[Natuurkunde] bepaling rolwrijving in spiraalvormige buis.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

[Natuurkunde] bepaling rolwrijving in spiraalvormige buis.

Heey ik snap van dit practium de horizontale worp etc wel maar hoe moet ik dit nu gaan invullen, jullie misschien wat ideeen.

1. laat de kogel los en bepaal mbv de horizontale worp de snelheid waarmee de kogel uit de buis komt.

2. bereken de theoretische snelheid waarmee de kogel uit de buis komt

3. bepaal de gemiddelde rolwrijving op de helling.

Ik heb al wat gedaan maar kom er niet uit dit zijn mijn gegevens:

Afstand van bovenste klem tot de onderste klem van spiraal = 70 cm.

lengte spriaal = 160

massa kogel = 2.57 gram

afstand van uitgang buis (onderkant) tot de grond is 81cm

horizontale afstand (grond tot carbon papier ) 61 cm.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [Natuurkunde] bepaling rolwrijving in spiraalvormige buis.

Afstand van bovenste klem tot de onderste klem van spiraal = 70 cm.

lengte spriaal = 160

massa kogel = 2.57 gram

afstand van uitgang buis (onderkant) tot de grond is 81cm

horizontale afstand (grond tot carbon papier ) 61 cm.

Bedoel je dat je een knikkerbaan hebt met een verticale hoogte van 70 cm, dat deze bestaat uit een spiraalvormig gewonden buis met een lente van 160 cm, dat de uitgang van die buis zich verticaal 81 cm boven de grond bevindt, en dat de kogel, als hij uit de buis komt, zich al vallende naar de grond nog eens 61 cm in horizontale zin verplaatst??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: [Natuurkunde] bepaling rolwrijving in spiraalvormige buis.

ja precies.

btw sorry voor het vergeten van het vakgebied

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [Natuurkunde] bepaling rolwrijving in spiraalvormige buis.

Dan moeten we eerst ook nog weten onder welke hoek ten opzichte van het aardoppervlak de kogel de buis verlaat alvorens vrij te gaan vallen. Als we die horizontaal mogen veronderstellen (horizontale worp) is dat het makkelijkst. Maar een spiraal heeft geen uitgang onder die hoek. Die hoek kunnen we ook niet berekenen, want we weten niet hoeveel windingen die spiraal kent over die 70 cm hoogte.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [Natuurkunde] bepaling rolwrijving in spiraalvormige buis.

Nou ja, die horizontale uitworp moeten we nij nader inzien wel inderdaad horizontaal veronderstellen, anders zou hij waarschijnlijk veel te moeilijk voor je worden..

We beginnen. Vlak voordat de kogel begint te rollen heeft hij 'hoogte-energie': m.g.h

Op het moment dat hij uitgeworpen wordt na een wrijvingsloze val (of in dit geval wrijvingsloze rol) heeft hij hoogte uit die m.g.h verloren, maar daar bewegingsenergie voor teruggekregen: ½m.v2.

kun je nu de (verondersteld horizontale) snelheid berekenen waarmee de kogel de buis verlaat??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: [Natuurkunde] bepaling rolwrijving in spiraalvormige buis.

Ja dit met mbv horizontale worp is mij al gelukt maar de theoretische snelheid. We kregen carbonpapier om de horizontale afstand te bepalen die de kogel na het verlaten van de buis nog aflegde. Hoe bereken je dit. De wrijving is dan het verschil tussen de 2 uitkomsten lijkt mij

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [Natuurkunde] bepaling rolwrijving in spiraalvormige buis.

Zie dit topic voor een voorbeeld:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=14713

Je hebt de theoretische horizontale worpsnelheid al berekend.

je berekent hoe lang de kogel erover doet om 81 cm verticaal vrij te vallen.

In die tijd verplaatst de kogel zich in werkelijkheid 61 cm in horizontale richting. Dat geeft je een practische horizontale worpsnelheid.

het verschil tussen beide is dat er een wrijvingskracht heeft gewerkt in de spiraal, die dus de g uit de m.g.h. heeft tegengewerkt.

(in werkelijkheid is het nog aardig wat ingewikkelder omdat je kogel in de spiraal zal gaan rollen, waardoor hij draaisnelheid krijgt. Maar dat is kennelijk wat in jouw opgave rolwrijving wordt genoemd, want ze geven je de diameter van de kogel niet)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: [Natuurkunde] bepaling rolwrijving in spiraalvormige buis.

Jan van de Velde schreef:Zie dit topic voor een voorbeeld:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=14713

Je hebt de theoretische horizontale worpsnelheid al berekend.

je berekent hoe lang de kogel erover doet om 81 cm verticaal vrij te vallen.

In die tijd verplaatst de kogel zich in werkelijkheid 61 cm in horizontale richting. Dat geeft je een practische horizontale worpsnelheid.  

het verschil tussen beide is dat er een wrijvingskracht heeft gewerkt in de spiraal, die dus de g uit de m.g.h. heeft tegengewerkt.  

(in werkelijkheid is het nog aardig wat ingewikkelder omdat je kogel in de spiraal zal gaan rollen, waardoor hij draaisnelheid krijgt. Maar dat is kennelijk wat in jouw opgave rolwrijving wordt genoemd, want ze geven je de diameter van de kogel niet)
Maar hoe kun je dan die wrijvingskracht uitrekenen?

Eza – Ezb= Ekb + Ewrijving?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [Natuurkunde] bepaling rolwrijving in spiraalvormige buis.

Lijkt er wel een beetje op, maar kun je een legenda bij je formule zetten? ik moet teveel nadenken over wat je bedoelt, en ik word al een dagje ouder..... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: [Natuurkunde] bepaling rolwrijving in spiraalvormige buis.

Lijkt er wel een beetje op, maar kun je een legenda bij je formule zetten? ik moet teveel nadenken over wat je bedoelt, en ik word al een dagje ouder..... :roll:
Nee, bij nader inzien klopt ie toch niet....

Theorie:

Totale weerstand uitrekenen en dan delen door meters buis.

Maar hoe kom je aan de totale weerstand dan?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [Natuurkunde] bepaling rolwrijving in spiraalvormige buis.

Terwijl de kogel door de buis rolwrijft, werken er twee krachten op, de zwaartekracht, en als tegenkracht de rolwrijving. Het theoretische verhaal kun je uitreken met m.g.h , het praktische verhaal wordt m. (g-Fweerstand).h.

In het theoretische geval kun je uitrekenen hoever de kogel in horizontale zin wegvliegt tijdens zijn vanl naar de grond. Dit noem ik de theoretische kinetische energie, Ekin th.

je weet hoever hij in de praktijk horizontaal wegvliegt, dit geeft Ekin pr.

m.g.h - m.(g-Fweerstand).h = Ekin th - Ekin pr.

Zo zou je er uit moeten komen hoop ik.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: [Natuurkunde] bepaling rolwrijving in spiraalvormige buis.

Jan van de Velde schreef:Terwijl de kogel door de buis rolwrijft, werken er twee krachten op, de zwaartekracht, en als tegenkracht de rolwrijving. Het theoretische verhaal kun je uitreken met m.g.h , het praktische verhaal wordt m. (g-Fweerstand).h.

In het theoretische geval kun je uitrekenen hoever de kogel in horizontale zin wegvliegt tijdens zijn vanl naar de grond. Dit noem ik de theoretische kinetische energie, Ekin th.

je weet hoever hij in de praktijk horizontaal wegvliegt, dit geeft Ekin pr.

m.g.h - m.(g-Fweerstand).h = Ekin th - Ekin pr.

Zo zou je er uit moeten komen hoop ik.....
Je begrijpt me nier echt vlgs mij :roll:

We moeten de wrijving in de buis weten, he

Re: [Natuurkunde] bepaling rolwrijving in spiraalvormige buis.

Anonymous schreef:
Jan van de Velde schreef:Terwijl de kogel door de buis rolwrijft, werken er twee krachten op, de zwaartekracht, en als tegenkracht de rolwrijving. Het theoretische verhaal kun je uitreken met m.g.h , het praktische verhaal wordt m. (g-Fweerstand).h.

In het theoretische geval kun je uitrekenen hoever de kogel in horizontale zin wegvliegt tijdens zijn vanl naar de grond. Dit noem ik de theoretische kinetische energie, Ekin th.

je weet hoever hij in de praktijk horizontaal wegvliegt, dit geeft Ekin pr.

m.g.h - m.(g-Fweerstand).h = Ekin th - Ekin pr.

Zo zou je er uit moeten komen hoop ik.....
Je begrijpt me nier echt vlgs mij :roll:

We moeten de wrijving in de buis weten, he
Ja, deze "Gast" heeft gelijk.

Bij ons proefje komt ook hetzelfde voor, ook daar moeten de we wrijving in de buis hebben.

Ik kom er ook niet uit!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Natuurkunde] bepaling rolwrijving in spiraalvormige buis.

- Wet van behoud van energie geeft een theoretische snelheid voor het kogeltje dat uit de buis komt.

- Met behulp van de theorie achter de horizontale worp (wrijving in de lucht is verwaarloosbaar) kun je erachter komen met welke snelheid het kogeltje daadwerkelijk de buis uit kwam.

- Het verschil in kinetische energie is de energie gedissipeerd door wrijvingskrachten in de buis.

- Kracht maal afstand is arbeid, waaruit je de gemiddelde wrijvingskracht kan uitrekenen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [Natuurkunde] bepaling rolwrijving in spiraalvormige buis.

Gasten nog in de buurt? dan kunnen we het afwerken, want anders komen we er blijkbaar niet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer