Opheffen storingen Arseen meting

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 25

Opheffen storingen Arseen meting

Volgens een voorschrift van een leverancier van hydride-apparatuur is voor de bepaling van arseen in organische verbindingen een mengsel van KI (50%) en ascorbinezuur (10%) nodig om het arseen te destrueren uit de organische verbinding.

Wanneer ik aan een blanco-destruaat (water met 10 ml HNO3 suprapur) 1 ml van dat mengsel toevoeg ontstaat er een zwart neerslag dat niet oplost.

Na filtratie, wasstap met millipore water en een droogstap is het volgende te zeggen:
  • het neerslag is afkomstig van KI en HNO3 (want bij toevoeging ascorbinezuur bij salpeterzuur ontstaat het neerslag niet)
  • neerslag lost niet op in koud of warm water
  • neerslag lost niet op in koud of warm salpeterzuur
  • neerslag lost op in koningswater
  • neerslag lost op in warm zoutzuur
  • neerslag is vluchtig (vanochtend was het neerslag verdwenen uit mijn bekerglaasje)
Weet iemand hoe ik deze neerslag voorkom zonder zoutzuur toe te voegen? Weet iemand überhaupt welk neerslag het kan zijn? Ik wil zoutzuur namelijk voorkomen omdat ik met deze destructies ook GF-AAS metingen wil doen.

Of weet iemand hoe ik op een andere manier As losmaak uit organische verbindingen?

Alvast bedankt,

Engel.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Opheffen storingen Arseen meting

Zou het jood niet geoxideerd worden en neerslaan als I2, dit sublimeert namelijk en ziet er zwartmetalig uit 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 25

Re: Opheffen storingen Arseen meting

Ja, inderdaad, dat lijkt me wel goed.. Dank je :) Ik dacht dat jood oplosbaar in water was, maar na nazoeken blijkt dat niet zo te zijn 8-[

Weet iemand ook hoe ik de neerslag kan voorkomen zonder zoutzuur te moeten gebruiken?

Oh ja, het monster mag niet te warm worden i.v.m. vluchtige karakter van Hg en As (dit wil ik bepalen)...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Opheffen storingen Arseen meting

Nou, ik vraag me af waarom er juist salpeterzuur in wordt gegooid (staat dit ook in het voorschrift?), dit spulletje zorgt juist voor de oxidatie.

Gebruikersavatar
Berichten: 25

Re: Opheffen storingen Arseen meting

Het voorschrift beschrijft een methode met zoutzuur. Hiermee lukt het wel, maar we zijn op zoek naar een algemene destructiemethode voor 'zware metalen'.

Deze methode moet in ieder geval geschikt zijn voor GFAAS en hydride metingen voor de elementen Ag, Pb, Zn, Fe, Cu, Ca, Hg en As. Hg en As worden dus met de hydride gedaan en zouden met zoutzuur kunnen worden ontsloten, maar voor de AAS meting is dit niet geschikt.

Andersom kunnen de destruaten die nu voor AAS metingen worden gebruikt niet op hydride gemeten worden, omdat die te warm worden door het hoge kookpunt van zwavelzuur waardoor het kwik uit de oplossing verdwijnt.

Er zijn nog meer redenen om 1 algemene destructie te willen, en salpeterzuur lijkt daarvoor geschikt. Inderdaad is het een sterk oxiderend middeltje, maar is er dan iets anders om arseen los te krijgen van organische verbindingen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Opheffen storingen Arseen meting

Nou ik ben bang dat buiten de halogene zuren, ongeveer elk zuur wel oxiderend werkt.

Berichten: 16

Re: Opheffen storingen Arseen meting

Ik ben sinds enkele weken ook bezig met een analyse voor zware metalen. Het doel daarvan is om de hydride techniek gekoppeld aan de ICP toe te passen. Daarvoor willen we hoofdzakelijk arseen, seleen en als het lukt ook kwik analyseren. Als ik het goed begrijp is de toevoeging van KI voor de pre-reductie van arseen(V) naar arseen(III). Als dit het geval is, kun je ook denken aan andere reductie reagens.

Hydride generation - recent advances in atomic emission spectrometry

Deze link bevat een artikel met allerlei mogelijkheden binnen de hydride generation.

Ik heb er veel aangehad in iedergeval

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Opheffen storingen Arseen meting

Nou ik ben bang dat buiten de halogene zuren, ongeveer elk zuur wel oxiderend werkt.
Ik neem aan dat je "elk sterk zuur" bedoelt, maar zelfs dan is het niet waar!

Zie: http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?...380&hl=sterkste

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Opheffen storingen Arseen meting

Wijziging: bijna elk sterk zuur dat iets van zuurstof bevat :eusa_sick:

Berichten: 31

Re: Opheffen storingen Arseen meting

My Webpage

Succes Wim

Reageer