[scheikunde] Buffers en Meerwaardige zuren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 26

[scheikunde] Buffers en Meerwaardige zuren

Hey

Ik ben op school bezig met een weekopdracht en ik loop vast op een tweetal punten.

Allereerst meerwaardige zuren.

Wat is de reden dat de H+ ionen in stappen afsplitsen en zit er een volgorde in.

Verder gaat het ook over buffers. Ik weet wat buffers zijn, en dat een van de functies is om pH schommelingen op te vangen. Iemand uit mijn klas dacht echter ook te weten dat ze als katalysator kunnen dienen maar wist daar verder niks over. Ik kan zelf ook niet echt iets vinder over deze functie. Klopt het uberhaubt?

Alvast bedankt, ik hoop dat iemand mij kan helpen 8-[
Bij gebrek aan beter: .

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Buffers en Meerwaardige zuren

marrel schreef:Allereerst meerwaardige zuren.

Wat is de reden dat de H+ ionen in stappen afsplitsen en zit er een volgorde in.
Wat bedoel je met 'in stapppen afplitsen'? Met je stopwatch kan je dat niet volgen als je dat bedoelt 8-[

En ja, daar zit (in sommige gevallen) een volgorde in. Als het meerwaardige zuur H-atomen heeft die aan verschillende atomen/groepen vastzitten, zal de ene H makkelijker afgesplitst worden dan de andere. Hoe makkelijk dat gaat hangt van meerdere eigenschappen af. Verschillende H-atomen binnen een meerwaardig zuur zullen dus ook allen een andere Ka (=Kz) hebben die vertelt hóe zuur die specifieke H is.

Als het zuur meerwaardig is maar er is geen verschil tussen de ene en de andere H is het natuurlijk willekeurig welke van de twee als eerst afsplitst; ze zijn chemisch gelijk.
Iemand uit mijn klas dacht echter ook te weten dat ze als katalysator kunnen dienen maar wist daar verder niks over. Ik kan zelf ook niet echt iets vinder over deze functie. Klopt het uberhaubt?
Zelf weet ik daar niet veel van, maar als een bepaalde pH katalyserend werkt op een reactie zou je mogelijk de buffer in kwestie de katalysator kunnen noemen?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 26

Re: [scheikunde] Buffers en Meerwaardige zuren

Beryllium schreef:
marrel schreef:Allereerst meerwaardige zuren.

Wat is de reden dat de H+ ionen in stappen afsplitsen en zit er een volgorde in.
Wat bedoel je met 'in stapppen afplitsen'? Met je stopwatch kan je dat niet volgen als je dat bedoelt 8-[

En ja, daar zit (in sommige gevallen) een volgorde in. Als het meerwaardige zuur H-atomen heeft die aan verschillende atomen/groepen vastzitten, zal de ene H makkelijker afgesplitst worden dan de andere. Hoe makkelijk dat gaat hangt van meerdere eigenschappen af. Verschillende H-atomen binnen een meerwaardig zuur zullen dus ook allen een andere Ka (=Kz) hebben die vertelt hóe zuur die specifieke H is.

Als het zuur meerwaardig is maar er is geen verschil tussen de ene en de andere H is het natuurlijk willekeurig welke van de twee als eerst afsplitst; ze zijn chemisch gelijk.
Iemand uit mijn klas dacht echter ook te weten dat ze als katalysator kunnen dienen maar wist daar verder niks over. Ik kan zelf ook niet echt iets vinder over deze functie. Klopt het uberhaubt?
Zelf weet ik daar niet veel van, maar als een bepaalde pH katalyserend werkt op een reactie zou je mogelijk de buffer in kwestie de katalysator kunnen noemen?
Met in stappen afsplitsen bedoelde ik dat als je bijv. een 3waardig zuur hebt dat eerst 1 H afsplitst van alle moleculen. Vervolgens na het bereiken van het eerste equivalentiepunt de 2e etc.

Ik vraag me dus eigelijk af waarom een meerwaardig zuur een meerwaardig zuur is. Waarom reageren niet alle H+ ionen in een keer weg, maar waarom eerst eentje, en vervolgens nog een.

Over die buffers staat verder ook niet zo veel in de opdracht. We hebben 3 titratiecurves, van een sterk zuur, een zwak zuur en een driewaardig zuur. Aan ons om de verschillen uit te zoeken. Verder staat als titel meerwaardige zuren en buffers genoemd. Zelf hebben we een leervraag gemaakt m.b.t. de functies van buffers.

Ik weet al wel dat een meerwaardig zuur op sommige plekken binnen een titratie (of gewoon als ze in een bepaalde verhouding zijn met elkaar) een buffer vormen. Tussen 2 equivalentiepunen in, is bijvoorbeeld van H3PO4 ook H2PO4- aanwezig, de geconjungeerde base van het zuur.

Maarja dan vraag ik me nogsteeds af of een buffer en zijn katalysator iets met mijn opdracht te maken heeft.

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben :)
Bij gebrek aan beter: .

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Buffers en Meerwaardige zuren

Voorbeeld: H2SO4. De twee H'tjes zijn equivalent, en er kan er heel makkelijk één van de twee losraken. Maar dan hou je HSO4- over. Daar zit de ander nog vast, maar die is nu helemaal niet zo makkelijk meer los te trekken; dit H'tje heeft doordat de ander nu weg is heel andere eigenschappen gekregen.

Berichten: 40

Re: [scheikunde] Buffers en Meerwaardige zuren

Het is inderdaad (zoals hierboven gezegd) omdat het makkelijker is een neutraal molecule 1waardig negatief te maken, dan een negatief molecule nog negatiever geladen te maken, dat de protonen van een meerwaardig zuur een verschillende pKa hebben. De zuursterkte van een stof wordt (ondermeer) bepaalt door het elektronenzuigende effect (mesomeer effect) en dit kan natuurlijk niet evengoed grote negatieve ladingen stabiliseren als kleine negatieve ladingen.

En dat van de katalysator:

Als je een reactie hebt waar als bijproduct bv een basische stof wordt aangemaakt, en de reactie op zich is zuur-gekatalyseerd, kan je, om de reactie niet te laten vastlopen, in een zure buffer werken om het effect van het bijproduct te neutraliseren. Of bedoelde je iets anders?

Berichten: 26

Re: [scheikunde] Buffers en Meerwaardige zuren

Voorbeeld: H2SO4. De twee H'tjes zijn equivalent, en er kan er heel makkelijk één van de twee losraken. Maar dan hou je HSO4- over. Daar zit de ander nog vast, maar die is nu helemaal niet zo makkelijk meer los te trekken; dit H'tje heeft doordat de ander nu weg is heel andere eigenschappen gekregen.
Klinkt heel logisch, k snap het :)

En witte ook bedankt, denk dat ik nu wel weer verder kan :)
Bij gebrek aan beter: .

Reageer