[scheikunde] waterstof peroxide in chocolade melk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4

[scheikunde] waterstof peroxide in chocolade melk

Naar aanleiding van een kranten artikel ben ik bezig met een onderzoek naar het gehalte waterstof peroxide (door spoel/schoonmaakwater) in chocolade melk. Ik had al een aantal methodes gevonden maar dit zijn steeds titraties met een kleuromslag. Hier zit dus ook een beetje mijn probleem.... als je vloeistof diep bruin is, zelfs na verdunning, zie je de kleuromslag niet.

Verder vroeg ik me af of het wel te meten is omdat het niet alleen een waterige oplossing is maar een mengsel van water, vet en cacao. Heb ook al aan centrifugeren zitten denken.

Graag wat hulp hierbij
Bonum vinum laetificat cor hominis

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] waterstof peroxide in chocolade melk

Het hangt sterk van je kleuromslag af of je aan die methode niks hebt. Meestal zijn die 'omslagen' electrochemisch meetbaar en kan je zo'n methode alsnog gebruiken.

Voorbeeld: Je hebt een omslag punt en je gebruikt broomthymolblauw omdat te zien. Dan kan je net zo goed de pH meten en dan aan je curve zien dat je omslagpunt ligt bij pH 7 (broomthymolblauw wordt geel bij pH 7).

Vertel ons dus even wat meer over je reeds gevonden methoden 8-[

Re: [scheikunde] waterstof peroxide in chocolade melk

Hallo Vibe,

Ik heb eerst een paar vragen voordat ik kan proberen je te helpen.

Je wilt waterstofperoxide meten in chocolademelk ten gevolge van verontreiniging van het spoelsysteem in de fabriek?

Kun je schatting geven van de ordegrootte die je wilt meten?

Kunnen je gevonden methodes deze gevoeligheid leveren?

Gerard

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: [scheikunde] waterstof peroxide in chocolade melk

De methodes komen uit 2 andere topics:

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?...494&hl=peroxide

en

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?showtopic=1235

Ja het is ten gevolge van verontreiniging van het spoelsysteem in de fabriek.

Ik weet dus ook niet of een van deze methodes gevoellig genoeg is om dit te kunnen meten.
Bonum vinum laetificat cor hominis

Re: [scheikunde] waterstof peroxide in chocolade melk

Ja Vibe, dat is keurig opgezocht maar de hamvraag blijft welke concentratie verwacht je in je chocolademelk.

Ik zal eens een gokje wagen, en misschien kan een van de andere leden aangeven of het mischien klopt.

uitgangspunten:

1. Er wordt gespoeld met geconcentreerd waterstofperoxide 30%

2. Er blijft 100 ml achter in de leidingen (lijkt me wel heel veel) en vindt geen verbruik plaats van peroxide.

3. De fabriek werkt in batches van 3000 liter

In 1 liter zit dan 1 ml 1% waterstofperoxide ~0,001% waterstofperoxide

Zou je dit terug kunnen vinden met de beschreven methodes?

Groeten Gerard

Reageer