mengsel van L-phenylalanine & d-phenylalanine amid

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

mengsel van L-phenylalanine & d-phenylalanine amid

We willen mengsel van L-phenylalanine & d-phenylalanine amide scheiden. We hebben hier 2 methoden voor:

- Extractie

- Anionenwisselaar

De extractie levert geen problemen maar de anionenwisselaar wel. We maken onze eigen anionenwisselaar van TCMAC(Tricaprililmethylammoniumchloride) en hars XAD1180. We willen TCMAC impregneren op de XAD1180 hars maar we weten niet zeker of ons idee werkt.

Ons idee is als volgt:

Er wordt steeds een andere samenstelling van de anionenwisselaar gemaakt met verschillende verhoudingen. De buis word eerst gevuld met bolletjes harsen vervolgens word hier TCMACdoorheen gegoten om het te laten hechten aan de hars. Dit word herhaald totdat de hars geen tcmac meer absorbeerd.

L-phenylalanine word negatief gemaakt door er een base aan het mengsel toe te voegen en deze zal gaan hechten aan de anionenwisselaar.

TCMAC

Afbeelding

Heeft iemand misschien een idee of dit gaat werken en of misschien nog tijd moet blijven staan of iets dergelijks om goed in te werken of voor gebruik moet drogen.

wij hopen dat iemand ons hier mee kan helpen

mvg

LeXiS

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: mengsel van L-phenylalanine & d-phenylalanine amid

Heeft iemand misschien een idee of dit gaat werken en of misschien nog tijd moet blijven staan of iets dergelijks om goed in te werken of voor gebruik moet drogen.


Naar mijn idee zou dit moeten werken. Je hoeft niet te drogen of het een tijdje te laten staan. Het is wel handig om de anionenwisselaar nog even door te spoelen met het eluens voordat je je mengsel opbrengt zodat je geen niet-gebonden TCMAC meer van de kolom spoelt.

Berichten: 592

Re: mengsel van L-phenylalanine & d-phenylalanine amid

waarom wordt enkel L-phenylalanine negatief gemaakt?

is de R-verbinding sterisch gehinderd ofzo?

Berichten: 2.035

Re: mengsel van L-phenylalanine & d-phenylalanine amid

Dante schreef:waarom wordt enkel L-phenylalanine negatief gemaakt?

is de R-verbinding sterisch gehinderd ofzo?
Het ging over L- en D-phenylalanine; 'R' komt van de R/S-conventie en is alleen maar een op groep-prioriteiten gebaseerde klassificatiemethode :)

Als een D-verbinding niet sterisch gehinderd is, kan de overeenkomstige L-verbinding dat ook niet zijn... ze verschillen alleen in ruimtelijke ordening (spiegelbeelden), niet in chemische samenstelling.
De extractie levert geen problemen
Dat snap ik niet... hoe scheid je stereo-isomeren d.m.v. extractie?

ps: Quico's tip lijkt me cruciaal.... ALTIJD eerst je niet-gebonden wisselaar verwijderen...

Berichten: 592

Re: mengsel van L-phenylalanine & d-phenylalanine amid

The Herminator schreef:
Dante schreef:waarom wordt enkel L-phenylalanine negatief gemaakt?

is de R-verbinding sterisch gehinderd ofzo?
Het ging over L- en D-phenylalanine; 'R' komt van de R/S-conventie en is alleen maar een op groep-prioriteiten gebaseerde klassificatiemethode :)

Als een D-verbinding niet sterisch gehinderd is, kan de overeenkomstige L-verbinding dat ook niet zijn... ze verschillen alleen in ruimtelijke ordening (spiegelbeelden), niet in chemische samenstelling.
Ja ik bedoelde de D, ik was even in de war.

Maar hoe komt het dan precies dat het ene wel negatief kan gemaakt worden en het andere niet.

Dit is waarschijnlijk ook de reden waarom enkel de L-vorm in eiwitten kan gebruikt worden, maar hoe het precies zit volg ik even niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: mengsel van L-phenylalanine & d-phenylalanine amid

Als een D-verbinding niet sterisch gehinderd is, kan de overeenkomstige L-verbinding dat ook niet zijn...
100% juist maar pas op: ook deze klasse vragen is eerder op het forum geweest, en het gaat om de volgende twee verbindingen:
  • L-phenylalanine
  • D-phenylalanine-amide
Die zijn dus niet identiek in eigenschappen.

Berichten: 592

Re: mengsel van L-phenylalanine & d-phenylalanine amid

Inderdaad dat verandert al een heleboel.

En hoe kan je dan 2 stereo-isomeren scheiden?

Wij hebben dit vorig jaar eens als vraag gekregen en ik dacht dat het iets was door ze te laten reageren met 2 andere stereoisomeren.

Klopt dit? En hoe werkt het dan precies?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: mengsel van L-phenylalanine & d-phenylalanine amid

Misschien de zoekmachine eens gebruiken?

Zie: http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?...03&hl=resolutie

Berichten: 592

Re: mengsel van L-phenylalanine & d-phenylalanine amid

Die had ik gebruikt maar ik had geen idee dat ik op resolutie moest zoeken,

toch bedankt,

Berichten: 2.035

Re: mengsel van L-phenylalanine & d-phenylalanine amid

Duidelijk rwwh.... dat verandert het hele verhaal!

Reageer