ph curve

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 25

ph curve

Hallo,

Ik heb moeite met de volgende vraag:

50 ml van een onbekende stof wordt getitreerd en de pH-verandering wordt gevolgd met een pH-meter, wat het patroon oplevert zoals gegeven in de figuur.

Wat kan je uit deze curve afleiden?

Afbeelding

afbeelding ook hier te zien : klik hier

Ik vroeg uitleg aan iemand en die beweert dat het een titratie is van een zwakke base met een sterk zuur. Hij zei omdat de pH op het einde 0 is en je eerst met een constant stuk zit (dit zou op een buffer moeten wijzen).

Maar als je pH formule van een sterke base neemt (pH = 14 + log [0,05 ]=12,69) dan lijkt dit toch te kloppen met wat de grafiek toont?

Ik las ook dat een buffer enkel kan worden gemaakt door zowel een zwak zuur als een bijbehorende zwakke base aan een waterige oplossing toe te voegen. Dus hebben we dan niet te doen met een buffer? (bron)

Wat ik ook las is dat bij titratie van een zwakke base met een sterk zuur er eerst een sterke daling dient te zijn. Dit is toch niet op de grafiek het geval? (bron)

Bedankt bij voorbaat

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: ph curve

Een paar vragen om je op weg te helpen:

Wat zit er in oplossing als ik 0.05 mol HCl toevoeg aan 0.1 mol natriumacetaat in oplossing?

Wie vertelt je dat de oplossing 0.05 molair is?

Die eerste daling is best stevig, hoor!

Berichten: 704

Re: ph curve

zo te zien is er sprake van een zwakke base en een sterk zuur --> eerst een lichte daling, vervolgens een bufferzone en dan het omslag is typisch voor een zwak zuur/base.

Reageer