AAS/AES

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 857

AAS/AES

Hallo AAS'ers :)

Ik was even de theorie van atomaire spectroscopie aan het doorlezen en daar kwam ik te lezen dat er piekverbreding van het atomaire lijnspectrum kan optreden. Dit wordt veroorzaakt door de volgende factoren:

- Natural Broadening: de breedte van de lijn is bepaald door de tijd van de geëxiteerde toestand en Heisenberg's onwaarschijnlijkheids principe.

Des te korter de tijd dat een atoom geëxiteerd is, des te breder de lijn.

- Collisional broadening: de botsingen, tussen geëxiteerde atomen, met elkaar zorgen voor deactivatie van de geëxiteerde toestand wat verbreding van de spectraallijn tot gevolg heeft.

- Doppler broadening: Atomen die naar de detector toe bewegen emiter kortere golflengten dan de atomen die onder de juiste hoek naar de detector toe bewegen.

Hoe kan ik nou de piekverbreding verklaren per veroorzaker?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: AAS/AES

In het geval van de eerste, moet je de relatie van Heisenberg kennen. Als ik het goed heb kan je in deze situatie kijken naar ΔE·Δt ≥ h/4л

Als de levensduur van de aangeslagen toestand korter wordt, wordt de onzekerheid in de energie groter. Dit is een quantummechanische eigenschap.

In het geval van collisional broadening kan ik me niet direct een voorstelling maken hoe dat voor bandverbreding zorgt; mogelijk zorgt interactie van de orbitalen van de botsende atomen voor kleine verschuivingen van de energieniveaus?

De laatste kan je in feite vergelijken met Dopplerverbreding bij geluid. Als bijvoorbeeld een auto met sirene op je af rijdt, worden de golven a.h.w. samengedrukt, en wordt de toon hoger.

Bij licht werkt dat ook zo. Als atomen naar de detector toe bewegen, wordt de golflengte een klein beetje korter; je hebt dan een zogeheten blueshift. Andersom zal een atoom dat van de detector af beweegt worden waargenomen met een redshift.

Overigens worden blue- en redshift gebruikt om in de astronomie te bepalen of sterren van de aarde af bewegen of juist ernaartoe.

Omdat de detector natuurlijk niet één atoom meet, maar een heleboel, worden alle effecten uitgemiddeld, en zal het effect als één bredere lijn waargenomen worden.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.035

Re: AAS/AES

Beryllium schreef: Overigens worden blue- en redshift gebruikt om in de astronomie te bepalen of sterren van de aarde af bewegen of juist ernaartoe.
Alle sterren bewegen van ons af.... daar komt de 'Big Bang'-theorie vandaan :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: AAS/AES

Alle sterren bewegen van ons af.... daar komt de 'Big Bang'-theorie vandaan  :)
Volgens mij zijn er wel degelijk sterren die naar de aarde toe bewegen; maar laten we daar geen discussie over houden in dit topic.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.035

Re: AAS/AES

ok ok.... BIJNA alle sterren bewegen van ons af.... is inderdaad wat nauwkeuriger :)

Reageer