Springen naar inhoud

[scheikunde] onthard water corrosief?

• Log in om te kunnen reageren

willie_CF

willie_CF

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2005 - 18:42

Ik maak een profielwerkstuk over waterkwaliteit en kom ergens niet uit. Ik zou graag willen weten of de hardheid invloed heeft op de corrosiviteit van het water. Als ik op internet ga zoeken vind ik een beetje tegenstrijdige teksten. De ene site zegt dat een koperen waterleiding in onthard water eerder uitloogd, de andere site zegt dat niet onthard water, maar zacht water eerder uitloogd (onthard water en zacht water is toch hetzelfde?), en nog een andere site zegt dat ontharding van water de corrosie met waterleidingen tegengaat.

Weten jullie het juiste antwoord?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 05 december 2005 - 19:07

Kijk eens opde volgende site, misschien kun je daaruit afleiden wat het verschil is in de schade die wordt veroorzaakt door hard en zacht water.
Ik gebruik met opzet de term schade omdat het bij hard en zacht water om twee verschillende efecten gaat.

http://www.lenntech....terhardheid.htm

Gerard

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 december 2005 - 22:42

Wat betekent onthard water? Wat heeft dat daarna voor invloed op andere stoffen?

joepiedepoepie

joepiedepoepie

• >250 berichten
  • 311 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 december 2005 - 12:51

Onthard water is water waarvoor de concentratie calcium- en/of magnesium ionen is verlaagd.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 december 2005 - 13:00

Er is dus, in andere woorden, water over. Wat gebeurt er als je dit door een leiding laat stromen?

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 december 2005 - 19:57

Er is dus, in andere woorden, water over. Wat gebeurt er als je dit door een leiding laat stromen?

Dat hoeft niet. Je kunt water ontharden in een ionenwisselaar. En dan blijft er iets anders over dan zuiver water....

joepiedepoepie

joepiedepoepie

• >250 berichten
  • 311 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 december 2005 - 13:23

Misschien een tip voor de vraag over corrosie: corrosie is een redox reactie. Wat zijn de randvoorwaarden voor deze reactie? Dan wordt de functie van water misschien iets duidelijker.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures