[scheikunde] onthard water corrosief?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] onthard water corrosief?

Ik maak een profielwerkstuk over waterkwaliteit en kom ergens niet uit. Ik zou graag willen weten of de hardheid invloed heeft op de corrosiviteit van het water. Als ik op internet ga zoeken vind ik een beetje tegenstrijdige teksten. De ene site zegt dat een koperen waterleiding in onthard water eerder uitloogd, de andere site zegt dat niet onthard water, maar zacht water eerder uitloogd (onthard water en zacht water is toch hetzelfde?), en nog een andere site zegt dat ontharding van water de corrosie met waterleidingen tegengaat.

Weten jullie het juiste antwoord?

Re: [scheikunde] onthard water corrosief?

Kijk eens opde volgende site, misschien kun je daaruit afleiden wat het verschil is in de schade die wordt veroorzaakt door hard en zacht water.

Ik gebruik met opzet de term schade omdat het bij hard en zacht water om twee verschillende efecten gaat.

http://www.lenntech.com/waterhardheid.htm

Gerard

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] onthard water corrosief?

Wat betekent onthard water? Wat heeft dat daarna voor invloed op andere stoffen?

Berichten: 311

Re: [scheikunde] onthard water corrosief?

Onthard water is water waarvoor de concentratie calcium- en/of magnesium ionen is verlaagd.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] onthard water corrosief?

Er is dus, in andere woorden, water over. Wat gebeurt er als je dit door een leiding laat stromen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] onthard water corrosief?

Er is dus, in andere woorden, water over. Wat gebeurt er als je dit door een leiding laat stromen?
Dat hoeft niet. Je kunt water ontharden in een ionenwisselaar. En dan blijft er iets anders over dan zuiver water....

Berichten: 311

Re: [scheikunde] onthard water corrosief?

Misschien een tip voor de vraag over corrosie: corrosie is een redox reactie. Wat zijn de randvoorwaarden voor deze reactie? Dan wordt de functie van water misschien iets duidelijker.

Reageer