Langdurige chemoluminescentie?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 22

Langdurige chemoluminescentie?

Hallo allemaal!

Ik heb een luminol-chemoluminescentie-reaktie uitgevoerd voor mijn profielwerkstuk, deze reaktie (de emissie van licht) duurt zo'n tien minuten.

Ik heb ook een proef met lighsticks gedaan, maar deze blijven veel langer branden, zo'n 24 uur, in dezelfde temperatuur als het andere practicum.

Hoe kan ik er voor zorgen dat de chemoluminescentiereaktie met luminol langer duurt? (Behalve dan de temperatuur verlagen?)

Kan iemand mij helpen?

Al vast bedankt!

Gr. Thijs

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Langdurige chemoluminescentie?

Een belangrijke veroorzaker van quenching (het uitdoven van luminescentie) is zuurstof. Een lightstick is luchtdicht, zodoende kan er geen zuurstof in de oplossingen komen.

Als je het in het lab doet, zou je kunnen proberen al je oplossingen die je gebruikt van zoveel mogelijk zuurstof te ontdoen door bijvoorbeeld stikstof er doorheen laten stromen, of natriumsulfiet toevoegen om het opgeloste zuurstof weg te vangen.

En natuurlijk ervoor zorgen dat er geen extra zuurstof bij kan komen door je bekerglazen, erlenmeyers en/of reageerbuizen luchtdicht af te sluiten.

Daarnaast kan het ook een kwestie zijn van gewoon een hogere concentratie luminol natuurlijk 8-[
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Langdurige chemoluminescentie?

Ik neem aan dat je de luminolreactie met waterstofperoxide aan de gang helpt. Je zou kunnen proberen om in plaats van waterstofperoxide natriumperboraat(oplossing) of zoiets te gebruiken. Misschien zelfs met een schepje Vanish :) . Dit genereert langzaam waterstofperoxide waardoor je reactie misschien langer zal lopen.

Hiernaast vermoed ik dat de menging van de twee componenten in breeklichtjes niet echt optimaal is in de lange dunne buis. Hierdoor zou het ook langer kunnen duren. Misschien moet je bij je experiment eens niet roeren en ze voorzichtig bij elkaar voegen.

Berichten: 22

Re: Langdurige chemoluminescentie?

De reactie brengen we inderdaad op gang met waterstofperoxide. We zullen het eens proberen met Vanish en natriumperboraat(oplossing). Maar neemt de lichtintensiteit hierbij niet af?

Zijn er misschien nog verschillen met de stoffen die in lighsticks zitten? (zie dit forum: breeklichtjes)

Gebruikersavatar
Berichten: 1

Re: Langdurige chemoluminescentie?

Hallo

ik doe een PWS over chemoluminescentie en heb een vraag. Welke factoren beinvloeden de duur van de chemoluminescentie (positief en negatief beinvloeden)

Ik weet al dat zuurstof een quencher is en dat de concentratie een factor is weet ik ook al wel maar ik snap nog niet helemaal hoe dat zit. :oops: Ik heb een beknopte uitleg gehad van Beryllium, maar het kan denk ik uitgebreider 8-[

Heeft de temperatuur ook een invloed?

Het doel van ons PWS is het maken van een multi-lightstick, dus een lightstick met 2 verschillende kleuren.. misschien kan dit van toepassing bij het beantwoorden van mijn vragen

alvast bedankt

Enrico
Een Gek kan meer vragen dan duizend wijzen kunnen beantwoorden

Let us all be one in Christ

Symbiose is een feit voor altijd

Berichten: 14

Re: Langdurige chemoluminescentie?

[quote='it's me' time='1133427309' post_id='777674']

Hallo allemaal!

Ik heb een luminol-chemoluminescentie-reaktie uitgevoerd voor mijn profielwerkstuk, deze reaktie (de emissie van licht) duurt zo'n tien minuten.

Ik heb ook een proef met lighsticks gedaan, maar deze blijven veel langer branden, zo'n 24 uur, in dezelfde temperatuur als het andere practicum.

Hoe kan ik er voor zorgen dat de chemoluminescentiereaktie met luminol langer duurt? (Behalve dan de temperatuur verlagen?)

Kan iemand mij helpen?

Al vast bedankt!

Gr. Thijs

[/quote]

Beste Thijs,

Ik doe mijn profielwerkstuk over chemoluminescentie en ik behaal steeds maar een lichtduur van nog niet eens 10 seconden. Zou je mij kunnen vertellen welke stoffen je hebt gebruikt zodat je echt een lange lichtduur krijgt? Mijn doel is om een lichtduur van 8 uren te behalen.

Groetjes Tamara

Berichten: 4

Re: Langdurige chemoluminescentie?

Hoi allemaal,

Interessant onderzoeksgebied zeg, chemo- en bioluminescentie! Zelf ben ik op zoek naar een hele praktische toepassing: op menselijke huid. Is er een alternatief voor luminol (dat, geloof ik, niet erg huidvriendelijk is :s ) dat een stukje huid tijdelijk kan doen oplichten? Uitleg volgt na afloop gebruik (want nog geheim...)

Dank en groet!

Niek

Berichten: 4

Re: Langdurige chemoluminescentie?

Inmiddels diepte ik wat informatie op over http://en.wikipedia.org/wiki/Aequorin en http://en.wikipedia.org/wiki/Cameleon_%28protein%29 . Dat ziet er al bruikbaarder uit, niet? Maar misschien drijf ik nu af naar biochemie? Enfin, ik hoop dat het jullie wat zegt - of dat je me kunt doorsturen...

Dank!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Langdurige chemoluminescentie?

Nikelaos schreef: ma 25 feb 2013, 17:16
(want nog geheim...)
Dan zit je hier verkeerd. Wil je een zinnig, wetenschappelijk, antwoord op je vragen, dan moet je duidelijkheid geven over wat je wil.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 4

Re: Langdurige chemoluminescentie?

Haha, touché. Dat was koketterie. Ik heb een praktische toepassing voor ogen: een huwelijksaanzoek. Trekken jullie je neus op voor toegepaste wetenschap, of willen jullie meedenken? Ik ben wel degelijk geïnteresseerd in het chemische proces, maar de praktijk staat voorop.

Het gaat me dus om een stof die ik op huid kan aanbrengen en vervolgens kan doen oplichten. Zoals gezegd valt luminol af, want dan ben ik op het huwelijk zelf niet erg toonbaar meer.. ;) Aequorine oogde veelbelovend, maar dat lijkt niet verkrijgbaar (Prevagen natuurlijk wel, maar dat schijnt ontdaan van het luminescerende effect). Andere ideeën?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Langdurige chemoluminescentie?

Nikelaos schreef: wo 27 feb 2013, 17:30
Trekken jullie je neus op voor toegepaste wetenschap,
Geenszins! Maar ook, of zelfs vooral, bij toegepaste wetenschap is het van belang om te weten op welke manier de wetenschap precies in de praktijk moet worden gebracht.
Het gaat me dus om een stof die ik op huid kan aanbrengen en vervolgens kan doen oplichten.
Dat maakt het lastig; chemiluminescentie gaat gepaard met waterstofperoxide en natronloog, en dat wil je echt niet op je huid hebben. Bioluminescentie, gebaseerd dus op de processen die bij bijvoorbeeld vuurvliegjes en kwallen plaatsvinden, zou vriendelijker kunnen zijn, maar de benodigde producten zijn erg duur, moeilijk verkrijgbaar en ook dan nog niet bedoeld voor gebruik op mensen. Of het echt schadelijk is weet ik niet, maar het risico is er altijd.

Maar even verder denken; misschien kun je iets met fluoriserende verf. Dan geeft het uit zichzelf geen licht, maar wel onder een UV-lamp.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 4

Re: Langdurige chemoluminescentie?

Dank je Marko! Mijn luminescentieplannen waren misschien ook wel erg ambitieus voor een Alice in Chemieland... Een oplossing ligt meestal vlak om de hoek - vandaar juist dat je 'm gauw over het hoofd ziet, waarschijnlijk :s Ik ga me eens verdiepen in fluoriserende verf. Wordt wie weet vervolgd...

Groet,

Niek

P.S. Onzichtbare inkt (en die vervolgens op moment suprême zichtbaar maken), dat is wellicht ook een veelbelovende denkrichting?!

Reageer