KOH

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7

KOH

ik heb een vraagje?

waarom wordt wordt KOH eerder gebruikt dan NaOH

ik weet dat KOH beter oplost dan NaOH, maar waarom lost ie beter

ze zijn allbij goedoplosbaar in andere stoffen en hebben zelfde lading +
Ik ben geen wetenschapper, heb wel veel belangstelling voor van alles. Ik hoop veel te leren van de mede forummers

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: KOH

Waarbij wordt KOH eerder gebruikt dan NaOH? Wij titreren in ieder geval nog steeds met NaOH (oplossing) hoor!
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 857

Re: KOH

Waarom wil je de oplosbaarheden vergelijken? Beide stoffen zijn zeer goed oplosbaar.

Berichten: 243

Re: KOH

Na+ en K+ hebben niet 100% dezelfde eigenschappen. Over het algemeen is Na+ sterker aan een negatieve lading op een organisch molecuul gecoordineerd dan K+, wat de reactiviteit van het systeem veranderd.

Of NaOH of KOH het beste gebruikt kan worden hangt dus nogal af van wat je wilt doen, ik weet niet of je het hier over een bepaalde reactie hebt ?

Berichten: 40

Re: KOH

KOH lost beter op dan NaOH omdat de oplosbaarheidssconstante ook afhankelijk is van de ladingsdichtheid van de ionen. Na heeft een grotere ionstraal, bijgevolg een kleinere ladingsdichtheid (stabieler ion) en zal dus beter kunnen gehydrateerd worden.

Berichten: 328

Re: KOH

Na heeft een grotere ionstraal, bijgevolg een kleinere ladingsdichtheid (stabieler ion) en zal dus beter kunnen gehydrateerd worden.
Het is juist andersom.

KLIK en KLIK. Kleinere ionen hebben een grotere ladingsdichtheid en worden beter gehydrateerd.

Berichten: 40

Re: KOH

Inderdaad :) Gelukkig heb ik het op mijn examen niet omgedraaid, dat was me slechter bekomen.

Berichten: 2.035

Re: KOH

Lag het niet nog ingewikkelder?

In de eerste solvatatie-schil kunnen geloof ik maximaal 6 water-moleculen (in een octaeder) zitten... ongeacht de grootte van het ion.... pas in tweede en hogere solvatatie-schillen gaat (de ladingsdichtheid van) dat ion echt meespelen... staat mij bij :)

Reageer