reactiesnelheid en evenwichtsconstante

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 65

reactiesnelheid en evenwichtsconstante

Weet iemand wat het verband is tussen de reactiesnelheid en de evenwichtsconstante ,kheb al overal zitten zoeken via google .. maar kheb niet veel gevonden...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: reactiesnelheid en evenwichtsconstante

Ik heb net in een van je andere topics geschreven over de verhouding tussen de reactiesnelheden van de heengaande en de teruggaande reactie. Schrijf de vergelijkingen voor de reactiesnelheden en het evenwicht maar eens op voor de reactie:

A(aq) + B(aq) <--> AB(aq)

Berichten: 65

Re: reactiesnelheid en evenwichtsconstante

Dat is net het probleem... we zitten nog niet aan evenwichtsconstantes... zo'n opgaven kan ik nog niet..ik heb daar nog te weinig voor gezien!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: reactiesnelheid en evenwichtsconstante

Schrijf de twee reactiesnelheden dan eens uit voor de heen- en de teruglopende reactie.

Berichten: 48

Re: reactiesnelheid en evenwichtsconstante

Is het niet dat hoe hoger de reactiesnelheid hoe sneller het evenwicht bereikt wordt?

Re: reactiesnelheid en evenwichtsconstante

Weet iemand wat het verband is tussen de reactiesnelheid en de evenwichtsconstante


rwwh,

Ik heb deze vraag in het andere topic ook laten liggen omdat ik geen verband kon bedenken tussen de reactiesnelheid en evenwichtsconstante, is deze vraag als zodanig reeel en zo ja ook op chemlevel1 ?

Gerard

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: reactiesnelheid en evenwichtsconstante

Als je de concepten "reactiesnelheid" en "evenwichtsconstante" kent, is de relatie tussen de twee een kwestie van eenvoudige wiskunde. Begin maar met het beantwoorden van mijn vragen hierboven voor de nepreactie.

Re: reactiesnelheid en evenwichtsconstante

Evenwichtsconstante K=AB/(A.B)

Reactiesnelheid mol.l-1.sec-1

S=ΔAB/ΔT

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: reactiesnelheid en evenwichtsconstante

Goed en wat betekent dit voor de verhouding als K groot is? Ligt het evenwicht dan links of rechts?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: reactiesnelheid en evenwichtsconstante

Pfff.... blijkbaar schrijf ik geen duidelijk Nederlands.

De snelheidsconstante voor de reactie naar Rechts:

vr = [A]kr

De snelheidsconstante voor de reactie naar Links:

vl = [AB]kl

En de verhouding:

vl/vr = [A]kr/[AB]kl

in evenwicht geldt dat vl = vr (anders zou het evenwicht verder verlopen), dus dan geldt:

[A]kr/[AB]kl = [A]/[AB] . kr/kl = 1

ofwel kr/kl = [AB]/([A])

En dit laatste is precies de evenwichtsconstante.....

Conclusie voor dit simpele geval: de evenwichtsconstante is de verhouding tussen de snelheidsconstanten van de heen- en de teruggaande reacties.

Reageer