[scheikunde] rekenen met de gaswet?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[scheikunde] rekenen met de gaswet?

Ik had hier net een bijlesleerlinge, en we waren haar tentamen aan het nabespreken..

En er zat een opgave bij waar ik ook niet helemaal uitkwam, en dat is zo frustrerend!!!

Het ging erom dat iemand een cilinder met een onbekend gas vond, die cilinder had een inhoud van 1,9 liter. de temperatuur was 17 graden Celsius(290 K), en de druk was eerst 3.12*10^5 Pa.

Ze liet er wat gas uitlopen, en de druk was daarna 1,22*10^5 Pa. De vraag was nu: hoeveel mol gas liet die persoon ontsnappen.

Er werd verder nog gezegd dat de massa van de cilinder afnam met 4.66 gram...

Ik krijg er een soort van verhouding tussen n1 en n2 uit, en geen precieze waarde van het aantal mol, zoals gevraagd wordt.

Kan dat kloppen? Of hebben wij te moeilijk gedacht??

Alvast bedankt..

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] rekenen met de gaswet?

Laten we er even gemakshalve van uitgaan dat het gas ideaal is, zodat je de ideale gaswet mag gebruiken:

pV = nRT

In de beginsituatie heb je dus:

p = 3.12 x 105 Pa = 3.08 atm

V = 1.9 dm3

n = ?

R = 0.0821 dm3 atm K-1 mol-1

T = 290 K

Hieruit kan je dus n1 = aantal mol gas aan het begin oplossen.

Als je verder mag aannemen dat de temperatuur van het gas niet is veranderd in de tussentijd, geldt dat V, R en T constant zijn gebleven.

Zodoende geldt dus: p1/n1=p2/n2

Je weet p1, n1 en p2, dus daaruit zou je n2 moeten halen.

[edit]

Ik heb hier de gasconstante/druk met atmosfeer als eenheid gebruikt, maar ik bedacht me dat dat wel eens officieel geen SI-eenheid meer hoeft te zijn. Echter, voor de uitkomst mag dat niet uitmaken.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 592

Re: [scheikunde] rekenen met de gaswet?

Was er ook iets gegeven over de stof, mag de ideale gaswet gebruikt worden?

Ik veronderstel nu even van wel, dus dan kan je toch bij de 2 toestanden het aantal mol bepalen.

En met die 2 waarden kan je het molair gewicht enzo bepalen, maar dat was niet gevraagd geloof ik.

edit: ik ben te traag 8-[

Berichten: 7

Re: [scheikunde] rekenen met de gaswet?

Ik denk dus achteraf dat we die gasconstante wel hadden mogen gebruiken, ook al is het eigenlijk geen "ideaal" gas, maar ik weet niet zeker hoe ze daarover denken op het VWO..

Als je die gasconstante mag gebruiken, dan is de vraag nl. helemaal niet zo moeilijk meer, maar mag je die niet gebruiken, dan kom je er niet echt uit volgens mij...

edit: als ik zo even google op examens ed. met de gaswet, dan gebruiken ze allemaal gewoon verder de gasconstante...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] rekenen met de gaswet?

Klopt, als je de gasconstante niet mag gebruiken kom je niet verder dan de verhouding tussen n1 en n2; dan zou er een gegeven moeten zijn welk gas het is, en vanuit de molmassa weer terugrekenen naar mol, enzovoorts.

Maar tussen de regels door lezend verwacht ik dat je wel gewoon uit had mogen gaan van ideaal gedrag.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 7

Re: [scheikunde] rekenen met de gaswet?

Ik heb het vanmorgen nog eens verder nagevraagd, en je mag idd. gewoon van de gasconstante uitgaan zoals die in het Binas gegeven wordt...

Ik had er even niet bij stilgestaan dat je op de middelbare school nog niet zover bent dat je daar aanpassingen aan zou kunnen berekenen, dat gaat gewoon veels te ver nog...

Dus het probleem is opgelost...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] rekenen met de gaswet?

Als aardigheidje valt ook nog eens de molmassa van het gas uit te rekenen:

4,66g/(n1-n2)

Reageer