Waterstofbruggen

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 6

Waterstofbruggen

Ik heb geleerd dat water uitzet bij bevriezing door de waterstof bruggen, maar H2S heeft ook waterstofbruggen, heeft het dan ook een groter volume als het bevroren is?

Berichten: 592

Re: Waterstofbruggen

Voor zover ik mij goed herinner heeft H2S weinig tot geen waterstofbruggen.

Ik zou dus denken dat enkel water deze bijzondere eigenschap heeft.

Berichten: 218

Re: Waterstofbruggen

Ik heb geleerd dat water uitzet bij bevriezing door de waterstof bruggen, maar H2S heeft ook waterstofbruggen, heeft het dan ook een groter volume als het bevroren is?
Idd dante, H2S heeft géén dubbele bindingen. Zoek maar eens op, op internet.

Bovendien vindt ik jouw stelling nogal vreemd. Ik bedoel, volgens mij zetten alle stoffen uit wanneer ze bevriezen. 8-[

Maar mocht ik het fout hebben en dit inderdaad met de dubbele binding te maken hebben, dan zou dat (neem ik aan) ook bij H2 zijn wanneer het een dubbele binding zou hebben(wat het dus niet heeft).

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Waterstofbruggen

morrowinder schreef:Ik heb geleerd dat water uitzet bij bevriezing door de waterstof bruggen, maar H2S heeft ook waterstofbruggen, heeft het dan ook een groter volume als het bevroren is?
Idd dante, H2S heeft géén dubbele bindingen. Zoek maar eens op, op internet.

Bovendien vindt ik jouw stelling nogal vreemd. Ik bedoel, volgens mij zetten alle stoffen uit wanneer ze bevriezen. 8-[

Maar mocht ik het fout hebben en dit inderdaad met de dubbele binding te maken hebben, dan zou dat (neem ik aan) ook bij H2 zijn wanneer het een dubbele binding zou hebben(wat het dus niet heeft).

Groetjes
Dat mocht je willen, ijzer heeft een veel groter volume als het gesmolten is. En een mol ijzergas heeft een volume van 22,4 liter, terwijl het vaste ijzer maar een volume inneemt van 7 ml

Berichten: 328

Re: Waterstofbruggen

Is het niet zo dat alle stoffen uitzetten als ze smelten, behalve water (en misschien nog een paar stoffen). Dus krimpen als ze stollen.

Berichten: 218

Re: Waterstofbruggen

FsWd schreef:
Dat mocht je willen, ijzer heeft een veel groter volume als het gesmolten is. En een mol ijzergas heeft een volume van 22,4 liter, terwijl het vaste ijzer maar een volume inneemt van 7 ml
Ik had het toch ook niet over een gas..... ik weet ook wel dat een gas een groter volume heeft dan een vloeistof en een vaste stof. :)

Het gaat hier toch over de volumetoename van de stof nadat die van een vloeistof vast is geworden..... :D
Ik bedoel, volgens mij zetten alle stoffen uit wanneer ze bevriezen.
En dit was inderdaad wel een beetje stom van mij 8-[ Tenslotte is de afstond tussen moleculen alleen maar kleiner wanneer die in vaste vorm is (tov de vloeistof en gas)

Berichten: 6

Re: Waterstofbruggen

Dus als ik het begrijp, zet H2S niet uit bij bevriezing ondanks de aanwezige waterstofbruggen?

Berichten: 592

Re: Waterstofbruggen

Nee, het heeft maar een beperkt aantal zwakke waterstofbruggen.

Waterstofbruggen heb je bij O-H , N-H en ook S-H.

MAAR de sterkte van de bruggen verschilt:

van groot naar klein

O- -H > N- -H > S- -H

(ik heb 2 streepjes gebruikt zodat je ze niet verwart met gewone bindingen)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Waterstofbruggen

Een waterstofbrug is een dipool-ladingsinteractie. Die heeft 3 punten.

Sterke waterstofbruggen kunnen worden gevormd:

O-H .... X

N-H .... X

F-H .... X

Waarbij X een sterk elektronegatief element is.

On het geval van X=O, worden O-H...O waterstofbruggen gevormd. De O acceptor wordt een betere acceptor als hij zelf ook donor is. Zo is in water en ijs bijna elke O tweemaal donor en tweemaal acceptor. In vloeibaar water is de brugenergie net iets minder gunstig dan in ijs omdat de geometrie van de brug niet helemaal regelmatig is. In ijs is die brug regelmatiger en de energie beter, maar helaas betekent dat voor de structuur dat er gaten ontstaan tussen de zuurstofatomen. Vandaar dat ijs minder dicht is dan water.

Waterstofsulfide vormt geen sterke waterstofbruggen, en is daardoor zelfs bij kamertemperatuur een gas....

Berichten: 592

Re: Waterstofbruggen

figuurtjes bij de uitleg van rwwh

Afbeelding

vloeibaar water

Afbeelding

vast water (ijs dus 8-[ )

Berichten: 2.035

Re: Waterstofbruggen

Kleine toevoeging: van de hier genoemde groep waterstof-bruf vormers

O-H .... X

N-H .... X

F-H .... X

worden in de praktijk alleen HF-complexen 'sterk' genoemd.... de andere twee noemt men 'middelmatig'.....

Onder 'sterke' waterstof-bruf vormers verstaat men (naast dus HF-complexen) bijv. zuur-zouten, proton-sponzen en pseudohydraten 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Waterstofbruggen

Jouw definitie van sterk is eigenlijk dat het waterstofatoom zo goed als in het midden tussen donor en acceptor zit. Dat is een valide definitie.

Zelfs voor een gewone waterstofbrug tussen twee alcoholen geldt echter al een bindingsenergie van meer dan 20kJ/mol!

Berichten: 6

Re: Waterstofbruggen

Ik wil jullie danken voor het beantwoorden van mijn vraag, hopelijk kan ik het gebruiken.

Berichten: 7

Re: Waterstofbruggen

@Luders .... niemand heeft toch beweerd dat H2S dubbele bindingen bevat ?

Ik vind de gegeven antwoorden nog altijd niet bevredigend.

H2S vormt weliswaar zwakke waterstofbruggen, maar dat betekent dat bij afkoelen - net zoals water - de moleculen in een rooster komen te zitten. Elke H2S kan tweemaal een H-brug "doneren" en "accepteren", net zoals bij water. Dus naar analogie met water verwacht je hier ook een volumetoename.

De vraag is en blijft dus (mijn excuses, maar een verhelderend antwoord op de initiële vraag heb ik hier nog niet gelezen): zal vloeibaar diwaterstofsulfide bij bevriezen uitzetten ? Zo neen, waarom niet ? (Zo ja, dan zal het door de weliswaar zwakke waterstofbruggen zijn).

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Berichten: 6

Re: Waterstofbruggen

Ah oké, het is dus het antwoord is nog niet zekers?

Reageer