ik me verder niet in verdiept.

Hoop dat hier wat aan hebt.

Groetjes

Berichten: 2.746

Re: alcohol

de beste manier (op laag niveau) is distilleren en zorgen dat je zeker alle alcohol mee hebt, er mag ook veel water in zitten, dan meet je de dichtheid, en daaruit leid je de hoeveelheid alcohol. in combinatie met het start volume kan je nu de concentratie van je likeur,.. bepalen

een gewoon likeurtje kan al snel 150gr suiker per liter bevatten, dat beinvloedt de meting zeer sterk, als je het gewoon zou meten kan je zelfs een negatieve waarde uitkomen, en da's de bedoeling niet

(wiskey en dergelijke hebben minder vaste stof, dus daar is er niet echt een groot probleem)

Reageer